Unikatowy koncert w słupskiej filharmonii. Uczniowie zagrali utwory polskich kompozytorek XIX i XX wieku

Anna Czerny-Marecka
Anna Czerny-Marecka
Krzysztof Piotrkowski
Udostępnij:
W piątek, 10 grudnia, uczniowie i nauczyciele Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Słupsku zaprezentowali w sali słupskiej Filharmonii program złożony z utworów Bądarzewskiej, Szymanowskiej, Mikorskiej, Garści i Bacewicz. Ich koncert to zwieńczenie projektu promującego twórczość ośmiu polskich kompozytorek XIX i XX wieku. Przed, po i w przerwie koncertu w górnym foyer filharmonii goście obejrzeli wystawę autorstwa Katarzyny Wiśniewskiej prezentującą sylwetki kompozytorek i kulisy projektu. Ekspozycję jest dostępna dla zainteresowanych projektem do 17 grudnia.

Na finałowy koncert uczniowie słupskiej szkoły muzycznej przygotowywali się od września. Mają od 10 do 20 lat, grają na różnych instrumentach, a w tygodniu po szkole przybywają na Szczecińską 106, by kształcić słuch, szlifować technikę i uczyć się na temat harmonii i historii muzyki. Dla wielu z nich piątkowy koncert w sali Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara to było pierwsze takie doświadczenie estradowe.

Unikatowy koncert w słupskiej filharmonii. Uczniowie zagrali...

Zaprezentowali szeroki repertuar, m.in. I część koncertu wiolonczelowego Grażyny Bacewicz, „Śpiew słowika” Tekli Bądarzewskiej na flet poprzeczny, Polonez f-moll Marii Szymanowskiej, „Kołysankę” Ludmiły Mikorskiej oraz opracowania Wiesława Helińskiego na wibrafon i multiperkusję utworów Janiny Garści. Zagrali na fortepianie, skrzypcach, wiolonczeli, klarnecie, flecie poprzecznym i wibrafonie. Pokaźną reprezentację będzie też miała klasa śpiewu.

Lista wykonawców i program:

  1. Juliia Stolc, kl. V PSM I st. - M. Szymanowska, Le Depart; akompaniament - Medea Berianidze, naucz. Bartosz Morus
  2. Zofia Andrzejewska, kl. 6 PSM I st. - M. Szymanowska, Contredance; naucz. Ewa Rogulska
  3. Weronika Nycz, kl. IV PSM II st. - M. Szymanowska, Pieśń Jadwiga Królowa Polski; akompaniament - Przemysław Sysojew-Osiński, naucz. Maja Pobłocka
  4. Marieke Meiborg, kl. II PSM II st. - M. Szymanowska, 2 walce; naucz. Barbara Sąsiadek
  5. Franciszek Weisbrot, kl. III PSM II st. – M. Szymanowska, Preludium nr 18; naucz. Przemysław Sysojew-Osiński
  6. Aniela Markowska, kl. V PSM II st. - M. Szymanowska, Polonez f -moll; naucz. Barbara Sąsiadek
  7. Dina Pokotyliuk, kl. I PSM II st. - Ludmiła Jeske Choińska (Mikorska), Kołysanka; akompaniament - Przemysław Sysojew-Osiński, naucz. Maja Pobłocka
  8. Karolina Laskowska, kl. IV PSM II st. - T. Bądarzewska, Śpiew słowika; akompaniament - Tomasz Szymczewski, naucz. Agnieszka Bugajska
  9. Róża Ginter, Alicja Kędzierska, obie z kl. IV PSM I st. - J. Garścia, Łatwe utwory flety proste w aranżacji na flety poprzeczne:Przyjaciółki, Zmartwienie Małgosi, Na huśtawce; naucz. Iwona Brosz
  10. Michalina Bożek, kl. III PSM I st. - J. Stasica, J. Garścia, Krakowiak; akompaniament - G. Picz, naucz. Agnieszka Rajska
  11. Michał Jastrzębski, kl. III c. 4 PSM I st. - J. Garścia, "Drobiazgi" (Piosenka góralska, Andante, Taniec); akompaniament - Lucyna Jackowska-Brzóska, naucz. Jarosław Nyc
  12. Sofiia Ruda, kl. V PSM I st. - J. Garścia, Mazurek; akompaniament - Gabriela Picz, naucz. Agnieszka Rajska
  13. Antoni Weisbrot, kl. I PSM II st. - J. Garścia, ze zbioru „Łamigłówki na fortepian” op. 23, opr. Wiesław Helinski na wibrafon – Mały dobosz, Taniec na lodzie, Wodotrysk, Kropelki rosy; naucz. Wiesław Helinski
  14. Karol Sochaczewski, kl. II PSM II st. - J. Garścia, ze zbioru „Zrytmizowany świat” op.48, opr. Wiesław Helinski na wibrafon i multiperkusję, Nowy zegarek, Kulig, Mała pagoda, Zabawy małego Tsan, Spóźnieni goście, naucz. Wiesław Helinski
  15. Zofia Kiżewska, kl. II PSM II st. - G. Bacewicz, Łatwe utwory na klarnet, cz. II III; akompaniament - Lucyna Jackowska-Brzóska, naucz. Grzegorz Karaś
  16. Maja Kramarczyk, kl. IV PSM I st. - G. Bacewicz, Concertino G cz. III, akompaniament - Gabriela Picz, naucz. Agnieszka Rajska
  17. Wiktoria Kołrzan, kl. II PSM II st. - G. Bacewicz, Melodia, akompaniament - Gabriela Picz, naucz. Agnieszka Rajska
  18. Mateusz Lis, kl. I c.4 PSM I st. - G. Bacewicz, Marsz z Suity dziecięcej; naucz. Gabriela Picz
  19. Maja Owarzany, kl. II PSM II st. - G. Bacewicz, Oberek nr 1; akompaniament - Barbara Sąsiadek, naucz. Beata Sąsiadek
  20. Maja Janus, kl. IV PSM II st. - G. Bacewicz, Kołysanka; akompaniament - Tomasz Szymczewski, naucz. Artur Pustuszyński
  21. Katarzyna Swędrowska, kl. IV PSM II st. - G. Bacewicz, Kaprys polski; naucz. Beata Sąsiadek
  22. Jagoda Kosicka kl. IV PSM II st. – G. Bacewicz – Oberek nr 2; akompaniament - Barbara Żydzianowska, naucz. Piotr Mach
  23. Wiktoria Zapadka, kl. IV PSM II st. - G. Bacewicz, Koncert wiolonczelowy cz. I; akompaniament - Barbara Żydzianowska, naucz. Jarosław Madejski

Prowadzenie koncertu - Bartosz Wiśniewski
Przygotowania wystawy - Katarzyna Wiśniewska
Koordynator projektu - Mateusz Marecki

Jako jedna z 30 instytucji w całej Polsce, słupska szkoła muzyczna otrzymała od Fundacji BGK grant w wysokości 14.500 zł na promowanie wiedzy o życiu i twórczości czterech kompozytorek XIX (Maria Szymanowska, Tekla Bądarzewska, Ludmiła Mikorska, Filipina Brzezińska) i XX wieku (Janina Garścia, Grażyna Bacewicz, Irena Garztecka, Maria Dziewulska). Projekt "Od Marii Szymanowskiej do Marii Dziewulskiej. Kobieca historia polskiej muzyki klasycznej" jest próbą uzupełnienia narodowego kanonu muzycznego o utwory uznanych artystek, które w książkach do historii muzyki i w obecnie obowiązującym programie nauczania są nieopisane lub traktowane anegdotycznie.

Przez ostatnie kilka miesięcy uczniowie PSM I i II stopnia w Słupsku brali aktywny udział w projekcie popularyzującym wiedzę o życiu i twórczości polskich kompozytorek, których dzieła podbijały salony muzyczne w przeszłości, ale dziś są rzadziej włączane do repertuaru koncertowego. Uczniowie wysłuchali dwóch wykładów muzykologów z Poznania, zaprezentowali swoje własne znaleziska na temat kompozytorek podczas lekcji otwartej w październiku, a w listopadzie dopracowywali niuanse interpretacyjne pod okiem doświadczonej pianistki i skrzypaczki.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie „Dzieci Kapitana Nemo” – 2021.

Zobacz też:

Muzyka Polska XX wieku - Janusz Stokłosa w słupskiej filharmonii

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Hans o nowej płycie, polskiej scenie rapowej i inspiracjach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie