Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: "Miedwie" już na wodzie

pit [email protected] Fot. PŻM
Na Wielkie Jeziora masowiec będzie woził głównie stal z Holandii na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego. Z powrotem - przede wszystkim zboże.
Na Wielkie Jeziora masowiec będzie woził głównie stal z Holandii na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego. Z powrotem - przede wszystkim zboże.
W chińskiej stoczni Mingde w Nantong niedaleko Szanghaju zwodowano pierwszego z serii ośmiu jeziorowców zamówionych przez Polską Żeglugę Morską.

 

Statek będzie nosił nazwę "Miedwie" - informuje Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej. - Jak na jeziorowce przystało cała seria będzie nosiła nazwy polskich jezior, i wejdzie do eksploatacji w październiku tego roku.

"Miedwie" to masowiec o nośności 30 tys. ton.

- Jego wmiary pozwalają mu wpływać przez system wąskich śluz na Wielkie Jeziora Amerykańskie - dodaje Gogol - Ma około 220 metrów długości i 23 metry szerokości.

Polska Żegluga Morska oraz kanadyjska kompania Fednav to dwaj najważniejsi na świecie armatorzy statków oceanicznych działający na amerykańsko-kanadyjskim rynku.

Na Wielkie Jeziora nowy statek PŻM będzie woził głównie stal z Holandii na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego. W powrotnych rejsach do Europy w ładowniach statku znajdzie się przede wszystkim zboże.

34 statki

"Miedwie" to kolejny statek z realizowanego programu odnowy tonażu spółki. W sumie do 2013 roku PŻM zamierza wprowadzić do eksploatacji 34 nowe masowce.

- W ubiegłym roku naszą flotę zasiliły "Roztocze" i "Kaszuby", statki o nośności 38 tys. ton z chińskiej stoczni Xingang - kontynuuje Krzysztof Gogol. - W tym roku weszły już do eksploatacji "Mazowsze" i "Orawa". Jeszcze w serpniu mamy odebrać kolejnego masowca - "Kurpie", a jesienią i zimą nasza flota wzbogaci się "Kociewie" oraz "Polesie".

Już za miesiąc w innej chińskiej stoczni New Times Shipyard będzie zwodowany "Giewont", największy w historii PŻM, o nośności 80 tys. ton. Spółka zamówiła takie cztery.

Siedem w tym roku

W tym roku Polska Żegluga Morska odbierze więc siedem statków, w przyszłym - kolejnych osiem jednostek. Inwestycje finasuje z pieniędzy własnych i kredytów.

Każdy z wchodzących do eksploatacji statków - pomimo kryzysu na rynku żeglugowym - od razu uzyskuje zatrudnienie.

- Tylko w 2009 roku odbierane ze stoczni jednostki stworzą w PŻM około 280 nowych miejsc pracy na kolejne 30 lat - podkreśla Gogol.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza