Z wczorajszych doniesień Gazety Prawnej wynika, że konsorcjum budujące gazoport w Świnoujściu może się rozpaść. PBG - polska firma, będąca jego częścią zanotowała ogromne straty. Gazeta sugeruje też, że poważne problemy ma także lider konsorcjum - włoski Saipem, należący do grupy ENI. Afery korupcyjne w firmie spowodowały wymianę zarządu.
Maciej Mazur, rzecznik prasowy Polskiego LNG, spółki odpowiedzialnej za budowę terminalu w Świnoujściu - uspokaja.
- Sytuacja PBG, aczkolwiek nas martwi, nie ma bezpośredniego wpływu na postęp robót - stwierdził rzecznik. - Polska spółka działa bowiem w strefie zarządczej konsorcjum, nie zaś wykonawczej.
Mazur przyznał, że w związku z upadłością Hydrobudowy wystąpiły opóźnienia w realizacji inwestycji. Wynoszą około 2-4 miesięcy.
- W tej chwili na placu budowy jest 1000 pracowników - dodał. - Z naszej oceny wynika, że większych opóźnień w budowie nie powinno być. Przeciwnie, jest szansa że uda się je zmniejszyć.
- Terminal LNG w Świnoujściu
- Budowany jest międzynarodowe konsorcjum firm z Włoch, Francji, Kanady i Polski. Tworzą je spółki Seipem, Techint Compagnia Technica Internazionale, Snamprogetti Canada Inc. i właśnie nasze spółki - PBG i PBG Export. Wartość umowy wynosi blisko 3 mld zł. Liderem konsorcjum jest Seipem.
- Terminal LNG w Świnoujściu wraz z infrastrukturą do przesyłu gazu i połączeniami z innymi krajami tworzy ważny element systemu w tej części Europy. Inwestycja ta ma więc nie tylko wymiar krajowy. Drogą morską będziemy mogli praktycznie z dowolnego kierunku na świecie sprowadzać do Polski gaz ziemny. To umożliwi realną dywersyfikację dostaw tego surowca i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju.
- Polskie LNG powołano specjalnie do budowy terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu. Je właścicielem jest Gaz-System, który koordynuje całą inwestycję oraz odpowiada za budowę gazociągu Świnoujście-Szczecin.
- Przyłączenie terminalu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rozruch i oddanie do eksploatacji obiektu ma nastąpić do 30 czerwca 2014 roku. Terminal pozwoli na odbiór w pierwszym etapie ok. 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, co stanowi ok. 35 proc. aktualnego krajowego zużycia tego surowca.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?