Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To już naprawdę nie jest czas na letnie opony (ZDJĘCIA)

Andrzej Gurba
Andrzej Gurba
Pogarszający się stan dróg, nieustająca wilgoć, niskie temperatury, to ciężka próba dla kierowców. Znaczący wpływ na prowadzenie samochodu mają odpowiednio dobrane opony. To ich przyczepność do nawierzchni decyduje o tym, czy pojazd zachowa stabilność, czy ją straci i wpadnie w poślizg - mówi sierżant Dawid Łaszcz, pełniący obowiązki oficera prasowego KPP Bytów.
Pogarszający się stan dróg, nieustająca wilgoć, niskie temperatury, to ciężka próba dla kierowców. Znaczący wpływ na prowadzenie samochodu mają odpowiednio dobrane opony. To ich przyczepność do nawierzchni decyduje o tym, czy pojazd zachowa stabilność, czy ją straci i wpadnie w poślizg - mówi sierżant Dawid Łaszcz, pełniący obowiązki oficera prasowego KPP Bytów. KPP Bytów
Przy prędkości 50km/h droga hamowania letniej opony na ubitym śniegu wynosi 48 metrów. Na zimowej oponie - 25 metrów. Różnica 23 metrów może kosztować życie -twoje lub innych. W warunkach zimowych zminimalizujmy ryzyko wypadku drogowego. Bytowscy mundurowi zachęcają, aby dostosować ogumienie do pory roku.

Pogarszający się stan dróg, nieustająca wilgoć, niskie temperatury, to ciężka próba dla kierowców. Znaczący wpływ na prowadzenie samochodu mają odpowiednio dobrane opony. To ich przyczepność do nawierzchni decyduje o tym, czy pojazd zachowa stabilność, czy ją straci i wpadnie w poślizg - mówi sierżant Dawid Łaszcz, pełniący obowiązki oficera prasowego KPP Bytów.

O zimowym ogumieniu powinniśmy pomyśleć, gdy za oknem temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. To w tej temperaturze letnia opona twardnieje, przez co jazda jest mniej stabilna, a droga hamowania wydłuża się. W oponie zimowej producenci stosują mieszanki elastyczne w niskich temperaturach.

Jak sprawdzić, czy opony nadają się do użytku

Dzisiaj (piątek) przed godz. 15 między Miastkiem a Kowalewicami doszło do wypadku (droga krajowa nr 21). Kierowca toyoty stracił panowanie nad pojazdem i wylądował w rowie. Doznał niegroźnych obrażeń. <iframe src="//get.x-link.pl/1bf2206c-a2eb-c410-0183-8bcee6569683,4778bdcc-6de9-b01f-fe90-729a7602ac92,embed.html" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen="" mozallowfullscreen="" allowfullscreen=""></iframe>

Wypadek na drodze krajowej nr 21 koło Miastka (wideo, zdjęcia)

Jak sprawdzić czy nasze opony nadają się do użytku? Najważniejszym elementem, który odróżnia opony zimowe od letnich jest rzeźba bieżnika. Przepisy prawa mówią, że minimalna głębokość powinna wynosić 1,6 mm. Tę wartość traktujmy jednak orientacyjnie. Pamiętajmy, że „zimowka”, aby spełniała swoją funkcję musi posiadać przynamniej 4 mm głębokości. Dlatego też dużo wcześniej pomyślmy o komplecie ogumienia, niż przy granicznych wartościach 1,6 mm.

Przed założeniem ogumienia sprawdźmy ich wiek. Powszechnie przyjmuje się, że opona traci swoje właściwości po około 7 latach od wyprodukowania, a po 10 latach całkowicie kwalifikuje się do wymiany, nawet jeśli wizualnie nie budzi zastrzeżeń. Datę produkcji opony sprawdzimy na jej ściance bocznej - ciąg znaków zaczynających się od skrótu: DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu wskażą nam numer tygodnia i rok produkcji danej opony.

W Wołczy Małej na drodze krajowej nr 20 kierowca opla stracił panowanie nad autem na łuku drogi, zjechał na pobocze i dachował. Nic mu się nie stało. Został ukarany mandatem za spowodowanie kolizji.

Trzy kolizje w gminie Miastko. Dachowanie w Wołczy (ZDJĘCIA)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza