O sytuacji poinformował nas czytelnik, który jest osobą poruszającą się na wózku inwalidzkim. Szlaban na przejściu służbowym, z którego mogą korzystać także osoby niepełnosprawne, znajduje się za budynkiem poczty przy ulicy Kołłątaja 31 w Słupsku. Zdaniem mężczyzny wcześniej szlaban otwierał samodzielnie.
- Jeszcze kilka dni temu szlaban był otwarty. Można było normalnie, samemu go otworzyć i dostać się na peron. Teraz jest zamknięty na kłódkę. Ostatnio miałem szczęście, że niedaleko byli ludzie, którzy pomogli mi i przenieśli zarówno mnie, jak i mój wózek, na drugą stronę. Inaczej nie dałbym rady dostać się na peron. Szlaban zamknięty na kłódkę, dookoła niego metalowe barierki – żali się mężczyzna. - Mało tego, nigdzie nie ma absolutnie żadnej informacji do kogo zgłosić się o pomoc z otwarciem tego szlabanu – dodaje.
Mężczyzna zaznacza, że przejście to – poza tym, że wcześniej nie było zamknięte szlabanem na kłódkę – było używane także przez służby ratownicze i mundurowe, które tą drogą mogły szybko dostać się na peron w razie wystąpienia wypadku.
- To teraz ratownicy i policjanci mają szukać kogoś z kluczem do kłódki? Czy biec przez dworzec z noszami albo skakać przez barierki? - pyta mężczyzna.
O zabranie głosu w tej sprawie poprosiliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która to spółka odpowiada za, m.in. infrastrukturę kolejową, czyli np. szlabany. PKP PLK S.A. twierdzi, że szlaban przy ulicy Kołłątaja zawsze był zamykany.
- Sposób obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się na stacji Słupsk nie zmienił się. Podróżni mogą zgłaszać chęć uzyskania pomocy w dostaniu się na peron telefonicznie lub poprzez strony internetowe przewoźników, zgodnie z informacjami podanymi w budynku dworca i przejściu podziemnym. W przypadku zgłoszenia przejazdu pociągu z osobą niepełnosprawną, pociąg zatrzymuje się na peronie nr 1, na który z budynku dworca można dostać się przejściem w poziomie szyn z asystą pracownika ochrony dworca. W pozostałych sytuacjach przejście funkcjonuje jako służbowe, dostępne wyłącznie dla pracowników kolei – mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
Jak dodaje pan Zieliński, osoby niepełnosprawne chcące skorzystać z przejścia, powinny zadzwonić pod numer telefonu (22) 474 13 13 lub skontaktować się mailowo na adres: [email protected] Poinformowany w ten sposób pracownik kolei powinien wtedy szlaban otworzyć.
Warto jednak zaznaczyć, że numer telefonu powinien zostać wskazany przy samym szlabanie, a nie tylko w budynku dworca i przejściu podziemnym. Póki co takiej informacji przy przejściu dla niepełnosprawnych za budynkiem poczty nie ma.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?