MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Warsztat może zatrzymać szybki tramwaj

Mariusz Parkitny [email protected] 91 481 33 34
Szczecin: Warsztat może zatrzymać szybki tramwajKonserwator jeszcze raz zajmie się sprawą wpisania willi do rejestru zabytków.
Szczecin: Warsztat może zatrzymać szybki tramwajKonserwator jeszcze raz zajmie się sprawą wpisania willi do rejestru zabytków. Fot. Andrzej Szkocki
Konserwator zabytków jeszcze raz musi przyjrzeć się sprawie willi Grüneberga. Jest też ryzyko, że przetarg na wykonawcę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju opóźni się, bo są do niego zastrzeżenia.

Obie sprawy zbiegły się razem i mogą spowodować komplikacje w budowie SST. Przypomnijmy, że szybki tramwaj ma połączyć prawobrzeże z lewobrzeżną częścią miasta. Tramwaj miałby kursować od Basenu Górniczego na prawobrzeże jadąc bezkolizyjnie głównie estakadami i w specjalnym wykopie.

Przez wiele lat trwała walka o willę Grüneberga, która stoi na trasie SST. Niedawno konserwator zabytków uznał, że zabytkiem jest sama willa, bez jej otoczenia. Dlatego wydawało się, że wystarczy przenieść budynek w inne miejsce i sprawa będzie załatwiona. Ale kilkoro miłośników willi zaskarżyło decyzję konserwatora. Na początku sierpnia Ministerstwo Kultury uchyliło decyzję konserwatora i nakazało ponownie zająć się sprawą. To może potrwać tygodnie.

- Czekamy na to, co zrobi wojewódzki konserwator zabytków, to wyłącznie jego kompetencja - powiedział nam dzisiaj Piotr Landowski ze szczecińskiego magistratu.
Dziś mamy poznać opinię konserwatora.

Na razie decyzja Ministerstwa Kultury nie wstrzymała przetargów na inżyniera kontraktu i wykonawcę inwestycji. Ale właśnie z tym drugim mogą być kłopoty. Wykonawcę mieliśmy poznać we wrześniu. Jednak dwie firmy - Energopol-Szczecin i Erbud - poskarżyły się na postanowienia w specyfikacji warunków przetargu. Rację przyznała im teraz Krajowa Izba Odwoławcza. Miasto musi więc poprawić warunki ogłoszenia o przetargu.

- _Izba uwzględniła obydwa odwołania i nakazała zamawiającemu modyfikację określonych postanowień specyfikacji i w konsekwencji modyfikację treści ogłoszenia o zamówieniu - _powiedziała "Rynkowi Infrastruktury", Małgorzata Stręciwilk, z KIO.

Na razie nie wiadomo, czy to opóźni wybór wykonawcy.
Budowa SST ma kosztować ok. 230 mln zł. Wykonawca zbuduje m.in. torowisko, trakcję, trzy przystanki (Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa), przesunie willę Grüneberga, przebuduje jezdnie, zrobi ścieżki rowerowe. Pierwsi pasażerowie mają pojechać STT w 2014 r. Prace mają ruszyć jesienią.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza