Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

T-Mobile ukarane przez UOKiK. Ma zapłacić 15 mln zł

Wojciech Frelichowski
Archiwum
T-Mobile Polska nakładała na swoich klientów dodatkowe opłaty bez ich wyraźnej zgody. UOKiK nałożył na operatora 15 mln zł kary.

Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte w sierpniu 2016. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił tefefonii, że pobiera od konsumentów dodatkowe płatności w związku ze świadczeniem usług "Granie na czekanie", "Szafa Gra" i "Prenumerata" bez uzyskania wyraźnej zgody klientów.

Dwie pierwsze usługi polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, a w ramach ostatniego, konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych.

Tymczasem zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać jego wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

- Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia "tak" lub "nie" opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowanie UOKiK wykazało, że spółka domyślnie aktywowała je przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług było nieodpłatne, jednak konsument, który sam z nich nie rezygnował (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta), ponosił dodatkowe koszty, pomimo że podczas zawierania umowy spółka nie uzyskiwała wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.

UOKiK uznał, że T-Mobile Polska naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Praktyka jednak została zaniechana. Operator od 17 grudnia 2016 r. nie pobiera od konsumentów opłat za świadczenie serwisów "Granie na Czekanie", "Szafa Gra" i "Prenumerata". Na firmę została nałożona kara pieniężna - 15 mln zł. Prezes UOKiK nakazał też przedsiębiorcy publikację decyzji na stronie www.t-mobile.pl. Wydana decyzja nie jest prawomocna, operator może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ZOBACZ TAKŻE: Celnicy skontrolowali automaty do gier

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza