Koncepcję poprowadzenia linii przez wyspę opracował i wizualizację wykonał Szymon Skorupski. Wygląda imponująco.
- Wizualizacja powstała na potrzeby konsultacji społecznych i wniosków związanych z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Starego Miasta czyli Podzamcza oraz planowanym układem komunikacyjnym wysp Śródodrza - mówi prezes SENS-u, Damian Lachowski. - Mamy bowiem oplatającą stare miasto sieć linii tramwajowych, ale żeby dojść do konkretnego zabytku, trzeba przejść spory kawałek drogi na piechotę. A przecież nie wszyscy zwiedzający, to ludzie młodzi.
Tłumaczy też, że nowa linia z prawobrzeża na Niebuszewo, zahaczająca o Łasztownię, uzupełniłaby doskonale sieć linii tramwajowych.
- Jest to jeden z proponowanych wariantów, wśród których były już Aleja Zamkowa, Aleja Domków Profesorskich oraz dwa warianty przebiegu linii tramwajowej do podnóża Baszty i dalej Mostem Kłodnym na Łasztownię - dodaje.
Przypomnijmy, że przed wojną sieć tramwajowa byłą znacznie gęstsza niż obecnie. Tramwaj jeździł m.in. na lotnisko, a także właśnie przez Most Kłodny na Łasztownię. Działania wojenne nie zniszczyły tej sieci, a tylko ją nadwyrężyły. Dzięki tramwajarzom z Poznania szybko większość linii uruchomiono. Później jednak, gdy uwierzono, że rozwój motoryzacji zmieni świat, zaczęto je likwidować. M.in. rozebrano tory na ulicy Staszica (jeździły nimi tramwaje z Niebuszewa do stoczni), linie biegnące przez Stare Miasto, ulice Sołtysią i Staromłyńską, aleję Wojska Polskiego od dawnego pl. Lenina (obecnie Szarych Szeregów) do pl. Zwycięstwa itp. Planowano też budowę kolei podziemnej, która przyszłościowo miała rozwiązać przewidywane kłopoty z natężeniem ruchu, ale na planach wizje zakończono.
- Linia tramwajowa przez Łasztownię ma też dodatkowy plus - tłumaczy Damian Lachowski. - Most Długi za jakiś czas będzie musiał być poddany generalnemu remontowi. I wówczas zamknięty zostanie na nim ruch. Alternatywna linia przez Łasztownię rozładuje ewentualne kłopoty transportowe. Poza tym na co dzień widać, co dzieje się w szczycie w Szczecinie. Most Kłodny i nowa linia przez Łasztownie bardzo udrożni wjazd i wyjazd z lewej części miasta.
Szymon Skorupski w swoim opracowaniu sugeruje, że stworzenie łącznika tramwajowego pomiędzy Bramą Królewską a Energetyków przez Podzamcze i Łasztownię umożliwiłoby nowe możliwości aranżacji i planowania sieci połączeń komunikacji publicznej.
- To szansa na bezpośrednie, bezprzesiadkowe połączenie tramwajowe Prawobrzeża z Centrum Szczecina. Obecnie możliwe jest połączenie z południową częścią Śródmieścia (Dworzec, Wyszyńskiego, Brama Portowa) - czytamy. - Niestety dostęp do Łasztowni oraz obiektów zlokalizowanych wokół przyczółka Trasy Zamkowej możliwy jest jedynie z alei Niepodległości/Wyzwolenia oraz spod Zarządu Portów. To odległości mało atrakcyjne dla ruchu pieszego.Połączenia są silnie zależne od natężenia ruchu, co przekłada się na długie czasy przejazdu w stosunku do pokonanej odległości.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?