To już naprawdę nie jest czas na letnie opony (ZDJĘCIA)

Andrzej Gurba
Andrzej Gurba
Pogarszający się stan dróg, nieustająca wilgoć, niskie temperatury, to ciężka próba dla kierowców. Znaczący wpływ na prowadzenie samochodu mają odpowiednio dobrane opony. To ich przyczepność do nawierzchni decyduje o tym, czy pojazd zachowa stabilność, czy ją straci i wpadnie w poślizg - mówi sierżant Dawid Łaszcz, pełniący obowiązki oficera prasowego KPP Bytów. KPP Bytów
Przy prędkości 50km/h droga hamowania letniej opony na ubitym śniegu wynosi 48 metrów. Na zimowej oponie - 25 metrów. Różnica 23 metrów może kosztować życie -twoje lub innych. W warunkach zimowych zminimalizujmy ryzyko wypadku drogowego. Bytowscy mundurowi zachęcają, aby dostosować ogumienie do pory roku.

Pogarszający się stan dróg, nieustająca wilgoć, niskie temperatury, to ciężka próba dla kierowców. Znaczący wpływ na prowadzenie samochodu mają odpowiednio dobrane opony. To ich przyczepność do nawierzchni decyduje o tym, czy pojazd zachowa stabilność, czy ją straci i wpadnie w poślizg - mówi sierżant Dawid Łaszcz, pełniący obowiązki oficera prasowego KPP Bytów.

O zimowym ogumieniu powinniśmy pomyśleć, gdy za oknem temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. To w tej temperaturze letnia opona twardnieje, przez co jazda jest mniej stabilna, a droga hamowania wydłuża się. W oponie zimowej producenci stosują mieszanki elastyczne w niskich temperaturach.

Jak sprawdzić, czy opony nadają się do użytku

Wypadek na drodze krajowej nr 21 koło Miastka (wideo, zdjęcia)

Jak sprawdzić czy nasze opony nadają się do użytku? Najważniejszym elementem, który odróżnia opony zimowe od letnich jest rzeźba bieżnika. Przepisy prawa mówią, że minimalna głębokość powinna wynosić 1,6 mm. Tę wartość traktujmy jednak orientacyjnie. Pamiętajmy, że „zimowka”, aby spełniała swoją funkcję musi posiadać przynamniej 4 mm głębokości. Dlatego też dużo wcześniej pomyślmy o komplecie ogumienia, niż przy granicznych wartościach 1,6 mm.

Przed założeniem ogumienia sprawdźmy ich wiek. Powszechnie przyjmuje się, że opona traci swoje właściwości po około 7 latach od wyprodukowania, a po 10 latach całkowicie kwalifikuje się do wymiany, nawet jeśli wizualnie nie budzi zastrzeżeń. Datę produkcji opony sprawdzimy na jej ściance bocznej - ciąg znaków zaczynających się od skrótu: DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu wskażą nam numer tygodnia i rok produkcji danej opony.

Trzy kolizje w gminie Miastko. Dachowanie w Wołczy (ZDJĘCIA)

Potwierdzone: szczepionka Moderny działa na mutacje koronawirusa

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

,,ubity snieg" - drogi powinny byc odsniezone,od tego utrzymujemy sluzby z naszych podatkow .Swoja droga - starsi pamietaja,ale mlodzi nie wiedza jak wyglada snieg !

Dodaj ogłoszenie