- Statek o nośności 80 000 ton to największy masowiec w historii Polskiej Marynarki Handlowej, mieliśmy tylko większe tankowce - informuje Krzysztof Gogol z PŻM. - Jeśli flota PŻM powróci pod biało-czerwoną banderę, będzie to więc okręt flagowy PMH. Na początku przyszłego roku będzei oddany do eksploatacji.
"Giewont" ma 230 metrów długości i ponad 32 metry szerokości. Ładunek jaki może przewozić odpowiada pociągowi złożonemu z ok. 1330 węglarek o łącznej długości 32 kilometrów.
Wodowanie
- Samo wodowanie będzie miało nieco odmienny przebieg od tego, które mogliśmy oglądać np. w Stoczni Szczecińskiej Nowej - dodaje Gogol. - Zamiast zjazdu po slipie, jednostka będzie wodowana w sposób "łagodny, poprzez wypełnienie suchego doku, w którym budowany jest statek.
Statek jest klasycznym masowcem i będzie przewoził węgiel, zboża, rudę żelaza itd. Ze względu na wielkość i zanurzenie na pewno nie wpłynie do Szczecina.
Jest pierwszym z czterech tego typu masowców, które w latach 2010-2011 mają powstać dla PŻM w stoczni New Times Shipyard. Kolejne będą również nosić nazwy polskich szczytów górskich : "Jawor", "Ornak" oraz "Rysy".
Mimo kryzysu
Budowa statku to jeden z elementów realizowanego obecnie pomimo kryzysu programu odnowy tonażu Polskiej Żeglugi Morskiej. Przewiduje on powstanie do końca 2013 roku łącznie 34 masowców. Wartość tego programu inwestycyjnego przekracza miliard dolarów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?