Szczecin: Nowy tabor, z nowym napędem

Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@mediaregionalne.pl 91 481 3356
Szczecin: Nowy tabor, z nowym napędemTak wygląda Urbino 12 Hybrid, podobny był testowany w maju 2011 roku, w Szczecinie.
Szczecin: Nowy tabor, z nowym napędemTak wygląda Urbino 12 Hybrid, podobny był testowany w maju 2011 roku, w Szczecinie. Fot. Solaris Bus & Coach
Pierwszy hybrydowy autobus pojawi się na naszych ulicach jeszcze w wakacje. To efekt starań Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie".

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Dąbie" kupi 12-metrową hybryda i 18-metrowy przegubowiec ze zwykłym napędem. Właśnie został rozstrzygnięty przetarg na zakup dwóch autobusów.

- Jedyną ofertę złożył solaris i była wyższa od naszych szacunków (1 mln 850 tys. złotych) o 48 tysięcy złotych - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD. - Jeżeli nie będzie opóźnień to umowę podpiszemy pod koniec maja, producent ma 40 dni na dostarczenie pierwszego autobusu, a więc na połowę lipca.

Będą to "prawie nówki", czyli pojazdy demonstracyjne. Hybryda była wyprodukowana nie dalej niż w 2010 roku, a tradycyjny w najpóźniej w 2011 roku, ale oba pojazdy objęte są 3-letnią gwarancją producenta.

Egzemplarze demonstracyjne, a więc takie, które producenci przekazywali do miast na jazdy testowe, jednak nie kursowały one na liniach regularnych.
Wśród innych warunków, które muszą spełnić autobusy jest malowanie: "jamnik" obowiązkowo w barwach marki miasta Floating Garden. Hybryda może zostać w fabrycznym lakierze, jednak po akceptacji SPAD. Ma się wyróżniać na naszych ulicach i być rozpoznawalny z daleka.

Dlaczego ma to być tabor używany? Będzie tańszy. Dwa lata temu cena nowego, 12 metrowego autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid wyniosła 1,495 mln złotych.
W Szczecinie było testowane hybrydowe volvo oraz solaris. Okazało się, że taka inwestycja jest opłacalna. Przewoźnicy zanotowali 35-procentową oszczędność paliwa na tych samych trasach, gdzie jeżdżą tradycyjne autobusy.

W Polsce hybrydowe Solarisy jeżdżą w Poznaniu, Sosnowcu oraz Warszawie.

  • Jakie są korzyści z napędu hybrydowego?

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które często zatrzymują się i ruszają, np. śmieciarkach, czy właśnie autobusach miejskich. W pojazdach takich z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.
 

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3