Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin. Berlinka będzie autostradą

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. Andrzej Szkocki
W pierwszej połowie przyszłego roku ten odcinek zacznie zmieniać się w autostradę.
W pierwszej połowie przyszłego roku ten odcinek zacznie zmieniać się w autostradę.
Siedmiokilometrowy odcinek A6 między Szczecinem a zjazdem na Chociwel, w przyszłym roku zacznie zmieniać się w nowoczesną autostradę.

Kierowcy od dawna wskazują na ten paradoks. Jadąc od strony Kołbaskowa w kierunku wybrzeża cieszą się autostradą A6. To 14 kilometrów luksusu. Odcinek powstał w trzech etapach, po śladzie tzw. Berlinki - drogi wymyślonej przez Hitlera. Zamierzał nią połączyć Berlin ze stolicą Prus.

Czar pryska

 Niestety, w rejonie węzła Kijewo czar pryska. To newralgiczny węzeł, ponieważ jest tu zjazd i wjazd z ul. Zwierzynieckiej łączącej z krajową "trójką" i "dziesiątką".

Siedmiokilometrowy tor z przeszkodami ciągnie się właśnie od wspomnianego Kijewa do węzła Rzęśnica (A6 krzyżuje się tu z "trójką" oraz starą drogą w kierunku Chociwla). To właśnie ten odcinek przypomina nam o pomysłodawcy korytarza - Hitlerze. jak wiemy, korytarz stał się jednym z pretekstów wybuchu światowego konfliktu.

Ale już niedługo na tym odcinku "Berlinki" zobaczymy buldożery, które zaczną kruszyć betonowe płyty.

Nowa autostrada

 - W pierwszej połowie przyszłego roku zaczniemy budować tu autostradę. Prace zakończymy w 2013 r - informuje Grzegorz Dziedzina, zastępca dyrektora ds. zarządzania drogami i mostami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie. - Mamy już gotowy projekt budowlany węzła Kijewo. Jeśli chodzi o węzeł Rzęśnica, jesteśmy na etapie tworzenia koncepcji.

 Nowością będzie tzw. zielony wiadukt z przejściem dla zwierząt. Między wspomnianymi punktami pojawi się też zupełnie nowy węzeł - Tczewska.

- Nie będzie uskoków na dylatacjach wiaduktów - zapewnia dyrektor.

To nie bez znaczenia. Ponieważ przy dużych prędkościach są bardzo nieprzyjemne dla kierowców i niebezpieczne, jeśli jest ślisko - ponieważ wybijają samochód w górę.

Trzy węzły

 Ostatni etap autostrady zachowa parametry już wybudowanego odcinka od granicy z Niemcami. Jezdnie będą więc miały po dwa pasy ruchu (7 m) w każdym kierunku, pasy techniczne (2,75 m) i 5-metrowej szerokości pas oddzielający nitki w przeciwnych kierunkach.

W sierpniu ZDKiA ogłosi przetarg ograniczony by określić firmy spełniające wymagania inwestora, a po zakończeniu projektu Tczewska - przetarg z ofertami cenowymi, by wyłonić ostatecznych wykonawców.

Koszt inwestycji? Dyrektor nie chciał ujawniać kwot. Ale będą to koszty rzędu 200 mln zł, z czego około 130 mln pochłonie budowa samej jezdni. Za pozostałą kwotę postaną węzły, wiadukty itd.

Dla porównania, odcinek 7,6 km autostrady zubudwonej przed Kijewem kosztował 128 mln zł.

 

BERLINKA
Hitler w "Reichsautobahn" widział pomorski korytarz łączący Berlin ze stolicą Prus - Królewcem, ówczesnym Koenigsbergiem (dzisiaj Kaliningrad). Dlatego od końca 1938 roku domagał się zgody na zbudowanie autostrady przez polską część Pomorza Gdańskiego. Plany zaczął realizować dopiero w 1939 r, po zwycięskiej kampanii wrześniowej.
Jednak już od 1933 r, po przejęciu władzy w Niemczech lansował program budowy autostrad, wykorzystując finanse Kas Bezrobotnych. We wrześniu 1936 roku III Rzesza miała już 1000 kilometrów autobahnów. W tym samym roku oddano do użytku autostradę z Berlina do Szczecina, a w 1938 z Elbląga do Królewca.
Odcinek A6 ze Szczecina do Lisowa powstał już w okresie działań wojennych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza