Spis treści
Nowy program MEN na rok szkolny 2024/2025
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało wprowadzenie w nowym roku szkolnym 2024/2025 programu ministra edukacji, który ma na celu wyposażenie szkół i placówek oświatowych w środki higieny menstruacyjnej. Inicjatywa ta jest odpowiedzią na rosnące potrzeby uczennic oraz sygnały pochodzące od organizacji pozarządowych, które wskazują na problem wykluczenia menstruacyjnego w Polsce.
Program ma być realizowany w formie pilotażu, który obejmie reprezentatywną grupę badawczą szkół. Celem jest zbadanie aktualnych potrzeb uczennic i zapewnienie im odpowiedniego dostępu do środków higienicznych. MEN podkreśla, że inicjatywa ta wspierać będzie działania samorządów i innych organów prowadzących placówki edukacyjne w zakresie poprawy warunków higienicznych.
Analiza przedstawiona przez organizacje pozarządowe uzasadnia potrzebę zbadania sygnalizowanych potrzeb w obszarze tzw. wykluczenia menstruacyjnego. W ramach programu wybrana zostanie reprezentatywna grupa badawcza szkół, do której skierowany zostanie projekt w zakresie dostępności do środków higieny menstruacyjnej w szkołach.
Przeczytaj również: Co zmieni się w szkołach od 1 września 2024 r.? Prawdziwa rewolucja? Oto wszystkie planowane zmiany w roku szkolnym 2024/2025
Dostęp do środków higieny to podstawa
MEN stoi na stanowisku, że rzetelna edukacja dotycząca cyklu menstruacyjnego i zabezpieczenie potrzeb z niej wynikających pozwoli niwelować stygmatyzację towarzyszące miesiączce. Zarówno urządzenia, jak i środki czystości, mają za zadanie zapewnić przebywającym w szkole i placówce osobom czystość, co bezpośrednio wpływa na profilaktykę zdrowia, oraz poczucie komfortu psychicznego związanego z realizacją swoich podstawowych potrzeb.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zwraca uwagę na wagę edukacji w zakresie higieny menstruacyjnej oraz na konieczność zapewnienia środków higienicznych w szkołach. Podkreśla się, że dostęp do takich środków jest nie tylko kwestią zdrowia fizycznego, ale także komfortu psychicznego i poczucia godności.
Problem wykluczenia menstruacyjnego
Fundacja Różowa Skrzyneczka, działająca na rzecz zapewnienia dostępu do środków higieny menstruacyjnej, wskazuje na poważny problem wykluczenia menstruacyjnego w Polsce. Według badań Kulczyk Foundation, 4 proc. kobiet i osób menstruujących nie stać na zakup niezbędnych środków higienicznych, co stanowi blisko 500 000 osób. Dodatkowo, 21 proc. nastolatek musiało opuścić zajęcia lekcyjne z powodu braku dostępu do podpasek, a 10 proc. w ogóle nie wyszło z domu.
Poprawa standardów higienicznych w szkołach
Inicjatywa MEN jest drugim krokiem w kierunku polepszenia warunków higienicznych w placówkach edukacyjnych. Pierwszym było wprowadzenie zmian w rozporządzeniu dotyczącym zapewnienia mydła i papieru toaletowego w szkolnych łazienkach. Nowelizacja rozporządzenia, która weszła w życie 11 lipca, precyzuje, że w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych należy zapewnić ciepłą i zimną bieżącą wodę oraz środki higieny osobistej takie jak mydło, ręczniki papierowe lub suszarki do rąk oraz papier toaletowy.
MEN i kuratoria oświaty otrzymywały liczne skargi od uczniów i rodziców na brak podstawowych środków higienicznych w szkołach. Nowe działania mają na celu nie tylko rozwiązanie tych problemów, ale także otwarcie drogi do zabezpieczania przez szkoły innych środków higieny osobistej, co jest ważnym krokiem w kierunku zapewnienia wszystkim uczniom równego dostępu do edukacji w komfortowych warunkach.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: