Uczniowie słupskiego Drzewniaka odbyli staże w Grecji i Niemczech. Kształcili się tam w ramach Erasmusa

mara
Uczniowie Drzewniaka na praktykach w Grecji i w Niemczech
Uczniowie Drzewniaka na praktykach w Grecji i w Niemczech Nauczyciele i uczniowie Drzewniaka
Udostępnij:
Uczniowie słupskiego Drzewniaka właśnie ukończyli swoje dwutygodniowe praktyki zawodowe w Niemczech i Grecji, realizowane i współfinansowane w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+.

- Dzięki programowi Erasmus+ (sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe) 88 uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Słupsku z klas: technik informatyk, technik fotografii i multimediów oraz technik organizacji reklamy/technik reklamy miało możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego w międzynarodowych centrach kształcenia. W czasie odbywania stażu beneficjenci projektu nabywali praktyczne doświadczenie, doskonalili umiejętność posługiwania się językiem obcym, poznawali nowe techniki wykorzystywane w ich zawodach oraz utrwalali wiedzę zdobytą dotychczas w szkole. Staż pozwolił naszym uczniom na poznanie zupełnie odmiennego systemu pracy oraz nabycie umiejętności w międzynarodowym środowisku - informuje koordynatorka projektu, Olena Moroń - nauczyciel języka angielskiego i niemieckiego w Zespole Szkół Technicznych w Słupsku. - Wyjazdy zagraniczne stworzyły uczniom również możliwość rozwoju kompetencji miękkich, które są coraz bardziej poszukiwane na rynku pracy, a jednocześnie trudne do rozwijania w trakcie tradycyjnej nauki w szkole. Mówimy o takich umiejętnościach jak: współpraca w grupie, rozwijanie problemów, komunikowanie się z innymi, budowanie własnej wartości. Ważne jest, żeby każdy absolwent naszej szkoły i jednocześnie przyszły pracownik był odpowiedzialny, zdyscyplinowany, punktualny i właśnie tego uczyli się nasi stażyści przy realizacji projektu.

- Wyjazdom na staże towarzyszyły na początku obawy i niepewność, szczególnie, kiedy trzeba było zmierzyć się z wizją samodzielnej pracy wśród obcojęzycznych współpracowników w zupełnie nowym środowisku: Czy sobie poradzę? Czy porozumiem się z opiekunem? Czy będę wiedzieć co mam zrobić? To najczęstsze wątpliwości, z jakimi borykali się uczestnicy projektu dodaje Olena Moroń. - Pomocne w ich przezwyciężeniu okazało się przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne i językowe odbyte przed wyjazdem (obejmujące intensywny kurs językowy, warsztaty kulturowe oraz zajęcia z doradcą zawodowym), a także wsparcie 10 polskojęzycznych opiekunów, którzy towarzyszyli uczniom w miejscu odbywania stażu.

Po dotarciu do ośrodków szkoleniowych i przełamaniu bariery językowej nauka nowych umiejętności ruszyła pełna parą. W Schkeuditz w Niemczech uczniowie z klas technik informatyk poznawali zasady systemu Smarthome, tworzyli strony internetowe, instalowali systemy operacyjne. Uczniowie z klas technik fotografii i multimediów oraz technik organizacji reklamy/technik reklamy szkolili się w samym centrum słonecznych Aten. Technicy reklamy tworzyli swoją własną wizję firmy, a fototechnicy zajmowali się rejestracją obrazu w różnych warunkach, obróbką zdjęć, edycją plików filmowych i graficznych.

- Umiejętności i postawa naszych uczniów w trakcie odbywania stażu spotkały się z dużym uznaniem ze strony zagranicznych współpracowników i szkoleniowców. Szczególnie doceniana była ich dokładność, skrupulatność i zaangażowanie - mówi Olena Moroń.

Oprócz zajęć praktycznych uczestnicy projektu realizowali program kulturowy. W Niemczech uczniowie wraz z opiekunami zwiedzili Lipsk, zabytkowe Drezno oraz Berlin. Na brak atrakcji nie narzekali także uczniowie odbywający staż w Atenach: Akropol, StavrosNiarchos, Zappion&Kalimarmaro, Wzgórze Philopappou, Plak, Anafiotika, Wzgórze Areopagus – to tylko niektóre z przepięknych miejsc, które beneficjenci projektu mogli podziwiać, zwiedzając kolebkę europejskiej kultury.

- Pomimo przeszkód oraz obaw związanych z pandemią możemy z dumą powiedzieć, że mobilności edukacyjne zostały zrealizowane w stu procentach - informuje Olena Moroń. - Wszyscy uczestnicy otrzymali pozytywną ocenę stażu, a ich osobiste port folio wzbogaciło się o certyfikat wystawiony przez organizację goszczącą oraz o certyfikat Europass Mobilność, który jest dokumentem oficjalnie potwierdzającym, że dana osoba odbyła za granicą staż. W prosty, spójny i zrozumiały sposób wskazuje on, jakie umiejętności nabył uczestnik i jakim doświadczeniem może się wykazać. Po powrocie do kraju każdy beneficjent projektu jest bogatszy o nowe kompetencje, nie tylko zawodowe. Dwutygodniowy pobyt w miejscu o odmiennej kulturze i języku poszerza horyzonty, a sprostanie wymaganiom związanym z odnalezieniem się w międzynarodowym środowisku zwiększa wiarę we własne siły i możliwości. Bardzo trafnie ujmuje to hasło programu unijnego: „Erasmus+ Zmienia życie, otwiera umysły". Znajduje ono potwierdzenie w historiach uczestników projektów, dla których udział w stażu stanowi często punkt zwrotny na płaszczyźnie osobistej, edukacyjnej i zawodowej.

Szkoły wracają częściowo do nauki zdalnej.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Mam nadzieję że po skończeniu edukacji będą pracować w Polsce.
Dodaj ogłoszenie