Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin. Debata o S3, stoczni Gryfia i PŻM

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
PŻM jest także pontentatem promowym na Bałtyku.
PŻM jest także pontentatem promowym na Bałtyku.
Tematem obrad będzie niepewny los dalszej budowy S3, sytuacja stoczni Grayfia oraz zakusy polityczne na PŻM.

 Nadzywczajną sesję zwołała grupa radnych, ale inicjatywa zyskała poparcie praktycznie wszystkich rajców. Będą dyskutować na temat budowy drogi ekspresowej S-3, zmiany statusu przedsiębiorstwa państwowego Polskiej Żeglugi Morskiej oraz sytuacji finansowej Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Debaty w każdej z tych spraw maja zakończyć się stanowiskiem Rady Miejskiej.

 Problem z S3

Wiąże się z brakiem funduszy na budowę kolejnych odcinków ekspresówki od Gorzowa w kierunku południowym Polski. Minister infrastruktury poinformował, że część inwestycji drogowych, które miały być realizowane w tym roku - z braku pieniędzy przesuwa na okres 2013-2015. Wśród nich znalazła się także S3. To wzbudziło uzasadniony sprzeciw nie tylko zachodniopomorskich samorządów, parlamentarzystów ale przedstawicieli całej zachodnie części kraju. Chodzi bowiem o drogę, która stanowi oś budowanego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego z Europą i Skandynawią.

 Głos Szczecina jest jak najbardziej wskazany. Wstrzymanie budowy tej drogi grozi przecież marginalizacją stolicy naszego regionu i całego obszaru metropolitalnego.

Gryfia ma problemy

Z kolei PŻM i Gryfia to dwa przedsiębiorstwa o strategicznym znaczeniu w gospodarce morskiej - obecnie jednak znajdujące się w różnych sytuacjach finansowych.

 Gryfia, która jeszcze 2009 rok zamknęła kilkumilionowym zyskiem, jest teraz w trudnej sytuacji. Właścicielem jest MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych należące do Agencji Rozwoju Przemysłu. Spółka wprowadza program naprawczy, pracownicy obawiają się zwolnień.

PŻM obawia się upolitycznienia

Grupa PŻM jest w bardzo dobrej sytuacji ekonomicznej, 2009 rok zamknęła zyskiem ponad 100 mln zł. Miniony rok będzie zbilansowany nie gorzej. PŻM obchodzi 60-lat istnienia. Jest największym polskim armatorem i jedną z największych żeglugowych firm świata. Obawy dotyczą przyszłości przedsiębiorstwa państwowego.

 Rząd bowiem forsuje projekt komercjalizacji wszystkich firm państwowych. Załoga i przedstawiciele PŻM obawiają upolitycznienia świetnie prosperującego przedsiębiorstwa, które zatrudnia 3 tys. osób. Liczą na wyłączenie PŻM z przymusowej komercjalizacji.

Flagowa firma  

Dla Szczecina to flagowa firma, podnosi prestiż miasta regionu i kraju, jest naszą dumą. - Nie zepsujmy tego - przestrzegał przed tygodniem Piotr Krzystek podczas uroczystej Akademii z okazji jubileuszu 60-lecia. Kierował te słowa do decydentów. Zachodniopomorscy parlamentarzyści z małym wyjątkiem zapowiadają, że będą bronić przedsiębiorstwa i zabiegać o wyłączenie PŻM z ustawy. Jej projekt ma być głosowany w Sejmie w lutym.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza