Co więcej, w przypadku rozłożenia kosztów na raty, możemy je spłacać z miesięcznych oszczędności na paliwie.
Po roku się zwróci
- Za instalację z montażem do swojej astry z silnikiem o pojemności 1,6 l od stycznia płacę w ratach. Kosztowała 2,1 tys. zł - mówi Zdzisław Wujek. - Po 7 miesiącach połowa tej kwoty już mi się zwróciła. Do końca roku oszczędności z różnicy ceny gazu i benzyny pokryją mi koszt inwestycji w całości. Dodam, że raty pokrywam z oszczędności na paliwie.
Przeczytaj także: Szczecin. Coraz drożej przy dystrybutorze
Argument ekonomiczny dla kierowców jest wystarczający by zdecydować się na montaż instalacji. A ponieważ zabudowa gazowego systemu zasilania pozwala nadal jeździć na benzynie, pojazd, znacznie zyskuje na zasięgu, co ma znaczenie podczas wyjazdów wakacyjnych.
Producenci i serwisy montujące urządzenia zacierają więc ręce.
Boom na instalalacje
- Nie chciałbym zdradzać, ile instalacji gazowych montujemy miesięcznie, powiem tylko że zainteresowanie właścicieli aut bardzo wzrosło - mówi Kazimierz Lewiński, szef serwisu szczecińskiego Polmozbytu, który montuje instalacje polskiego producenta Elpi-Gaz. - Nie sądzę, by w najbliższym czasie ten trend się zmienił. Na stacjach paliw nadal utrzymują się bowiem bardzo wysokie ceny benzyn.
Szczególnym zainteresowaniem cieszą się instalacje gazowe II generacji do aut z prostymi układami wtrysku paliwa.
- To nie przypadek - przyznaje Lewiński. - Nadal na naszym rynku jest sporo aut używanych z importu, dziesięciolatków.
Nowe na gaz
W salonach samochodowych oferowane są też auta z fabryczną instalacją gazową. Prym wiedzie Skoda. Gwarancje daje jednak pod warunkiem, że będą to instalacje gazowe Zavolli. Toyota na podobnych zasadach wskazuje firmę Vialle.
Warto wiedzieć, że przy zasilaniu gazowym na mocy tracą jedynie najstarsze modele aut, przy nowszych charakterystyka pracy silnika jest bez zmian. Przy instalacjach gaźnikowych inwestycja zwraca się już po ok. 10 tys. km, w przypadku droższych instalacji - po przejechaniu 14-15 tys. km.
Gaz nie stanowi zagrożenia, jeśli stosujemy się do zaleceń producentów i serwisów instalujących urządzenia.
Kalkulator korzyści
Na użytek Czytelników zrobiliśmy symulację oszczędności jakie można uzyskać po przerobieniu auta benzynowego na zasilanie gazowe. Założyliśmy, iż średnio auto spala 7 l benzyny na 100 km. Właściciel przejeżdża miesięcznie 2000 km. Cena benzyny wynosi 4,62 zł a 1 l LPG - 2,2 zł. Koszt zakupu instalacji i jej montażu -2 tys. zł.
Spalanie gazu wynosi 8,05 l/100 km, czyli o 15 proc. więcej niż benzyny. Przy obliczeniach nie uwzględniliśmy kosztów benzyny zużytej do uruchamiania instalacji oraz jej serwisu i przeglądów.
TABELA
Porównanie kosztów eksploatacji PB 95 LPG
koszt przejazdu 100 km 32,34 zł 17,71 zł
koszty miesięczne 646,8 zł 354,2 zł
koszty roczne 7762 zł 4250 zł
koszty w okresie 3 lat 23 285 zł 12 751 zł
---
Wciągu trzech lat jeżdżenia na gazie zaoszczędzimy ponad 10,5 tys. zł.
**CENY INSTALACJI
Instalacje gazowe pierwszej generacji wraz z montażem do aut gaźnikowych kosztują w granicach 1,2 - 1,5 tys. zł. zł. Instalacje drugiej generacji, do aut z prostymi układami wtrysku benzyny kosztują w granicach 1,7-2,5 tys. zł. Ale już przy instalacjach IV generacji z układami wtrysku gazu, do aut najnowszych musimy liczyć się z kosztem ok. 3 tys. zł i więcej. **
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?