Przedwczoraj o konieczności budowy tunelu mówili zachodniopomorscy parlamentarzyści PiS. Wspomnieli też o innej, ważnej dla regionu inwestycji, obwodnicy zachodniej Szczecina i przeprawie Police-Święta. Tak naprawdę obie mają ogromne znaczenie dla regionu. Niestety siła nacisku naszych parlamentarzystów na rząd Tuska jak na razie jest żadna.
A region traci.
Szkoda, bo Świnoujście jest jedną z naszych nadmorskich pereł.
Robert Karelus ze Świnoujskiego magistratu przypomina, że miasto należy do najpopularniejszych miejsc wypoczynku.
- Potwierdzają to liczne rankingi, których od kilku lat zajmujemy czołowe miejsca - podkreśla. - Chlubimy się też Błękitną Flagą, które potwierdza światowe standardy naszych plaż. Zdobyliśmy ją 7 razy z rzędu, czego nikt jeszcze nie dokonał.
Warto pamiętać, że Świnoujście rocznie odwiedza je około 2 milionów turystów. Dużą liczbę stanowią obcokrajowcy - najwięcej ich ze Skandynawii i Niemiec.
Turystów byłoby więcej, gdyby mogli bez przeszkód przemieszczać się między wyspami.
- Rozwiązaliśmy problem połączenia wysp Wolin z najbardziej malownicza wyspą Karsibór - dodaje rzecznik prezydenta. - Kończymy budowę mostu pomiędzy wyspami za ponad 40 mln zł. Zastąpi on całkowicie stary Most Piastowski.
Ale marzeniem wszystkich mieszkańców miasta i fanów tego uzdrowiska jest stała przeprawa pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.
- Zastąpiłaby przeprawy promowe, szczególnie karsiborską obsługującą ruch osobowo-towarowy - dodaje.
Karelus zwraca uwagę na uciążliwości wynikające z braku tunelu czy mostu w sezonie. Przypomina ostatnią zimę, kiedy to Świnoujście zostało praktycznie odcięte od reszty Polski ponieważ lód unieruchomił promy.
- Dotacje rządowe na przeprawy wynoszą ciągle 22 mln zł mimo wzrastających cen paliwa - zauważa. - Co roku miasto dopłaca około 3 - 4 milionów złotych. A jeszcze wprowadzamy dodatkowe promy, co kosztuje miasto 350 tys. zł.
Jeśli chodzi o stałą przeprawę, miasto wykonało studium ekonomiczno techniczno środowiskowe. Wskazuje miejsce i metodę budowy tunelu, jest decyzja środowiskowa. Nie ma pieniędzy na budowę. Świnoujście inwestycji, której koszt szacowany jest na 800 mln zł (jednonitkowy) - samo nie udźwignie.
Woli politycznej rządu - zdaniem rzecznika - nie ma. Była, kiedy budowę tunelu w 2007 roku obiecał pisowski premier Jarosław Kaczyński. Ale już Donald Tusk w 2010 roku w Świnoujściu powiedział, że o tunelu możemy rozmawiać po 2014 roku.
- Tylko sześciu posłów, z liczącego dwudziestu członków Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego, wzięło udział w spotkaniu z z przedstawicielami miasta w maju, w Sali Anny Jagiellonki Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie - przypomina Karelus. - Spotkanie dotyczyło właśnie tunelu pod Świną.
Kto decyduje
- Mateusz Grzeszczuk, szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Na zlecenie Miasta Świnoujściu została opracowana dodatkowa analiza uwarunkowań połączenia drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Obejmuję między innymi porównanie opłacalności ekonomicznej różnych wariantów inwestycji, z uwzględnieniem dotychczasowych przepraw promowych. Dokument ten będzie dopracowywany przez Miasto Świnoujście w porozumieniu z Ministerstwem Transportu. Jest to inwestycja, która znajduje się w Planie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 w załączniku nr 2 określającym inwestycje przewidywane do realizacji po roku 2013. Decyzje co do budowy tunelu i sposobu realizacji tej inwestycji będą zapadać na szczeblu Ministerstwo Transportu - Miasto Świnoujście.
Nasz komentarz
- Pior Jasina
Nasi słabi są ...
Pod Martwą Wisłą w Trójmieście powstaje tunel. Na tamten znalazły się pieniądze. Dlaczego nie u nas? Porównajmy przełożenie na rząd polityków Trójmiasta i naszych, zwłaszcza z partii rządzącej. Ile siły, tyle pieniędzy...
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?