Szkolna nauka przeszła do trybu zdalnego, ale to nie oznacza, że uczniowie nie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych. Tak jest np. w Szkole Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Słupsku. Mimo utrudnień związanych z pandemią młodzież podejmuje inicjatywy proekologiczne.
- Nasi uczniowie z klasy 7a, pod kierunkiem nauczycieli, dołączyli do międzynarodowego projektu Climate Action Project, którego celem jest edukacja proekologiczna i rozbudzenie świadomości obywatelskiej w tym kierunku - mówi Wioleta Subocz, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Słupsku.
W tych działaniach uczestniczyło ponad 2,5 mln uczniów ze 130 krajów. Projekt otrzymał wsparcie Fundacji ONZ, WWF, NASA, prezydenta Irlandii Michaela D. Higgins'a, dr Jane Goodall, światowej sławy badaczki w zakresie zoologii, etologii i antopologii, a także wielu światowych przywódców. W ostatnich latach był prezentowany przez National Geographic, BBC i 40 innych mediów ogólnokrajowych.
Działania słupskich uczniów rozpoczęły się na początlku października, kiedy nauka w szkole przebiegała w trybie stacjonarnym. Przez kolejne tygodnie uczniowie na lekcjach przyrody, chemii i geografii badali przyczyny i skutki zmian klimatycznych, próbowali rozwiązywać problemy i podejmować działania. Projekt ukierunkowany był na ważne umiejętności, takie jak kreatywność, empatia, rozwiązywanie problemów w świecie rzeczywistym, współpraca i krytyczne myślenie. Swoje działania uczniowie przedstawiali w formie krótkich filmików, zdjęć i prezentacji.
Jakie działania przeprowadzono?
- Tworzenie ekologicznych gier dydaktycznych
- Stworzenie filmiku o zanieczyszczeniu środowiska w naszym rejonie
- Nakręcenie e-booka na podstawie czytanki "Save the Sea"
- Przygotowanie plakatów ekologicznych - filmik
- Przeprowadzenie doświadczeń chemicznych ilustrujących wpływ tlenku azotu na rośliny
- Wykonanie ekologicznych drzew w klasach młodszych
- Wykonanie "Lasów w słoiku"
- Przygotowanie prezentacji dotyczących kwaśnych deszczy i ich skutków dla środowiska
- Wykonanie prostych destylatorów wody
- Na terenie szkoły zasadzono kolejne drzewka i krzewy
- Udział w międzynarodowym webinarium
Niestety, pod koniec października w związku z pogarszającą się sytuacją epidemiczną w Polsce, stacjonarna nauka dla uczniów klas IV-VIII została zawieszona. Młodzież przeszła na nauczanie zdalne prowadzone za pośrednictwem internetu. Nie oznaczało to jednak zaprzestania udziału w projekcie Climate Action Project.
Młodzież z klasy 7a miała również możliwość spotkania online ze swoimi rówieśnikami z zagranicy, jak również uczestniczenia w webinarium, podczas którego światowej sławy eksperci dzielili się swoją wiedzą z zakresy zmian klimatycznych i ochrony środowiska. Np. w czwartek, 5 listopada uczestniczyli w webinarium, do którego dołączyła również księżna Belgii Maria Esmeralda.
- To webinarium było prowadzone w języku angielskim. Dla naszych uczniów była to nie tylko okazja uczestniczenia w prestiżowym wydarzeniu, ale była to również możliwość praktycznego sprawdzianu ze znajomości języka - podkreśla Wioleta Subocz.
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 obecnie dodatkowo biorą udział w kilku ogólnopolskich i międzynarodowych projektach ekologicznych, m.in:: Edu Artctic 2 Polskiej Akademii Nauk, 4 Planet All "Razem dla klimatu" Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ekologia Integralna Encykliki" Laudato Si". Diecezjalna mapa zanieczyszczeń Caritas Polska.
Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?