Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Ruszył najnowocześniejszy w Europie terminal przeładunku kwasu siarkowego

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
Szczecin: Ruszył najnowocześniejszy w Europie terminal przeładunku kwasu siarkowegoRoczna wydajność przeładunkowa szczecińskiego terminalu będzie wynosić około 300 tys. ton kwasu siarkowego.
Szczecin: Ruszył najnowocześniejszy w Europie terminal przeładunku kwasu siarkowegoRoczna wydajność przeładunkowa szczecińskiego terminalu będzie wynosić około 300 tys. ton kwasu siarkowego. Port Szczecin
Terminal zbudowała legnicka spółka KGHM Metrach za 36 mln zł.

Nowy terminal siarkowy został wczoraj oficjalnie otwarty. Dla właściciela, KGHM Metraco, oznacza nową jakość eksportu surowców. Teraz znacznie szybciej i sprawniej będzie eksportować kwas siarkowy produkowany w hutach
w Głogowie i Legnicy.

To jedyna taka inwestycja w Polsce i najnowocześniejsza w Europie – podkreśla Jacek Rawecki, prezes KGHM Metraco. Terminal sprawni nam dostarczanie kwasu do odbiorców m.in. obu Ameryk i Azji. To dla nas perspektywiczny rynek zbytu.
Do tej pory transporty kwasu były dowożone cysternami kolejowymi z Zagłębia Miedziowego do portu w Gdańsku.

–_ Na lokalizację terminalu wybraliśmy Szczecin, który pod wieloma względami, również ekonomicznymi okazał się miejscem dla nas optymalnym _– wyjaśnia Jacek Rawecki.

Nowa baza KGHM to jedna z  najnowszych inwestycji w szczecińskim porcie.

–_ To również nowe miejsca pracy przy eksploatacji terminalu _– mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnujście.

 

Na hektarze nabrzeża terminalu zlokalizowano między innymi front kolejowy, na którym jednocześnie można rozładowywać, lub załadować sześć cystern, stanowisko załadowcze do autocystern, trzy zbiorniki o łącznej pojemności około 33 tys. ton kwasu i infrastrukturę do załadunku statków. Roczna wydajność przeładunkowa szczecińskiego terminalu będzie wynosić około 300 tys. ton kwasu siarkowego.

– _Większość naszych odbiorców wykorzystuje kwas jako komponent do nawozów sztucznych, lub przy procesie wydobywczym miedzi _– wyjaśnia prezes KGHM Metraco.

Terminal jest bezpieczny dla otoczenia – zaznacza Jacek Rawecki. – Zbiorniki mają tzw. płaszcz osłonowy, czyli przypominają konstrukcję termosu. W podobnym zamkniętym systemie odbywa się także rozładunek i przepompowywanie kwasu na statek.

Inwestycja kosztowała spółkę 36 mln. złotych i jest jak dotąd największym jej przedsięwzięciem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przygotował infrastrukturę pod inwestycję za 9,4 mln.zł. Pierwszy statek z transportem kwasu siarkowego wypłynie ze szczecińskiego portu już w lipcu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza