Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Terminal promowy prawie gotowy

Piotr Jasina [email protected]
Terminal promowy prawie gotowyNowy terminal w Świnoujściu umożliwi cumowanie promów o długości 220 m, co zwiększy jego konkurencyjność.
Terminal promowy prawie gotowyNowy terminal w Świnoujściu umożliwi cumowanie promów o długości 220 m, co zwiększy jego konkurencyjność. ZMPSiŚ
Na lądzie czynności zostały praktycznie zakończone. Trwa rozruch instalacji i systemów oraz końcowe prace wykończeniowe. W części wodnej praca wre. Wylewany jest betonowy materac.

Rozbudowę południowej części portu w Świnoujściu powinniśmy zakończyć w drugim kwartale tego roku - informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (inwestor).

W części wodnej w tej chwili umacniane jest dno, wylewany betonowy materac, montowane pale i odbojnice oraz ścianki.

- To jedne z najtrudniejszych prac w ramach projektu, a związane z przygotowaniem dna morskiego do układania i betonowania materaca - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska. - To nowatorska metoda umacniania dna, co raz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone są na tak dużej głębokości 12 metrów. Jest to jedno z najtrudniejszych zadań. Postęp prac jest w dużej mierze uzależniony jest od warunków pogodowych.

Rozmiar inwestycji

Długość nowego nabrzeża wynosi dokładnie 242,15 m. A głębokość techniczna basenu portowego przy nabrzeżu to wspo-mniane 12 metrów. Oprócz budowy stanowiska statkowego inwestycja obejmuje budowę galerii pasażerskiej o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, przygotowanie rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem. Powstała estakada samochodowa z ruchomymi pomostami: bocznym i dziobowo-rufowym, sterownia obsługująca pracę pochylni. Zakres prac obejmuje także rozbudowę infrastruktury drogowej, parkingów i placów manewrowych wraz z instalacjami. Dodajmy do tego wspomniane umocnienia dna basenu.

Nowinki techniczne

Przy budowie nabrzeża wykorzystano 600 pali stalowych i żelbetowych o łącznej długości sięga ponad 11 km, a zastosowany profil do wbudowania ścianki szczelnej został użyty po raz pierwszy w Europie. Wykonano ponad 1 tys. ton zbrojenia i wylano 6,5 tys. m sześc. betonu. Łączna powierzchnia izolacji przeciwwodnej wyniosła tyle, ile powierzchnia boiska piłkarskiego - 7 tys. m kw. Montaż pomostu dziobowo-rufowego umożliwił jeden z największych na świecie dźwigów pływających - o nośności do 900 ton. Rękaw pasażerski jest najnowocześniejszym i największym w portach europejskich. Nowy terminal umożliwi cumowanie promów o długości 220 m, co znacznie zwiększy konkurencyjność terminalu. Inwestycja pochłonie 153 mln zł, dofinansowanie unijne wynosi 71 mln.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza