Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen chce kupić całą Scanię

Zbigniew Marecki
Volkswagen chce kupić całą Scanię Arjan de Nijs, dyrektor finansowy, Nyström Patrik, dyrektor produkcji, i Marek Zaniewski, technik – q-team przed autobusami wyprodukowanym w słupskiej fabryce Scanii.
Volkswagen chce kupić całą Scanię Arjan de Nijs, dyrektor finansowy, Nyström Patrik, dyrektor produkcji, i Marek Zaniewski, technik – q-team przed autobusami wyprodukowanym w słupskiej fabryce Scanii. Łukasz Capar
Koncern Volkswagen negocjuje zakup całości udziałów szwedzkiego producenta ciężarówek i autobusów Scania. W słupskiej fabryce Szwedów zachowują spokój.

Niemcy mają już 80 proc. akcji szwedzkiego koncernu, a teraz postanowili kupić resztę. Jak podaje portal Sfora BIZ, za brakujące udziały, które należą do różnych szwedzkich spółek i banków, VW zamierza zapłacić 7 mld euro. Zdaniem portalu oferta Niemców zakłada zwiększenie produkcji w Soedertelie koło Sztokholmu oraz w zagranicznych fabrykach, m.in. w fabryce w Słupsku na Pomorzu. Według nieoficjalnych źródeł transakcja zostanie sfinalizowana jeszcze w tym tygodniu.

O potwierdzenie tych informacji poprosiliśmy kierownictwo słupskiej fabryki Scanii. Zapytaliśmy, czy sprzedaż pozostałych 20 procent akcji Scanii niemieckiemu Volkswagenowi jest już przesądzona.

– Kwestia ta zależy od indywidualnych decyzji akcjonariuszy. My w Scanii nie jesteśmy upoważnieni do wyrażania opinii na ten temat – odpowiedział nam Arjan de Nijs, członek zarządu Scania Production Słupsk S.A. Po szczegółowe wyjaśnienia odesłano nas do niemieckiej centrali Volkswagena. Wysłaliśmy tam nasze pytania, ale na razie nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

Z kolei Mirosław Okuniewski, szef Solidarności w Scanii. uspokaja.

– Volkswagen już od dawna dysponuje większoś-cią udziałów w Scanii. Ma większość w radzie nadzorczej. Może więc robić w firmie, co chce. Decyzja o zakupie brakujących udziałów jest decyzją biznesową. Ona nie powinna mieć wpływu na naszą działalność i sytuację. Jednak to życie pokaże, co będzie dalej – mówi Okuniewski.
Jak już informowaliśmy, związkowcy z fabryki Scania w Słupsku w listopadzie 2012 roku wynegocjowali z zarządem, że przez najbliższe dwa lata w fabryce nie będzie zwolnień pracowników.

Jednocześnie zgodzili się na to, że może dojść do zmniejszenia wynagrodzeń, jeśli będą występowały przestoje.

Choć porozumienie zawarli związkowcy, to każdy z pracowników produkcyjnych i biurowych musiał je potwierdzić swoim podpisem. Obecnie słupska Scania zatrudnia ponad 570 osób. Tymczasem już w ubiegłym roku Scania pozyskała duże zlecenie od berlińskiego operatora transportu publicznego Berliner Verkehrsgesellschaft (BVG). Chodzi o wyprodukowanie 156 autobusów dla tego odbiorcy. To zamówienie o dużym znaczeniu dla obecności Scanii na rynku niemieckim, jak i dla słupskich pracowników, którzy mają zapewnioną pracę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza