- W porównaniu do roku poprzedniego, wzrosły przeładunki, ale oprócz węgla - podkreślił Paweł Adamarek, odpowiedzialny za finanse w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Rudy przeładowaliśmy o 55 proc. więcej, zbóż blisko 30 proc.
więcej. Niepokoją nas jedynie kontenery. W 2011 przeładowano ich 55 tys., w ub.r. 52 tys.
Adamarek podkreśla, że spółka osiągnęła najlepsze wyniki finansowe od niemal 30 lat. Główne przychody pochodzą z opłat portowych (38 proc.) oraz czynszów dzierżawnych (31 proc.).
Paweł Adamarek podkreśla, że w ubiegłym roku na remonty i inwestycje przeznaczono 146 mln zł. Część stanowiły fundusze własne, przede wszystkim jednak unijne.
- To są rekordowe nakłady na inwestycje - podkreśla Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ. - Większość inwestycji rozpoczęliśmy wcześniej, i je kontynuujemy.
Prezes wylicza najważniejsze przedsięwzięcia: budowa stanowiska dla gazowców w terminalu LNG w Świnoujściu (165 mln zł), przebudowa dróg w obu portach (57,5 mln zł), modernizacja komunikacji kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu (74 mln zł), rozbudowa portu w północnej części półw. Ewa w Szczecinie (35 mln zł), rozbudowa portu w południowej części w Świnoujściu (98,5 mln zł).
- Warto też wymienić inwestycje zewnętrzne, budowę terminalu kontenerowego na Ostrowie Grabowskim, terminalu obsługi kwasu siarkowego w szczecińskim porcie, terminalu zbożowego w Świnoujściu - wylicza Siergiej. - także terminale do obsługi metali kolorowych oraz rozbudowę infrastruktury portowej na nabrzeżu Górnośląskim.
Przedstawiciele zarządu portów zwrócili uwagę na zmianę struktury ładunków. W latach 80. węgiel stanowił blisko połowę, prawie 20 proc. ładunków, to były rudy. W tej chwili węgiel stanowi 20 proc. przeładunków, ponad 44 proc. to drobnica, prawie 20 proc. inne masowe towary.
Czy podatek wysokości 3 proc. od wartości dzierżawionych nieruchomości portowych (porty w Trójmieście płacą 0,3 proc. podatku) ma wpływ na kondycję ZMPSiŚ i spółek, które funkcjonują w obrębie portów?
- Z tytułu dzierżawy odprowadzamy rocznie około 4 mln zł - informuje Adamarek. - W części, są to koszty spółek, które działają w portach. Przy stawce 0,3 proc. odprowadzalibyśmy 400 tys. zł, a ponad 3,6 mln zł można by przeznaczyć na inwestycje, rozwój. To bardzo znacząca kwota.
Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?