Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin i Świnoujście mogą być oknem na świat

Piotr Jasina [email protected]
Spółki portowe liczą na wsparcie miasta przy realizacji projektu "12,5 dla Szczecina". Głębszy tor wodny (do 12,5 m) ze Szczecina do Świnoujścia poprawi dostępność portu od strony morza, zwiększy naszą konkurencyjność.
Spółki portowe liczą na wsparcie miasta przy realizacji projektu "12,5 dla Szczecina". Głębszy tor wodny (do 12,5 m) ze Szczecina do Świnoujścia poprawi dostępność portu od strony morza, zwiększy naszą konkurencyjność. Andrzej Szkocki
Inwestowanie w jej rozwój w naszym rejonie to najlepsza przyszłość dla nas wszystkich - zapewnia Rafał Zahorski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Szczecin.

W europejskich portach ta gałąź gospodarki przynosi do 80 proc. wpływów do budżetu miast.
- Skandynawowie i Niemcy mówią nam ciągle, że Szczecin ma fenomenalne położenie geograficzne, że jego renta geograficzna winna być jego największą siłą i szansą rozwoju - przyznaje Rafał Zahorski, przewodniczący RIPS. -Wiadomo, że każde miejsce pracy w porcie pociąga za sobą utworzenie 8 miejsc pracy w mieście portowym. Gospodarka morska to teraźniejszość i przyszłość Szczecina, a także całego naszego regionu ujścia Odry. Warto przywrócić miastu należną mu rangę.

  • Poprawić dostęp

Zdaniem przewodniczącego trzeba poprawić dostępność portów.
- Musimy razem lobbować w sprawie budowy drogi ekspresowej S-3, zarówno jej północnej części od Szczecina do Świnoujścia jak i południowego fragmentu do Czech_ - wylicza. - Za modernizacją szlaków kolejowych E 59 i CE 59, przywróceniem żeglowności Odry na całej długości.
W 2017 Niemcy skończą nową podnośnię dla barek w Niederfinow, dzięki czemu droga wodna Berlin Szczecin uzyska najwyższą klasę żeglowności.
- _Szczecin może stać się ważnym partnerem berlińskiej aglomeracji jako najbliższy port morski dostępny dla żeglugi śródlądowej najtańszego i najbardziej ekologicznego rodzaju transportu
- zauważa przewodniczący.
Spółki portowe liczą na wsparcie miasta przy realizacji projektu 12,5 dla Szczecina. Głębszy tor wodny ze Szczecina do Świnoujścia poprawi dostępność portu od strony morza, zwiększy naszą konkurencyjność.
- Czas już, aby złośliwi przestali mówić, że największym polskim portem jest Hamburg - dodaje. - Sprawy te nie leżą w gestii miasta Szczecina, ale wymagają ścisłej współpracy wszystkich i wspólnego lobbowania.

  • Wciąż wisi sprawa opłat

Przewodniczący przypomina kuriozalną sprawę 3 proc. opłat dzierżawy wnoszonych do miasta przez spółki portowe. Porty Trójmiasta od 8 lat płacą stawkę 0,3 proc.
- W kasie Szczecina zostaje zaledwie 25 proc. tych opłat, reszta trafia do Skarbu Państwa - mówi Zahorski. - Z punktu widzenia budżetu miejskiego sprawa nie jest bardzo istotna. Z punktu widzenia portu to ogromne koszty - tylko w wypadku jednej spółki portowej to 1 mln złotych rocznie. Te pieniądze można by przeznaczyć na inwestycje, np. w nowy sprzęt przeładunkowy i zwiększenie miejsc pracy.
Mankamentem komunikacyjnym jest brak połączeń głównych regionów przeładunkowych z przyszłą obwodnicą.
- Jesteśmy jedynym portem morskim w Europie, gdzie ruch samochodów ciężarowych wiozących ładunki do i z portu jest połączony z ruchem miejskim - stwierdza przewodniczący. - Gdynia i Gdańsk mają te ciągi transportowe odseparowane, łączą się one dopiero na obwodnicy miasta.
Zdaniem przewodniczącego drogi łączące port z głównym ciągiem wylotowym (Górnośląska, Basenowa, Bulwar Gdański i Hryniewieckiego) wymagają pilnej przebudowy. Brakuje parkingów dla samochodów ciężarowych.

  • Jest rozwój

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście realizuje kolejne inwestycje w porcie. Inwestorzy zewnętrzni też inwestują.
- Powstaje zakład utylizacji opon i terminal przeładunkowy firmy Cronimet. Na Ostrowie Grabowskim powstaje spalarnia śmieci. Port Rybacki Gryf otworzył nową chłodnię - wylicza przewodniczący RIPS. - Terminale zwiększają swoje obroty. Port rośnie.
W zasięgu portu Szczecin znajduje się praktycznie aż 500 hektarów terenów.
- Można je przeznaczyć na inwestycje przemysłów portowego i przyportowych - dodaje. - Jeśli właściwie skomunikuje się te tereny z portem w Szczecinie i obwodnicą miasta oraz połączy transportem wodnym, kolejowym i drogowym na kierunkach północ i południe to uczynimy ze Szczecina liczący się port w Europie.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza