Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ustecki węzeł komunikacyjny będzie pochłaniał 1,6 mln złotych rocznie?

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Dworce mają być gotowe 1 czerwca, drogi i parkingi - 25 czerwca
Dworce mają być gotowe 1 czerwca, drogi i parkingi - 25 czerwca Mariusz Jasłowski
Na czwartkowej sesji usteccy radni mają przekazać zarządzanie węzłem komunikacyjnym spółce OSiR. Szacuje się, że utrzymanie sztandarowej inwestycji miejskiej będzie kosztowało rocznie 1,6 mln złotych.

Radny Grzegorz Malinowski, jednocześnie kandydat na burmistrza Ustki, w mediach społecznościowych przekazał informację, że roczne utrzymanie węzła to wydatek 1,6 mln zł, a zarządzanie węzłem ma przejąć utworzona w grudniu 2020 roku spółka miejska Ośrodek Sportu i Rozwoju (po dawnej jednostce miejskiej Ośrodku Sportu i Rekreacji). To wywołało burzliwą dyskusję.

Zapytaliśmy więc w ratuszu, czy rzeczywiście koszty utrzymania węzła będą aż tak wysokie (ponad 133 tys. zł miesięcznie), oraz co się na nie składa. Jeśli dworce mają być otwarte 1 czerwca, czy zdecydowano już, co będzie mieścić się w obiektach, czy zostały ogłoszone przetargi na najem pomieszczeń? Jakie przewiduje się dochody? Na jakiej podstawie prawnej OSiR będzie zarządzał węzłem? Odpowiedzi na pytania przekazała nam Eliza Mordal, rzeczniczka usteckiego ratusza:

"Transportowy Węzeł Integracyjny to najważniejsza inwestycja w naszym mieście. Obiekt nawiązuje do historycznego charakteru dawnego dworca kolejowego, a jednocześnie wpisuje się w nowoczesne trendy i technologie. Będzie z pewnością obiektem reprezentacyjnym i powodem do dumy, a jednocześnie kosztem, gdyż budynek trzeba utrzymywać i dbać o niego należycie, by tę reprezentacyjną formę zachował jak najdłużej.

Zobacz też:

Zobacz wnętrze wyremontowanego usteckiego dworca kolejowego. Jest naprawdę pięknie

Zobacz wnętrze wyremontowanego usteckiego dworca kolejowego....

Węzeł będzie pełnił rolę miejsca spotkań pasażerów, ale w naszych planach także miejsca spotkań mieszkańców miasta. Swoją siedzibę znajdą tam miejskie jednostki np. Zarząd Infrastruktury Miejskiej (dzięki czemu nastąpią oszczędności, bo nie będzie konieczności wynajmu pomieszczeń jak to jest do tej pory). W budynku dworca kolejowego planujemy także zlokalizować siedzibę dla Centrum Wsparcia Mieszkańców i realizować w tym miejscu wszystkie działania społeczne związane z projektem rewitalizacji, w tym działalność Klubu Seniora (realizacja tego zamierzenia wymaga zgody Urzędu Marszałkowskiego, o którą będziemy występować). Część pomieszczeń, zwłaszcza w budynku dworca autobusowego, będzie mogła zostać wykorzystana w sposób komercyjny, co będzie zapewne źródłem dochodów. Na pewno założyć należy, że z czasem formy wykorzystania obiektu będą rozwijać się i zmieniać - stosownie do potrzeb, zainteresowania, możliwości.

Obecnie, w momencie otwarcia obiektu, chcielibyśmy uruchomić punkt Centrum Informacji Turystycznej oraz kasy biletowe. Podczas otwarcia odbędzie się także uroczyste nadanie TWI imienia Jacka Graczyka, zgodnie z wnioskiem Rady Miasta (sesja w dn. 26 listopada 2020 r.).

Przedstawione podczas Komisji Budżetowo-Gospodarczej (w dn. 22.04.2021 r.) koszty utrzymania węzła mają rzecz jasna charakter szacunkowy. Kwota wyliczona przez operatora (OSiR) to 1,3 mln zł, a zawiera ona min.: koszty pracy (wstępnie: administrator obiektu oraz sprzątaczki i konserwatorzy do bieżącego utrzymania porządku i naprawiania usterek), media, ubezpieczenie, ochrona, bieżące naprawy, obsługa informatyczna itp. Znaczną część kwoty - 500 tys. złotych - stanowi podatek od nieruchomości oraz dzierżawa budynków od miasta i kwota ta będzie zasilać bezpośrednio budżet Ustki.

Do tych kosztów doliczyć należy bieżące utrzymanie dróg wokół - te koszty szacowane są (przez ZIM) na ok. 200-250 tys. zł. Jak wiemy, w sąsiedztwie węzła powstaje duży układ parkingowo-drogowy. W tej szacunkowej kwocie przewiduje się utrzymywanie układu drogowego, terenów zieleni, wywóz nieczystości z koszy ulicznych, zamiatanie chodników, ścieżek rowerowych, mycie wiat, opłaty za energię (oświetlenie uliczne), szybką likwidację powstałych szkód itp".

Zobacz również:

Budowa węzła komunikacyjnego w Ustce

Ustka dopłaci do budowy węzła komunikacyjnego. Zakończenie r...

Dodajmy, że na czwartkowej sesji radni dopiero mają zdecydować, czy zadania związane z węzłem zostaną powierzone spółce OSiR. Z projektu uchwały wynika, że miasto będzie jej płacić rekompensatę za poniesione wydatki na węzeł. Tymczasem w uzasadnieniu projektu na temat skutków finansowych czytamy: "Podjęcie uchwały w bezpośredni sposób nie wiąże się z koniecznością wydatkowania dodatkowych środków pieniężnych, jednak w dłuższym okresie czasu można spodziewać się oszczędności związanych z poprawą efektywności realizacji Zadania".

- Zgodnie z projektem porozumienia wykonawczego, które zawrzemy w przypadku pozytywnej decyzji rady, OSiR będzie sporządzał sprawozdanie z realizacji powierzonego zadania, które będzie zawierało rozliczenie poniesionych kosztów i uzyskanych przychodów - po weryfikacji ze strony miasta, w przypadku niedoboru, wypłacona zostanie rekompensata – wyjaśnia Eliza Mordal i dodaje, że w sprawie wynajmu kas trwają już rozmowy z PKP, a przechowalnia bagażu będzie prowadzona przez OSiR we własnym zakresie.

Komisje rady już zgodziły się na przejęcie przez OSiR zarządzania węzłem. Prezes spółki Radosław Szreder mówi, że jeśli rada to zatwierdzi, zaczną się konkretne rozmowy. Nie odpowiada na razie na pytanie, skąd weźmie pół miliona złotych na zapłacenie podatku od nieruchomości. Na początek rada chce zwiększyć wydatki w budżecie o 548 760 złotych na rekompensatę środków dla OSiR z tytułu utrzymania Lokalnego Węzła Integracyjnego.

Do obowiązków OSiR, a nie Zarządu Infrastruktury Miejskiej, będzie też należało utrzymanie dróg i parkingów wokół węzła. Jednak prezes jest nastawiony optymistycznie.

- Nie zakładam takiej możliwości, że PKP nie wynajmie kas. Również przewoźnicy autobusowi będą wnosić opłaty przystankowe – mówi Radosław Szreder. - Na początku na pewno trudno będzie zarobić, ale myślę, że z czasem pozyskamy dzierżawców. Mamy około 400 metrów kwadratowych powierzchni do wynajęcia.

Na dworcu ma mieścić się m.in. wypożyczalnia rowerów, jest miejsce na restaurację. Czy będą chętni? Czasu niewiele, bo tylko miesiąc został do otwarcia.

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ustecki węzeł komunikacyjny będzie pochłaniał 1,6 mln złotych rocznie? - Ustka Nasze Miasto

Wróć na ustka.naszemiasto.pl Nasze Miasto