Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

System teleopieki uchronił starszą panią i jej sąsiadów przed wybuchem gazu

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
System teleopieki Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku wprowadza od 2018 roku
System teleopieki Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku wprowadza od 2018 roku Łukasz Capar
Sprawne działanie urządzenia do wykrywania gazu uchroniło seniorkę i nie tylko ją przed tragedią. Czujnik jest częścią systemu teleopieki Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Słupsku.

Gaz ulatniał się w jednym z mieszkań przy ul. Mostnika w Słupsku. Jego stężenie, niezgodne z normami, zarejestrował czujnik umieszczony w łazience obok junkersa. Informacja o wycieku i zagrożeniu natychmiast pojawiła się na ekranach monitorów Centrum Pomocy. Z 80-letnią samotną seniorką, lokatorką mieszkania, skontaktował się zdalnie teleopiekun.

- Ratownik najpierw ustalił, w jakim stanie jest seniorka - mówi Klaudiusz Dyjas, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Słupsku. - Kiedy okazało się, że nic jej nie zagraża, poinstruował panią, że ma otworzyć wszystkie okna i drzwi. Jak się okazało, seniorka nawet nie zdawała sobie sprawy, że ma zagrażającą życiu awarię w domu.

Ratownik z Centrum Pomocy powiadomił straż pożarną. Służby ratunkowe po wstępnej ocenie sytuacji odłączyły dopływ gazu do piecyka w mieszkaniu.

- Była to kolejna sytuacja, w której nasz system zadziałał sprawnie i pozwolił uniknąć tragedii - podkreśla Klaudiusz Dyjas. - Dzięki niemu seniorzy, osoby chore i samotne mogą liczyć na pełne wsparcie. Były już zdarzenia, że do domów wzywane były karetki, a interwencje ratowały życie.

Teleopieka jest dodatkową usługą opiekuńczą, wykorzystującą nowoczesne technologie. Jej celem jest zwiększenie bezpieczeństwa osób starszych, niepełnosprawnych, chorych i innych, pozostających samotnie w swoich domach.

W jego ramach zainstalowano w Słupsku ponad 150 zestawów. System dla osoby niesamodzielnej składa się nie tylko z czujników gazu. Również z sensora czadu, czujnika ruchu i stacji integrujących ich pracę.

Jednak teleopieka to przede wszystkim tak zwana opaska życia wyposażona w przycisk SOS, którą senior zakłada na rękę. Za pomocą opaski można skontaktować się z Centrum Pomocy, które monitoruje seniorów i działa przez całą dobę. Podopieczni dzwonić mogą w sytuacjach nagłych, zagrażających życiu lub zgłosić każdy inny problem. Przez opaskę można bowiem rozmawiać.

Przypominamy, że taką formą opieki mogą być objęte osoby starsze, samotne lub z orzeczeniem o niepełno-sprawności. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku ma jeszcze do dyspozycji kwalifikujących się do programu słupszczan około 120 gotowych do instalacji zestawów. Osoby zainteresowane i mieszkające w rejonie śródmieścia objętego programem rewitalizacji mogą skontaktować się z zespołem do spraw seniorów osób niepełnosprawnych i niesamodzielnych MOPR. Telefony to 59 81 42 861, 59 81 42 862 lub 59 81 42 863.

Można też osobiście odwiedzić ośrodek przy ul. Słonecznej 15d w Słupsku. Pracownicy zajmujący się kwalifikowaniem do programu pracują w pokojach 120, 121, 121, 122.

System teleopieki Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku wprowadza od połowy listopada 2018 roku, w ramach projektu „Usługi społeczne - innowacyjne i kompleksowe wsparcie na rzecz mieszkańców obszaru rewi-talizowanego Miasta Słupska”.

Zobacz także: Krew na zaproszenie. MOPR wspiera stację krwiodawstwa

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza