Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka zmiana koła na poboczu

Mariusz Rodziewicz [email protected]
Kiedy złapiemy gumę pamiętajmy, że śruby luzujemy jeszcze przed podniesieniem samochodu.
Kiedy złapiemy gumę pamiętajmy, że śruby luzujemy jeszcze przed podniesieniem samochodu.
Przebita opona na trasie to nic przyjemnego. Takich przypadków nie da się co prawda uniknąć, ale można się na nie przygotować.

W przypadku złapania "gumy" zmiana koła nie należy do czyności skomplikowanych. Wielu kierowców robi to jednak nieprawidłowo. Po prostu nie przestrzegają podstawowych zasad bezpieczeństwa. Podpowiadamy więc, jak to zrobić, aby nie narazić się na niepotrzebne nieprzyjemności.

Narzędzia w bagażniku

Wyjeżdżając w każdą, nawet niedługą podróż warto sprawdzić, czy w bagażniku mamy najpotrzebniejsze rzeczy, czyli: odpowiednie narzędzia, odblaskowy trójkąt i oczywiście koło zapasowe. Wielu się pewnie w tym momencie zaśmieje, bo jak można nie mieć ze sobą takich podstawowych rzeczy. Często zdarza się jednak, że pożyczamy koledze "na chwilę" jakiś klucz, a po np. miesiącu, kiedy złapiemy gumę okazuje się, że ta "chwila" mocno się przedłużyła.

Ponadto warto mieć w samochodzie kawałek deski, którą umieszcza się pod podnośnikiem, bo nie zawsze pobocze jest utwardzone. Potrzebne będą również są kliny pod koła, aby podczas naprawy auto nie zjechało nam z drogi i nie spadło z podnośnika.

Które koło klinować? Zawsze z boku przeciwległego do podnoszonego.
Natomiast przy samym luzowaniu śrub przebitej opony pamiętajmy, że należy to robić jeszcze przed podniesieniem samochodu, bo już po jego uniesieniu użycie klucza powodowałoby obracanie się całego koła.

Bezpieczna naprawa

Bezpieczna naprawa

Aby zmiana koła odbyła się bezpiecznie należy pamiętać o kilku ważnych zasadach.

samochód należy usunąć z jezdni
auto należy oznakować trójkątem odblaskowym (od 30 do 100 m za pojazdem). Powinien być wysunięty w stronę osi jezdni dalej, niż pojazd.
włączyć światła awaryjne
auto powinno stać na poboczu tak, aby uszkodzone koło znalazło się od strony pobocza
przed naprawą należy odpowiednio zablokować koła za pomocą klinów. Jeśli ich nie mamy mogą być duże kamienie.

Sprawne koło

Jeśli chodzi o samo koło zapasowe, to warto się zorientować, w którym miejscu jest ono przechowywane. Przykład? Francuskie samochody mają najczęściej schowane je w koszu pod podwoziem. Nie ma potrzeby więc opróżniania bagażnika w celu jego wyjęcia.

Dodatkowo co jakiś czas należy sprawdzać, czy jest ono sprawne. Żeby nadawało się do wymiany powinno mieć odpowiednie ciśnienie. Z reguły powietrze ulatnia się w miarę upływu czasu przez nieszczelności przy wentylu, czyli w maszynce. Może więc się okazać, że koło zapasowe pozbawione jest powietrza i nie można na nim kontynuować jazdy.

Nie warto jednak wozić ze sobą pompki, bo i tak najczęściej nie da się nią odpowiednio napompować opony. Lepiej zajechać na najbliższą stację benzynową, gdzie najczęściej można znaleźć kompresor.

Pomocne dodatki

Jeśli przy zmianie koła nie chcemy się pobrudzić, można wozić ze sobą rękawiczki robocze oraz wiskozowy kombinezon. Użyteczna może być również metalowa rurka o odpowiedniej średnicy, którą nałożymy na koniec klucza luzując śruby - dzięki dłuższemu ramieniu odkręcenie zapieczonych śrub będzie łatwiejsze, zwłaszcza kobietom.

Na wszelki wypadek można wozić ze sobą latarkę, bo inaczej wieczorne zmienianie koła na ciemnym poboczu nie będzie łatwe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza