Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szpital w Świnoujściu ma Rzecznika Praw Pacjenta

Joanna Maraszek
W Szpitalu Miejskim im. Jana Garduły w Świnoujściu powołany został Rzecznik Praw Pacjenta. Funkcję tę pełni Kierownik Centrum Zdrowia Psychicznego Pani Aneta Całus.

W gąszczu przepisów prawa, zarządzeń Prezesa NFZ jak również zaleceń konsultantów krajowych i wojewódzkich trudno się poruszać a już pacjentom tym bardziej.

Aby pomóc pacjentom w dochodzeniu ich praw powołano rzecznika, którego zadaniem jest:

- pomoc w dochodzeniu praw w sprawach związanych z przyjęciem, leczeniem, warunkami pobytu i wypisaniem pacjenta ze szpitala;
- wyjaśnienie lub pomoc w wyjaśnieniu ustnych i pisemnych skarg pacjenta;
- współpraca z rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym pacjenta;
- inicjowanie i prowadzenie działalności edukacyjno - informacyjnej w zakresie praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital;
- przyjmowanie ustnych i pisemnych skarg pacjenta przebywającego w szpitalu, skarg rodziny pacjenta, jego przedstawiciela - ustawowego lub osoby sprawującej faktyczną opieką nad pacjentem oraz ocena zasadności skarg;
- zapewnienie pacjentowi dostępu do informacji prawnej;
- pomoc w sporządzeniu i złożeniu skargi do kierownika szpitala lub innych instytucji.

Z Rzecznikiem można skontaktować się w następujący sposób:

Kontakt osobisty : Centrum Zdrowia Psychicznego przy Jana z Kolna , II piętro pok. 8. w każdy poniedziałek w godz. od 8.30 do 10.00

Kontakt telefoniczny pod nr 91 32 67 314

Kontakt email : [email protected]

Rozmowa z Anetą Całus

Ostatnio dowiedzieliśmy się, że została Pani powołana na funkcję rzecznika praw pacjenta. Na czym będzie polegała Pani praca?
Rzecznik praw pacjenta występuje w imieniu pacjentów i przede wszystkim dochodzi jego praw, które przeważnie są związane z przyjęciem, leczeniem, warunkami pobytu i wypisaniem ze szpitala. Zapewnia pacjentowi dostęp do informacji prawnej. Często pomaga odnaleźć się w dość trudnych przepisach i często zmieniających się zasadach funkcjonowania np. Narodowego Funduszu Zdrowia.

To oznacza, że jeśli pacjent jest niezadowolony z usług szpitala lub coś jest dla niego niejasne, może zgłosić się z wątpliwościami lub skargą do Pani.

Dokładnie tak. Pacjent lub jego rodzina może się zgłosić z prośbą o pomoc. Może się zdarzyć, że pacjent nie zrozumie, pewnych procedur związanych z leczeniem, czy przyjęciem na oddział. Pacjenci są skupieni na swoich dolegliwościach i przez to nie słyszą zaleceń lub informacji udzielanych przez personel medyczny. Warto przyjść, zapytać i porozmawiać. To również będzie sygnałem dla nas, co dobrze funkcjonuje, a co należy poprawić.

Jakie prawa przysługują pacjentom?

Przede wszystkim do udzielania świadczeń oraz, by te świadczenia były na odpowiednio wysokim poziomie. Pacjent ma prawo do informacji. Powinien wiedzieć, co się dzieje w związku z jego leczeniem. Ma prawo do tajemnicy dotyczącej jego osoby, szacunku i godności. Powinien wiedzieć, że ma prawo dostępu do swojej dokumentacji. Niektórzy wiedzą, że jest taka możliwość, inni o tym nie wiedzą. Lista praw pacjenta jest udostępniona na oddziałach. Warto się z nią zapoznać, by mieć większą świadomość.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Szpital w Świnoujściu ma Rzecznika Praw Pacjenta - Głos Szczeciński

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza