Unijna komisarz do spraw transportu Adina Valean dokładnie tydzień temu otrzymała list od polskiego szefa resortu infrastruktury Andrzeja Adamczyka i jego kolegów z krajów bałtyckich. Przeważająca jego część dotyczyła prośby o wydanie zakazu wykonywania przewozów towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi. Jednak w końcowym akapicie znalazło się takie zadanie: „W sektorze morskim apelujemy do UE o podjęcie wszelkich niezbędnych środków mających na celu wprowadzenie zakazu całkowitego lub dalszego ograniczenia wpływania do wszystkich portów UE statków rosyjskich i białoruskich. Nie może być łatwego sposobu na obejście tych zakazów, dlatego środki morskie muszą być wdrażane równolegle ze środkami w sektorze transportu drogowego”.
- I nic – mówi w rozmowie z nami wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk. – Do tej pory nie ma żadnej odpowiedzi z Brukseli. Musimy sobie jakoś radzić sami. Wczoraj rząd podjął decyzję o zakazie na poziomie krajowym sprowadzania węgla z Rosji. To na razie jedyne co możemy zrobić – tłumaczy minister.
- Do portu w Szczecinie i Świnoujściu tygodniowo dociera jeden albo dwa statki z Rosji – mówi Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście. I od razu tłumaczy, że po pierwsze nie ma jeszcze unijnego zakazu przyjmowania w portach rosyjskich jednostek, a po drugie, że to nie zarząd portu odpowiada za przyjmowanie statków z Rosji, a poszczególne spółki, które dzierżawią portowe nabrzeża. – Ciągle czekamy na rozwiązania unijne – zaznacza. – Na razie nikt nie wprowadził żadnych zakazów.
Dodaje przy tym, że niemal wszystkie spółki, które działają na terenie szczecińsko-świnoujskiego portu przyjmują ładunki z Rosji.
- Żadna ze spółek portowych się pod tym kątem nie wyróżnia – podkreśla. – One po prostu realizują stare kontrakty. Statki z Rosji do Szczecina i Świnoujścia przywożą najczęściej wyroby stalowe, aluminium czy też sztuczne nawozy.
Opieszałość Unii Europejskiej powoduje, że w portach zdarzają się sytuacje konfliktowe. Zatrudnieni przy rozładunku Ukraińcy nie chcą wchodzić na pokład rosyjskich jednostek.
– To przecież tak jakbyśmy mieli wejść do Rosji. Przecież statek to terytorium państwa, pod którego banderą wpływa – mówią.
Dlatego przy obsłudze rosyjskich statków pracują tylko ci, którzy chcą.
- Nikogo nie zmuszamy do pracy przy tego typu przedsięwzięciach – mówił nam Andrzej Wyszyński, rzecznik prasowy DB Cargo Polska, właściciela DB Port Szczecin, spółki, która jako jedna z pierwszych po wybuchu wojny rozładowywała rosyjski statek
ZOBACZ TEŻ:
Inny portowy operator Bulk Cargo-Port Szczecin w połowie miesiąca napisał nawet oświadczenie, w którym zaapelował o pilne rozwiązanie problemu.
- Brak rozwiązań europejskich powoduje, że nasze działania, podjęte tylko przez nas będą miały charakter strzału w stopę. Statki rozładują porty niemieckie – mówi minister Gróbarczyk.
Europejskie porty nie mają oporów przed przyjmowaniem statków Federacji Rosyjskiej
Tylko do niderlandzkiego Rotterdamu w ciągu najbliższych godzin wpłynie sześć statków bandery rosyjskiej. Tamtejsze służby celne sprawdzają skrupulatnie, czy wśród towarów, które są przeładowywane w tym porcie, nie ma tych objętych już sankcjami. Nie dotyczy to oczywiście węgla i ropy przeładowywanych w tamtejszych terminalach.
Niechęć Niemców do wprowadzenia sankcji polegających na zamknięciu portów też jest oczywista. „W 2021 r. niemieckie firmy portowe sprowadziły drogą morską z Rosji 26,7 mln ton towarów, z czego około 12,1 mln ton stanowił węgiel i ropa naftowa oraz 6 mln ton produktów koksowniczych i olejów mineralnych” – powiedział RedaktionsNetzwerk Deutschland Daniel Hosseus – dyrektor generalny Centralnego Zrzeszenia Niemieckich Firm Portowych. Rosyjski ruch w niemieckich portach był o 12,5 proc. wyższy niż w 2020 roku.
Patrząc na te fakty trudno spodziewać się jednomyślności w łonie Unii Europejskiej. A tylko ona może skutkować wprowadzeniem zamknięcia portów dla statków Putina.
3 kwietnia w porcie w Szczecinie spodziewany jest Knyaz Vladimir, który w środę wczesnym popołudniem opuścił port w Sankt Petersburgu.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?