Tragedia w Radomiu. Rozbił się białoruski myśliwiec Su-27. Nie żyją dwaj piloci (wideo z katastrofy)

RF/ echodnia.euZaktualizowano 
Air Show 2009 w Radomiu: około godziny 13.20 w trakcie wykonywania pokazu rozbił się Su-27 Białoruskich Sił Powietrznych.

Prawdopodobnie błąd pilota był przyczyną tragicznego wypadku Su-27 Białoruskich Sił Powietrznych, takie są pierwsze, nieoficjalne komentarze ludzi związanych z lotnictwem. Po wykonaniu kilku figur samolot odleciał w stronę Skaryszewa by zakołować na lotnisko, skrył się za linią lasu.

- Leciał bardzo nisko nad ziemią. Za późno włączył dopalacze - powiedział Wiesław Wędzonka, pilot Aeroklubu Radomskiego.

Kilka chwil później, znad lasu ukazał się kłąb czarnego dymu. Do tragedii doszło między Małęczynem a Makowem. Spadł na wolny teren.

W myśliwcu Su-27 leciało dwóch pilotów. Nie żyją. Ich zwlęgone ciała znaleziono na łąkach w Małęczynie Strarym. Znane są już ich personalia. Pułkownik Aleksander Marfickij, zastępca dowódcy sił powietrznych Białorusi i Aleksandr Żurawlewicz, zastępca do spraw szkolenia dowódcy 61 bazy lotniczej w Baranowiczach.

Su-27 po raz pierwszy brało udział w radomskim Air Show. Uczestniczył w pokazach lotniczych w Polsce w połowie lat 90. Białorusini przylecieli do Radomia z 61 bazy lotniczej w Baranowiczach.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 29

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Przeczytajcie wypowiedź pilota z forum Onetu.

Byłem na tym Air show i tak jak inni widziałem ten wypadek ale z innej perspektywy, byłem też na miejscu katastrofy skąd mam film z miejsca wypadku i bezposrednie wypowiedzi miejscowych ludzi którzy tam przybiegli - końcówki lotu i zderzenia. Sam latam od kilkudziesięciu lat. Su-27 kończył prawą beczkę i jakby półramwersem przechodził do lotu nurkowego, gdzie wydawało się że ma zamiar wyjść figurą podobną do półpętli nisko nad ziemią. przy wejsciu do lotu nurkowego jest zwrócony w kierunku S-W. Po kilku sekundach lotu w tym ustawieniu pilot zaczyna zaciągać samolot do lotu poziomego, ale ten ustawia się na duże kąty natarcia, nie ma jednak dodania "gazu", który temu zaciągnięciu powinien towarzyszyć (czyżby problem z silnikiem?) i Su-27 w ogromnym przeciągnięciu opada ku ziemi. Piloci w tym przeciągnięciu korygują kierunek na bardziej południowy, bo w przeciwnym razie spadliby prosto na domki Janowa. Teraz nisko nad ziemią w lekkim wypłaszczeniu lotu przelatuja ok. 150m od krzyżówki w Małęczynie tuż nad dachami tutejszych domów wprost na ciąg zabudowań usytuowanych kolizyjnie w poprzek jego toru lotu. Nad jedną z bardziej okazałych willi, w której odbywają się akurat chrzciny, pilot wykonuje gwałtowy zwrot w lewo, samolot odchylony ponad 90 stopni zbacza o ok. 25stopni w lewo i ryjąc skrzydłem w ziemi przewala się i wybucha. Ten gwałtowny manewr ratuje od zniszczenia kilka domów, ale pozbawia pilotów możliwości katapultowania się, gdyz samolot nie jest już zwrócony kabiną do góry. Od kolegów dowiedziałem się, że piloci zgłosili wieży brak ciągu i że dostali rozkaz katapultowania. Nie katapultowali się, bo byli moim zdaniem zajęci uchronieniem niewinnych ludzi od śmierci, a później już nie mogli. Pokój ich duszom. Uważam iż byli to bohaterowie, a mieszkańcy Małęczyna powinni im wystawić pomnik za ten manewr poświęcenia, ratujący życie ich rodzinom czy sąsiadom.
Opisałem to na tym forum, bo zbulwersowały mnie wypowiedzi w telewizji pseudoekspertów lotniczych, którzy nie mając nic rzeczowego do powiedzenia w tej sprawie pchają się do komentowania tego zdarzenia w ogólnopolskiej telewizji wypowiadając tzw. "bezpieczne szablony", tylko po to aby sie tam pokazać, a także wypowiedzi ludzi na forach drwiących z tych pilotów. JKL

c
czaja

Ja to widziałam kompletna katastrofa;/
Po tym jak ktos zucil hasło:Samolot sie rozmił luzie zaczeli w kasach panikowac przepychac soe totalna masakra;/

z
zly pies
W dniu 31.08.2009 o 08:33, zly pies napisał:

No to napewno sa zaklócenia bo na innych filmach byloby takie katapultowanie widac.Zwracam racje."Zly Pies"


No moze na fotele to nie wyglada ale na owiewki juz predzej one tez odpalaja sie na zasadzie odrzutu i dlatego te jasniejsze punkty pod spodem, ale fotele nie odpalily a calosc powinna funktionowac automatycznie najpierw owiewki potem fotele.

"Zly Pies"
~PIOTR~

PRZESTRANCIE wypisywac smiechu warte glupoty - zostawcie to fachowcam , jutro madrale idziecie do szkoly

G
Gość
W dniu 30.08.2009 o 23:00, Maciey napisał:

Jest jeszcze jedna opcja pompaż silników od ponad krytycznych kątów natarcia.



Pompaż raczej zostawiłby za samolotem smugę z paliwa które się nie spaliło-generalnie jest to niestabilność pracy silnika spowodowana zaburzeniem przepływu powietrza-wloty powietrza w SU27 są tak skonstruowane że zapewniają stabilny przepływ powietrza nawet przy prędkościach minimanych i przy bardzo wysokich kątach natarcia-ten samolot przy figurze "dzwon" praktycznie zatrzymuje się w miejscu i silniki nie dostają pompażu.
Na Su27 są dwa silniki posiadające niezalezne układy automatycznej regulacji odpowiadające miedzy innymi za stabilność pracy i za stabilizację w sytuacjach krytycznych-np.pompaż.
Wydaje mi się że jednoczesny pompż w 2 silnikach jest mało realny.
Maszyna wyraźnie nie mogła się "zebrać"wygląda to tak jaby podczas nurkowania pilot wyhamował samolot na hamulcach aerodynamicznych do prędkości mniejszej jak prędkość manewrowa przy masie jaką samolot posiadał.
Prędkość spadła i maszyna nie mogła dynamicznie być wyprowadzona z urkowania tylko zaczęło się opadanie na granicach manewrowości samolotu-prędkość dramatycznie spadała aż do utraty siły nośnej.
Nie wiem czemu nie usiłowali piloci właczyć dopalania -może faktycznie było coś z silnikami,albo liczyli że maszyna jednak się rozpędzi.
Skłaniam się do przypuszczeń że maszyna mogła być zbyt ciężka do pokazu .
Mam nadszieję że ocalały kasety rejestratora lotu -wtedy bedzie łatwiej określić przyczynę katastrofy.
Mimo wszystko uważam że piloci nie skoczyli bo liczyli się z tym że mogą być ofiary postronne.
Śmierć jest wpisana w profesję lotnika ale sytacja jaką omawiamy wskazuje na świadome podjęcie decyzji ratującej ludzi -a to już możemy nazwać bohaterstwem
z
zly pies
W dniu 30.08.2009 o 23:04, +-Sweden napisał:

Na tym filmie widać że samolot wykonał manewr i szykował się do wzbicia. Coś widocznie nie zadziałało albo maszyna była przeciążona i utraciła siłę. Ten moment w 18 sekundzie to zakłócenia, spójrz na górę ekranu w tym momencie, nic z samolotu nie odleciało. Chyba nawet nie zdążyli się katapultować bo do końca myśleli że uda im się wyprowadzić myśliwiec.


No to napewno sa zaklócenia bo na innych filmach byloby takie katapultowanie widac.Zwracam racje.

"Zly Pies"
G
Gość

samolot bojowy sluzy do zabijania - no i zabil ,to tak jak bmw

~Terenowy~

Robili co mogli ale jednak Radom to miejsce śmierci wielu pilotów... Nawet mistrzom się zdarza.

B
BógUrojony
W dniu 30.08.2009 o 23:04, +-Sweden napisał:

Na tym filmie widać że samolot wykonał manewr i szykował się do wzbicia. Coś widocznie nie zadziałało albo maszyna była przeciążona i utraciła siłę. Ten moment w 18 sekundzie to zakłócenia, spójrz na górę ekranu w tym momencie, nic z samolotu nie odleciało. Chyba nawet nie zdążyli się katapultować bo do końca myśleli że uda im się wyprowadzić myśliwiec.


Katapultowania nie widzę, natomiast 17-18 sekunda widać jakiś wysiłek silnika w postaci obłoków za samolotem (podczas wcześniejszych akrobacji tego nie zauważyłem)...
~Terenowy~

Witam, samolot spadł 200 metrów od domów wsi Małęczyn. Mieszkańcy są przekonani, że piloci świadomie pokierowali maszyną tak, aby rozbiła się poza wsią. Inaczej samolot spadłby na ich domy mieszkalne. Su 27 uległ całkowitemu zniszczeniu, piloci nie katapultowali się. Mieszkańcy mówią, że był to straszny widok, w momencie katastrofy wszystko się zatrzęsło. Z tego co wiem pilot ratując się włączyłby dopalacze ale tego nie zrobił. Dodatkowo "ponoć" wieża kontrolna wydała rozkaz aby załoga się katapultowała jednak Suchoj wleciał w las po czym zajął się ogniem. Zginęli w chwale ratując życie mieszkańców to jest moje zdanie.

Pozdrawiam, terenowy.

-+Sweden
W dniu 30.08.2009 o 23:47, sikorowy napisał:

podobne?? z tego co wiem to nie lata u nas zaden su 27



Poddaje się. Jak zwykle, rozmowa w Polsce z samymi wszystkowiedzącymi. Złapaliśmy Cię, teraz się tłumacz, a jak nie to do puchy . Uspokójcie się, nie jestem ekspertem tak samo jak wy, czytać też potrafię. NIE NAPISAŁEM ŻE TAKIE SAME ALE SUCHOJE CZYLI SU. INNE MODELE LATAJĄ I O TO MI CHODZIŁO. Dziękuję za uwagę wy moje wyrocznie. Uffff..... co za ludzie.
s
sikorowy
W dniu 30.08.2009 o 20:31, +-Sweden napisał:

... Podobne suchoje wciąż latają w naszych siłach zbrojnych.



podobne?? z tego co wiem to nie lata u nas zaden su 27
+-Sweden
W dniu 30.08.2009 o 22:34, zly pies napisał:

No ale napewno cos tam odlecialo , jak juz nie sa to fotele. Moze z daleka to tak wyglada ??? ... leca tam jakies dwa duze obiekty pod napis "tylko w TVP""Zly Pies"



Na tym filmie widać że samolot wykonał manewr i szykował się do wzbicia. Coś widocznie nie zadziałało albo maszyna była przeciążona i utraciła siłę. Ten moment w 18 sekundzie to zakłócenia, spójrz na górę ekranu w tym momencie, nic z samolotu nie odleciało. Chyba nawet nie zdążyli się katapultować bo do końca myśleli że uda im się wyprowadzić myśliwiec.
M
Maciey

Jest jeszcze jedna opcja pompaż silników od ponad krytycznych kątów natarcia.

z
zly pies
W dniu 30.08.2009 o 22:28, Gość napisał:

Zdecydowanie Ci się wydaje !Swoją drogą skąd oni wzięli tego eksperta-co za matoł pierniczy jakies farmazony !


Na 18 s widac ze sa trzy obiekty pierwszy to chyba oslona a spod tych dwoch pozostalych widac jakby jasniejsze punkty to prawdopodobnie jest odrzut w tych fotelach.Zobacz jeszcze raz na HQ i trzeba zlapac dobry moment na 18 s.

"Zly Pies"
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3