Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trwają prace związane z pogłębieniem toru wodnego do 12,5 m

Piotr Jasina [email protected]
Pogłębienie toru ze Szczecina do Świnoujścia ma kosztować 1,4 mld złotych.
Pogłębienie toru ze Szczecina do Świnoujścia ma kosztować 1,4 mld złotych. UMS
Powstają dokumenty, za rok rozpocznie się realizacja najważniejszego etapu inwestycji na torze Szczecin-Świnoujście.

Cały tor wodny Świnoujście - Szczecin liczy ok. 67,7 km - przypomina Ewa Wieczorek, naczelnik biura dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. - Na długości ponad 5 km od główek falochronów w Świnoujściu ma głębokość 14,3 m i 13 m.

Pogłębianie toru wodnego do 12,5 m, na długości ok. 62 km będzie trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin. W tej chwili trwają prace przygotowawcze do tego zadania w ramach projektu unijnego.

- W lutym ubiegłego roku podpisaliśmy umowę z firmą Europrojekt Gdańsk na wykonanie m.in. studium wykonalności dla inwestycji, raportu oddziaływania na środowisko, matematycznego modelu toru wodnego, analizy nawigacyjnej zmodernizowanego toru oraz wielu opracowań pomocniczych - kontynuuje Ewa Wieczorek. - Dokumenty będą gotowe w tym roku.

Nasza rozmówczyni dodaje, że analiza nawigacyjna czy sprawozdanie z badań próbek urobku pogłębiarskiego są już wykonane. Przypomnijmy, że projekt pogłębienia toru wodnego do 12,5 m został włączony do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Inwestycja została też ujęta w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ok. 1,4 mld zł.

- W tym roku, mając już studium wykonalności, będziemy mogli przystąpić do sporządzenia wniosku o dofinansowanie inwestycji - dodaje naczelnik biura dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. - W 2016 roku chcielibyśmy przeprowadzić procedury przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie robót. Jeśli nie będzie przeszkód, roboty powinny być zakończone w 2021 roku.

Pierwszym etapem modernizacji toru była budowa falochronów wyjściowych z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński i przebudowa umocnień brzegowych wschodniej i zachodniej strony Kanału. W tym roku UM realizuje drugi etap - kończy przebudowę umocnień Kanału Piastowskiego i Mieleńskiego. Oba etapy w sumie kosztowały prawie 0,5 mld zł. Samo pogłębienie toru do 12,5 m ma ogromne znaczenie nie tylko dla transportu morskiego chociażby ze względu na możliwość przyjmowania przez port w Szczecinie statków o większym zanurzeniu, a co za tym idzie, z większymi ładunkami.

- Inwestycja może także mieć znaczenie w przypadku reaktywacji w Szczecinie wielkiego przemysłu stoczniowego lub powstania przemysłu offshorowego - podkreśla Ewa Wieczorek. - Ułatwi wyprowadzanie wybudowanych wielkich statków i konstrukcji, np. platform wiertniczych w morze.

 

W ramach pierwszego etapu modernizacji toru zbudowano falochrony wyjściowe na Zalew Szczeciński i umocnienia brzegowe wschodniej i zachodniej strony kanału na odcinku 3 km toru

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza