Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga na triki stosowane w czasie wyprzedaży

Monika Zacharzewska [email protected]
Uwaga na triki stosowane w czasie wyprzedaży W czasie wyprzedaży uważajmy na tzw. okazje.
Uwaga na triki stosowane w czasie wyprzedaży W czasie wyprzedaży uważajmy na tzw. okazje. sxc.hu
Po świętach i sylwestrze rozpoczął się sezon wyprzedaży. W sklepach obniżki sięgają nawet 70 procent. Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK, apeluje jednak, by zachować ostrożność.

– Porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się, czy rzecz, którą wkładamy do koszyka, jest nam faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach, nie wszystkie są dla nas okazją. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru, bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny – informuje Małgorzta Cieloch, rzecznik UOKiK.

Pamiętajmy, że nie można zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy bądź też wymiany na inny.

– Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach, szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki, wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i jest to dobry gest w stosunku do klientów – informuje rzeczniczka UOKiK.

– Nie zapominajmy o paragonach lub innych dowodach zakupu, są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.

Jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż dwa lata. Reklamację składamy w sklepie najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi. Najczęściej jest to producent lub dystrybutor. To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.

Każdy klient jest chroniony również na zagranicznych wyprzedażach. – Wielu miłośników wyprzedaży skorzysta z sezonowych przecen w trakcie wakacyjnego wypoczynku za granicą. Coraz popularniejsze są również specjalne wyjazdy na atrakcyjne zakupy do europejskich miast, takich jak Mediolan, Londyn czy Paryż. Wybierając się za granicę, warto wcześniej sprawdzić terminy wielkich obniżek. Na przykład we Włoszech wyprzedaże zaczynają się na początku lipca i trwają 30 dni, w Grecji daty wyprzedaży ustala co roku ministerstwo, natomiast w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce, odbywają się one w dowolnych terminach – przypomina Małgorzata Cieloch.

Natomiast przygotowującym się do karnawałowego balowania UOKiK przypomina, że reklamować można nie tylko wadliwy towar, ale i źle wykonaną usługę fryzjerską, krawiecką, kosmetyczną.

– Nieprawidłowości zgłaszamy jak najszybciej, wyznaczając termin na poprawki. Pamiętajmy, że konsumentom przysługuje prawo do naprawy usługi, żądania zwrotu zapłaconej kwoty, obniżenia rachunku albo przyznanie rabatu – przypomina pani rzecznik UOKiK.

– Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna np. trwała spaliła włosy, zamiast koloru blond wyszedł inny, zabieg kosmetyczny spowodował chorobę. Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie. Natomiast idąc na karnawałowy bal, zawierajmy umowy na piśmie, spisanie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru, jak ilość ciepłych dań, napojów, rodzaj muzyki, ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z przedsiębiorcą. I jeszcze jedno.

– Zaginięcie rzeczy pozostawionych w szatni, mimo umieszczonej informacji "w przypadku zaginięcia lub zniszczenia garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności” to przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, nie tylko wtedy gdy jest płatna – mówi Małgorzata Cieloch.

Każdy konsument ma prawo do bezpłatnej pomocy u miejskich (w ratuszu) i powiatowych (w starostwie) rzeczników konsumentów, w inspekcji handlowej i pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można także skorzystać wysyłając pytania na adres: [email protected], który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza