Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Rewolucyjny niskopodłogowiec

Marek Jaszczyński [email protected]
Szczecin: Rewolucyjny niskopodłogowiecModerus beta to pojazd jednobryłowy (tak jak niskopodłogowe Pesy) o długości 28,25 m. Koszt pojazdu z częściowo obniżoną podłogą to 3,6 miliona złotych netto (4,5 mln brutto). Wszystkie elementy wagonu zostaną złożone przez pracowników warsztatów spółki Tramwaje Szczecińskie. Atutem pojazdu jest to, że ma częściowo obniżoną podłogę.
Szczecin: Rewolucyjny niskopodłogowiecModerus beta to pojazd jednobryłowy (tak jak niskopodłogowe Pesy) o długości 28,25 m. Koszt pojazdu z częściowo obniżoną podłogą to 3,6 miliona złotych netto (4,5 mln brutto). Wszystkie elementy wagonu zostaną złożone przez pracowników warsztatów spółki Tramwaje Szczecińskie. Atutem pojazdu jest to, że ma częściowo obniżoną podłogę. Sebastiana Wołosz
KOMUNIKACJA Do Szczecina przyjechał moderus beta, czyli częściowo niskopodłogowy tramwaj. Takiego wagonu jeszcze u nas nie było. Jest szansa, że po szczecińskich ulicach będzie jeździło więcej tych pojazdów.

Tramwaj przyjechał wczoraj rano z Poznania. Pudło wagonu przyjechało na specjalnej platformie. Moderus Beta przyjechał z poznańskiej firmy Modetrans. Będzie montowany w warsztatach spółki Tramwaje Szczecińskie przy ulicy Klonowica.

- Zgodnie z umową, mamy sto dni na jego zmontowanie - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie. - Prawdopodobnie na linii pojawi się jeszcze w wakacje. Jesteśmy ciekawi opinii pasażerów na jego temat.

Jednorazowo wagonem będzie mogło podróżować 206 osób: 62 na siedząco i 144 na stojąco. Miejsca siedzące zostaną zamontowane także w części niskopodłogowej, która znajduje się w środkowej części pojazdu. Tramwaj jest pomalowany zgodnie z obowiązującą w Szczecinie kolorystyką Floating Garden. Wagon będzie wyposażony m.in. w system elektronicznej informacji pasażerskiej, automat do sprzedaży biletów oraz specjalny, wydajniejszy system nawiewu.
Oprócz części niskiej podłogi i niższych kosztów produkcji tramwaje z niskopodłogową wstawką mają też mniejsze wymagania od tramwajów typu Swing jeżeli chodzi o stan torowisk. Wjadą tam, gdzie jeżdżą Tatry.

Tramwaje Szczecińskie zastanawiają się, czy w przyszłości nie montować podobnych tramwajów w kooperacji. Urząd marszałkowski ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. W ramach działania 6.4 wspierany będzie zakup lub modernizacja taboru szynowego.

Pracownicy spółki mają doświadczenie w montażu tramwajów. Po Szczecinie kursuje już 14 wagonów Moderus Alfa (połączonych w 7 składów), które zostały od podstaw zmontowane w warsztatach przy ul. Klonowica. Pudła do tych wagonów także dostarczyła firma z Poznania. Wagony trafiły do zajezdni przy ul. Wiszesława kursują m.in. na liniach 5 czy 11. Są to jednak wagony w całości wysokopodłogowe.

Moderusy beta jeżdżą nie tylko w Poznaniu, ale również w Gdańsku i Elblągu. Coraz częściej przewoźnicy pytają o te wagony, są tańsze od całkowicie niskopodłogowych wagonów co najmniej o połowę. Znamy opinie o moderusach.

- Pasażerowie wypowiadają się o nich z dużą sympatią wskazując na ciekawy design oraz system czytelnej i przejrzystej informacji pasażerskiej - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań Sp. z o.o. - Cenią to, że tramwaj ten jest przestrzenny i jednobryłowy. Nasi eksperci i inżynierowie chwalą moderusy beta, bo są tanie w eksploatacji, jest w nich sporo elektroniki, ale układy mechaniczne są nieskomplikowane i dlatego są proste w eksploatacji, obsłudze i naprawie. Nie są awaryjne w porównaniu do 105-tek, a przede wszystkim są tańsze w momencie zakupu niż nowe tramwaje np. combino czy tramino. O Betach dobrze wypowiadają się też torowcy, bo mniejsze naciski wózków Bety powodują mniejsze zużycie torowisk.

Motorniczowie chętnie siadają za sterami moderusów beta, bo to pojazdy dynamiczne, mają dobre przyśpieszenie i dobre parametry hamowania.
Zobacz film z nowym tramwajem na www.gs24.pl
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza