Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin. W grudniu drogą ekspresową do Gorzowa

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. Andrzej Szkocki
Na dwóch odcinkach drogi ekspresowej dokańczane są już głównie obiekty ekologiczne. Większosć robót nawierzchniowych skończono - zapewnia Kazimierz Matecki, inżynier kontraktu.

Na dwóch odcinkach S3 od Pyrzyc do Gorzowa prace budowlane są bardzo zaawansowane.

 - Na odcinku łączącym węzły Pyrzyce i Myslibórz trzeba dokończyć budowę wiaduktu ekologicznego - informuje Kazimierz Matecki, inżynier kontraktu z szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, odpowiedzialny za budowę ekspresówki. - Konstrukcja jest już zalana betonem, trzeba ją tylko wypełnić warstwami bitumicznymi. Są też gotowe fundamenty mostu nad rzeką Myśla. W przyszłym tygodniu będzie instalowana konstrukcja z blachy falistej itd. Jeśli chodzi o ten odcinek, to 11-kilometrowy fragment drogi, który obejmuje jeszcze województwo zachodniopomorskie jest gotowy.

Pozostały wiadukty i mostek 

Matecki dodaje, że podobnie jest na trzecim odcinku między węzłami Myślibórz-Gorzów. Jezdnie są gotowe. Prace trwają jedynie przy wiaduktach ekologicznych, umożliwiających przemieszczanie się zwierzętom.

Przeczytaj też: Szczecin-Pyrzyce. Nową trasą szybciej i bezpieczniej

 - Mogę zapewnić, że na początku grudnia będzie gotowy cały odcinek drogi ekspresowej S3, ze Szczecina do Gorzowa - dodał inżynier kontraktu. Matecki przypomina, że samochody osobowe i wszystkie inne o nacisku na oś mniejszym niż 8 ton, mogą już korzystać z S3 od Szczecina do węzła Pyrzyce. Na eskpresówkę od strony Szczecina wjeżdżamy z autostrady A6 (węzeł Klucz).

 Mialiardy

Droga ekspresowa ze Szczecina do Gorzowa, łącznie z robotami, nadzorem, dokumentacją, wykupem gruntów itp. pochłonie 2,3 miliarda złotych.

Odcinek Klucz - Pyrzyce kosztował około 687milionów złotych. Na wybudowanie S3 z Pyrzyc do Myśliborza przeznaczono około 800 mln zł, i kolejne 620 mln zł na fragment drogi szybkiego ruchu z Myśliborza do Gorzowa.

 Grzegorz Dziedzina, wicedyrektor GDDKiA w Szczecinie przyznaje, że to do tej pory największa inwestycje drogowa realizowana w naszym regionie. Ale podkreśla też, że w tym roku w Zachodniopomorskiem w ogóle realizowana jest rekordowa liczba robót drogowych, modernizacji i budowy zupełnie nowych odcinków. W przyszłym tempo prac nie spadnie.

Chociażby dlatego, że GDDKiA za 200 mln zł wybuduje 7 kilometrów autostrady A6 na odcinku Kijewo - Rzęśnica wraz z przebudową węzła Kijewo i budową nowego węzła Tczewska.

Na "trójce" też roboty

Pamiętajmy, że na krajowej "trójce" w tej chwili powstaje obwodnicą Troszyna, Parłówka i Ostromic, obwodnica Miękowa oraz obejście Nowogardu.

Obwodnica Troszyna, Parłówka i Ostromic będzie kosztować około 125 milionów złotych. Koszt robót związanych z obwodnicą Miękowa to 65 milionów złotych.

Parametry autostrady Odcinek S3 ze Szczecina do Gorzowa ma 82 km długości. Jezdnie mają 11 metrów szerokości, po dwa pasy w każdym kierunku, z pasami awaryjnymi - podkreśla inżynier Matecki. - Na 82-kilometrowym odcinku są 4 węzły. Wjazdy na S-3 będą tylko na węzłach. Mieszkańcy przyległych terenów będą skomunikowani drogami wewnętrznymi, gminnymi, powiatowymi. Wzdłuż ekspresówki powstało 129 zbiorników retencyjnych bądź retencyjno-odparowujących, system łączności alarmowej, 4 miejsca obsługi podróżnych (MOP-y), dwie stacje pogotowia, ze sprzętem do obsługi drogi.
- Tak naprawdę ta droga ma niemal wszystkie parametry autostrady oprócz szerokości pasa technicznego, jest nieznacznie węższy - podkreśla inżynier kontraktu. - Nigdzie nie ma skrzyżowań poziomych, co jest bardzo istotne dla bezpieczeństwa. Węzłów nie ma dużo, co stwarza też pewien komfort kierowcom.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza