Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel pod torami wreszcie doczeka się realizacji [ROZMOWA]

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Przetarg na modernizację stacji Słupsk, w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują ogłosić w III kwartale br.  Zakończenie robót to 2025 rok.
Przetarg na modernizację stacji Słupsk, w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują ogłosić w III kwartale br. Zakończenie robót to 2025 rok. PKP PLK
PKP PLK ujawniło, jak będzie wyglądać stacja Słupsk po modernizacji. O pierwsze wrażenia pytamy Michała Szymajdę, dziennikarza portalu Rynek Kolejowy.

Widziałeś koncepcję dla stacji w Słupsku?
Tak. Dobrze, że prace mają zacząć się jeszcze w tym roku. Nie ma jednak wybranego generalnego wykonawcy. Ważne, aby PKP PLK zobowiązała go do terminowego wykonania inwestycji, aby nie powtórzyła się historia z Kutna czy Łowicza, gdzie modernizacje toczą się o dwa lata za długo. Inaczej czeka nas wydłużony paraliż komunikacyjny. Przecież nawet terminowe prace to okres obowiązywania komunikacji zastępczej, która od kolei odstrasza.

W założeniach stacja w Słupsku wygląda nieźle. Ma mieć trzy perony.
Które już teraz potrzebne. Po uruchomieniu linii do Ustki ruch znacznie się zwiększył, nie mówiąc już o ruchu w sezonie. Peron powstanie i pewnie będzie służył połączeniom do Szczecinka. Wszystko będzie więc skumulowane w jednym miejscu. Nie będzie takich sytuacji jak teraz, kiedy z jednego toru odjeżdżają pociągi w kierunku Gdyni i Koszalina myląc podróżnych. No i perony zostaną podwyższone. Dziś peron pierwszy prawnie zrównał się z gruntem. Widziałem, na wizualizacjach, że zachowano historyczne wiaty. To oczywiście super sprawa, bo w Szczecinie się niestety ich pozbyto. O ten żeliwny, nitowany element dziedzictwa trzeba dbać. Tak jak o ponad 100-letnie, pokryte pięknym klinkierem kioski na peronach. Mam nadzieję, że PKP znajdzie na nie najemców.

A tunel?
Ten pomysł był chyba procedowany, odkąd żyję lub jeszcze dłużej. Jest to fantastyczna informacja, że doczeka się wreszcie realizacji. Mam tylko nadzieję, że w tunelu będzie możliwy ruch rowerów. Są takie przykłady w Polsce, gdzie w tunelach takie funkcje są łączone. Kluczowym jest jednak, aby miasto od strony ulicy Wojska Polskiego stworzyło bezbarierowy przejazd tak do tunelu i dalej nowego dworca autobusowego. Myślę, że to absolutnie możliwe.

Na razie to puste życzenia. PKP SA ma koncepcję dworca, ale jeszcze jej nie ujawnia. Jak oceniasz nowy most nad Słupią?
Ten istniejący faktycznie jest w złym stanie technicznym. Z tego, co widziałem, PKP chce zachować filary w rzece. Na pewno dobrze, że powstaną tam dwa tory. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że tuż obok jest jeszcze jeden most zlikwidowanej w 1945 kolei do Smołdzina, na którym nie ma już torów, a który wykorzystywany jest w rekreacyjnym zakresie. Należałoby zwrócić uwagę, aby ta funkcja absolutnie została zachowana. Na wizualizacjach go nie ma.

Jest też pomysł nowej nastawni w nowoczesnej bryle.
Trudno tu mówić o nowoczesnej bryle. Ten budynek pokazany przez PKP jest zwyczajnie brzydki. Mam nadzieję, że PKP jednak nie wpadnie na pomysł, aby wyburzać nastawnię przy wiadukcie na al. 3 Maja, po to, aby zrobić miejsce na tę inwestycję. Zamiast demolować poniemiecką architekturę, trzeba o nią zadbać.

Przetarg na modernizację stacji Słupsk, w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują ogłosić w III kwartale br. Zakończenie robót to 2025 rok.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza