Stres w pracy może atakować każdego, bez względu na zajmowane stanowisko. Może wystąpić w każdym sektorze i w organizacji dowolnej wielkości. Zajmuje drugie miejsce wśród najczęściej zgłaszanych problemów zdrowotnych związanych z pracą zawodową. A wszystko przez coraz szybciej zmieniające się środowisko pracy, stawiające pracownikom coraz większe wymagania.
Chodzi to o tzw. downsizing (redukcja zatrudnienia) i outsourcing (zlecanie wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym zadań wykonywanych dotychczas przez własnych pracowników), konieczność bycia bardziej elastycznym pod względem pełnionych funkcji i posiadanych umiejętności. Sytuacje stresujące to także szersze stosowanie umów czasowych, większa niepewność zatrudnienia i intensyfikacja pracy (wzmożone obciążenie pracą i większe napięcie) oraz zaburzona równowagę między pracą a życiem prywatnym.
Stres może także prowadzić do nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa w miejscu pracy i przyczyniać się do innych problemów zdrowotnych, na przykład dolegliwości mięśniowo-szkieletowych.
To już jak truizm brzmi stwierdzenie, że zmniejszenie stresu i zagrożeń psychospołecznych jest nie tylko nakazem moralnym każdego pracodawcy, lecz także wymogiem prawnym. Ale jakże czesto teoria mija się z praktyką...
Szacuje się, że w 2002 r. w 15 krajach ówczesnej Unii Europejskiej koszt stresu związanego z pracą zawodową wyniósł 20 miliardów euro.
Twój pracodawca jest prawnie zobowiązany, aby w miejscu pracy chronić Twoje zdrowie i bezpieczeństwo, w tym chronić Cię przed skutkami stresu. Pracodawca powinien ustalić przyczyny stresu związanego z pracą zawodową, ocenić zagrożenia i podjąć działania zapobiegawcze, zanim zachorujesz.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?