Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uchwała reklamowa w Słupsku. Będą mandaty?

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
Archiwum
Okazało się, że uchwalona i obowiązująca w Słupsku uchwała reklamowa może się wiązać z przykrymi konsekwencjami dla właścicieli nieruchomości w mieście. Urzędnicy ratusza przygotowali list, w którym ostrzegają o tym zarządców nieruchomości w Słupsku.

Od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje w naszym mieście uchwała reklamowa, która reguluje zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i ich gabarytów. Z czasem pojawił się z tym problem. "Przykry dla mieszkańców" - jak określają urzędnicy ratusza.

Maciej Araszkiewicz, dyrektor Wydziału Polityki Przestrzennej w Urzędzie Miejskim w Słupsku: - Przedsiębiorcy już wiedzą o uchwale reklamowej, wielu zwraca się nawet do nas byśmy zaopiniowali daną reklamę. Widzimy więc poprawę jakości przestrzeni w mieście, jeśli idzie o takie duże reklamy. Zmieniają się one i są dostosowane do przepisów. Ale spotykamy się z problemem, który może odbić się na finansach mieszkańców. Otóż ustawa, która na samorządzie wymusza uchwalenie prawa miejscowego, nakłada obowiązek na panią prezydent karania sprawców zawieszania takich reklam (niezgodnych z uchwałą, powieszonych w niedozwolonych miejscach - dop. gh), zaś w przypadku niemożliwości ustalenia, kto zawiesił dany plakat czy reklamę, karę ponosi właściciel nieruchomości.

Jak twierdzą urzędnicy w przypadku dużych reklam, billboardów są w stanie szybko zadziałać i przedsiębiorcy, którzy rozwieszają reklamy, błyskawicznie reagują i je zdejmują czy poprawiają. Inaczej jest w przypadku plakatów, naklejek związanych z imprezami okresowymi w mieście.

- Często robią to firmy, które na zlecenie naklejają plakaty. Są to zwykle firmy zagraniczne. Nie informują one urzędu i potem nie ma kontaktu z ich przedstawicielami. My musimy kontaktować się z tymi artystami, którzy są tak reklamowani, ale oni nie widzą, kto wieszał dane reklamy - mówi dyrektor Araszkiewicz.- Nie pozostaje nam nic innego, jak namierzanie i wręczanie kar właścicielom danych nieruchomości, na których plakaty wiszą. Często nawet oni nie widzą, że coś wisi na ich budynku. Chodzi o elewacje, okna, drzwi czy nawet skrzynki elektryczne czy nawet na ogrodzeniu. My nie jesteśmy upoważnieni do tego, by to ściągać, to powinien zrobić właściciel. Jeśli chce uniknąć przykrych konsekwencji to powinien pilnować swojej własności.

Stąd apel do zarządców, spółdzielni i ogólnie właścicieli nieruchomości aby bezwzględnie realizowali i egzekwowali przepisy uchwały reklamowej. W Słupsku nie wolno wieszać reklam na elewacjach, drzwiach, ogrodzeniach.

Dodajmy, podmiot, który umieścił reklamę niezgodnie z przepisami podlega karze pieniężnej. Wysokość kary ustala się jako iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej, wyrażonej w metrach kwadratowych oraz 40-krotności maksymalnej stawki części zmiennej opłaty reklamowej, powiększony o 40-krotność maksymalnej stawki części stałej opłaty reklamowej, o której mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych za każdy dzień funkcjonowania reklamy. Maksymalną stawkę opłaty reklamowej ustala corocznie Ministerstwo Finansów.

Wystarczy więc zwykły plakat zawieszony na elewacji budynku by groziła właścicielowi kara, np. tysiąca złotych. Zapytaliśmy, czy ktoś już takową zapłacił? Nie, ale w 30 przypadkach właściciele nieruchomości zawiadomieni o problemie, sami zdejmowali reklamy.

Czyli wystarczy, że ktoś nie lubi kogoś i chce mu dopiec, więc wywiesi na jego posesji plakaty, a karę dostanie nie sprawca a niewinny właściciel nieruchomości?

- Jeśli ktoś namierzy sprawcę takiego czynu, to sprawca zostanie ukarany - zapewnia dyrektor Araszkiewicz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza