W Słupsku jest coraz więcej miejskich urzędników. Ich utrzymanie będzie kosztowało 18 milionów złotych

Fot. Krzysztof Tomasik
Korytarz słupskiego ratusza. Klient i urzędniczka.
Korytarz słupskiego ratusza. Klient i urzędniczka. Fot. Krzysztof Tomasik
Z roku na rok administracja w Słupsku rozrasta się coraz bardziej. W 2009 roku jej utrzymanie pochłonie aż 18 milionów złotych, podczas gdy w 2002 - kosztowała jedynie 10 milionów.

Prezydent Maciej Kobyliński właśnie zatrudnił nowego pełnomocnika, tym razem ds. społeczeństwa informacyjnego. Nazywa się Piotr Jackowiak. Ma się zajmować m.in. pozyskiwaniem środków unijnych. Miesięczny zarobek to 3286 zł brutto.

Oprócz niego w strukturze urzędu funkcjonuje jeszcze czterech innych pełnomocników. Najwięcej zarabia Beata Kątnik, która zajmuje się sprawami niepełnosprawnych. Miesięcznie - 3815 złotych brutto.

Prezydent ma jeszcze doradców ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (Jolanta Szachnowska, 3280 zł brutto), ds. systemu zarządzania jakością (Wojciech Szulc, 3417 zł brutto) i ds. bezpieczeństwa (Wojciech Kozłowski, były szef straży miejskiej, 3646 zł brutto).

Radni zauważają, że administracja samorządowa w Słupsku z roku na rok jest coraz większa i pochłania miliony złotych.

- W czasach kryzysu wszyscy tną, a w naszej biurokracji życie toczy się jak gdyby nigdy nic - stwierdza Robert Kujawski z PiS.

Faktycznie, liczby mówią swoje. W 2002 roku, kiedy Maciej Kobyliński obejmował stanowisko prezydenta miasta, w ratuszu było 295 etatów, a fundusz płac wynosił 10 mln zł. Na koniec 2008 roku miał już 354 etatów, co w 2009 roku pochłonie aż 18,2 mln zł!

Jak to wytłumaczyć?
- Pan prezydent utworzył kilka wydziałów po objęciu stanowiska. Są one niezbędne dla miasta jak na przykład wydział rozwoju czy Biuro Promocji i Integracji Europejskiej. Ponadto jako samorząd mamy coraz więcej zadań do realizacji. Państwo zrzuca je na samorządy - stwierdza Mariusz Smoliński, rzecznik prasowy prezydenta.
Ale w innych miastach raczej się oszczędza. Na przykład w Gdyni prezydent ma aż dziesięciu pełnomocników, ale żaden nie otrzymuje dodatkowych pieniędzy. - To są radni i nasi urzędnicy - tłumaczy Joanna Grajter, rzecznik prasowy prezydenta Gdyni.
Z kolei administracja samorządowa w Koszalinie jest mniejsza niż w Słupsku. Liczy sobie 346 etatów (w 2002 - 309).

Tymczasem w Słupsku w tym roku nasza biurokracja będzie kosztowała kolejne trzy miliony złotych. Za tyle zostanie kupiony biurowiec od Sydcraftu na ul. Słonecznej. Tam prawdopodobnie zostanie przeniesiony Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie z ulic Sienkiewicza i Jaracza. Do opuszczonej kamienicy na Jaracza mają trafić wydziały ratusza.

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Otto
W dniu 19.03.2009 o 05:08, neo-1 napisał:

18200000zł : 354 osoby : 12 miesięcy = 4284.37 zł (brutto miesięcznie/osobę)!. Czy to dużo, czy mało, jeżeli w tych czasach firmy aby przetrwać obniżają zarobki.

 Proszę nie siać defetyzmu!

G
Gość

A podobno mamy kryzys.

 

r
rzecznik

W nawiązaniu do artykułu red. Michała Kowalskiego pt.: „Rośnie armia naszej biurokracji” („Głos Pomorza” z 18 marca 2009 roku, str. 5) – informuję, że nieprawdą jest, iż prezydent Maciej Kobyliński właśnie zatrudnił nowego pełnomocnika, tym razem ds. społeczeństwa informacyjnego. Wyjaśniam, że stanowisko to zostało utworzone w Urzędzie Miejskim w Słupsku 4 lipca 2005 roku! Natomiast odnosząc się do wzrostu zatrudnienia w słupskim ratuszu na przestrzeni lat 2002-2008, informuję, że nastąpił on na skutek utworzenia nowych wydziałów (Wydziału Rozwoju Miasta, Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Wydziału Audytu i Kontroli, Wydziału Informatycznego, Biura Promocji i Integracji Europejskiej) i zwiększenia liczy pracowników w już istniejących, co było konieczne, aby dostosować funkcjonowanie Urzędu do standardów europejskich, a przede wszystkim poprawić sprawność obsługiwania naszych Interesantów. Również ilość zadań przerzuconych w ostatnich latach przez Państwo na Samorządy doprowadziła w konsekwencji do zwiększenia zatrudnienia, co było niezbędne do prawidłowej realizacji nowych obowiązków ustawowych. Niestety pociągnęło to za sobą wzrost kosztów funkcjonowania Ratusza (nie dotyczy to tylko Słupska), ale dzięki podjętym działaniom, wprowadzeniu Systemu Zarządzania Jakością według międzynarodowych norm ISO, wykorzystaniu właściwych technik i narzędzi, udało się doprowadzić poziom naszych usług niemalże do zgodności z oczekiwaniami Interesantów, którzy wysoko oceniają wiedzę merytoryczną i jakość pracy urzędników (badanie satysfakcji Klienta). Ponadto liczne nagrody i wyróżnienia („Teraz Polska”, „Gmina Fair Play” itp.) świadczą, że prezydent Maciej Kobyliński obrał właściwy kierunek swoich działań.

Red. Michał Kowalski napisał w swoim tekście, że – cytuję: „Na przykład w Gdyni prezydent ma, aż dziesięciu pełnomocników, ale żaden nie otrzymuje dodatkowych pieniędzy” - koniec cytatu. Nie poinformował natomiast o tym, że Pełnomocnikiem ds Osób Niepełnosprawnych w gdyńskim ratuszu jest osoba niepełnosprawna, która pełni swoją funkcję społecznie, a wszystkie obowiązki urzędowe wykonuje czworo pracowników zatrudnionych na etatach w Samodzielnym Referacie ds Osób Niepełnosprawnych. Natomiast w Słupsku rzeszą ponad 13 tysięcy osób niepełnosprawnych zajmuje się - jedna urzędniczka.

Dodam, że miesięczne wynagrodzenia słupskich urzędników są dużo niże niż wypłacane w innych Urzędach Miejskich na terenie Pomorza. W naszym magistracie dyrektor zarabia ogółem 4.863,25 zł brutto, w Koszalinie 5.500,00 zł brutto, w Gdańsku 8.500,00 zł brutto, w Sopocie, 5.900,00 zł brutto, a w Gdyni 6.471.00 zł brutto. W celu porównania przedstawiam także zarobki inspektorów: Słupsk 2.896,92 zł brutto, Koszalin 3.234,00 zł brutto, Gdańsk 3.500,00 zł brutto, Sopot, 3.850,00 zł brutto, Gdynia 3.457,00 zł brutto.

Odniosę się również do liczby zatrudnionych w Urzędzie Miejskim w Słupsku. Ilość etatów w ratuszu, na koniec ubiegłego roku, wyniosła 354, w Koszalinie było to 346 etatów, a w Gdyni 904. Dodam, że w magistracie w Carlisle (71.773 mieszkańców) w Wielkiej Brytanii pracuje 800 urzędników, a we Flensbugru (85 tys. mieszkańców) w Niemczech jest ich 1.100. Z tego co pamiętam, redaktor Kowalski wysoko ceni pracę niemieckich urzędników i pewnie mu nie przeszkadza, że jest ich – aż tylu.

Mariusz SMoliński

c
czarodziejka
W dniu 19.03.2009 o 08:49, kasia 75 napisał:

a jak te szanowne panie traktuja ludzi.opryskliwe,niemile,az raczka drga zeby szczelic w ta pyskata mordke...nie wszyscy sa tacy ale prawie...koszmar...


Prawda , ostatnio musiałam wyjść z urzędu pracy bo babka która mnie niby obsługiwała, była tak przejęta swoją fryzurką i rozmową przez tel. ze swoją córeczką której dawała instrukcje dotyczące obiadu że na mnie nie zwracała uwagi . Powiedziałam jej że może już czas zająć się klientem ale tak mnie zmieżyła wzrokiem obrażonej damy że musiałam wyjść bo inaczej wytargałabym ją za te farbowane kudły
G
Gość

Słupsk jest wyjatkowo ciekawym przypadkiem, zmniejsza sie liczba zamieszkujacycyh to miasto, a zwiekasza sie liczba zatrudnionych urzednikow, zwiekszaja sie podatki , sa tak wysokiej jak w najwiekszych miastach Polski, o czym to świadczy p. Kobyliński? czas na zmiany, czas sie temu dobrze przyjrzec. Slupsk stal sie brudnym miastem /pelono psich odchodów/, brak zieleni /drzew/, okrpne ronada, a rzesze urzedasow rosna w sile,

c
chętny.

ja też mogę obiąć stanowisku w Ratuszu takie za 2000tyś/mc. byłbym w itegracji polskiej ds. pokazywania niemieckim wycieczkom slamsy(czeczenia,ryczewo,prusa,mickiewicza,niemcewicza(klatki)) po za tym mamy ładne jezdnie byłoby co atrakcji do robienia zdjęc dla unii przez niemieckie wycieczki,parę miejsc gdzie obalają jabcoki w miejscu publicznym,no i najciekawsze ile by nam taka unia po obejrzeniu fotek typu MAŁY PARYŻ dała kasy????więc,może ratusz potrzebuje jednego pracownika?-chętnie się tam zatrudnię.

G
GOŚĆ

Panie prezydencie łatwo jest wydawać pieniądze podatników ,bo to nie pańskie, a urzędasów może być mniej jakoś w Koszalinie i w Gdyni się udaje. Chce pan ich więcej to może niech mniej zarabiają bo jest dużo młodych wykształconych ludzi ,którzy by z chęcią pracowali na rzecz Słupska za mniejsze pieniądze , a muszą szukać pracy gdzie inndziej, bo nie łatwo dostać się do urzędu chyba,że ma się znajomości. Mam nadzieję ,że pana żaden normalny wyborca nie poprze, bo pan powinien pomysleć też o tych najbiedniejszych,a nie o tym żeby dla pana było dobrze( choćby durny pomysł zegara ,który kosztował majątek ,a za te pieniądze można by było wykupić więcej posiłków dla dzieci z biedniejszych rodzin czy zacząć budowę mieszkań ,których brakuje),a nie trzaskać pieniądze na lewo i prawo.
Wstyd Panie prezydencie !!!!

k
kasia 75

a jak te szanowne panie traktuja ludzi.opryskliwe,niemile,az raczka drga zeby szczelic w ta pyskata mordke...nie wszyscy sa tacy ale prawie...koszmar...

G
Gość

Nie ma się co spinać. Przecież gros tych urzędników nie znajdzie pracy w rynkowym przedsiębiorstwie ze względu na brak kompetencji a jako bezrobotni byliby zapewne większym obciążeniem dla społeczeństwa. Jakbyście mieli dzieci nieporadne życiowo, też byście chcieli im zapewnić jakąś przyszłość np wkręcając do takiego przytuliska jak UM.

A
Andrew
W dniu 19.03.2009 o 07:31, Gość napisał:

przypadek z wlasnego podworka: matka mojej kolezanki ze studiow pracuje w urzedzie, chcac wkrecic corke, utworzono w jej wydziale dodatkowe stanowisko pracy, tak to sie robi, gdzie oni sie pomieszcza niedlugo wszyscy?


Oj nieladnie. Nieładnie Mareczku zazdraszczac tak koleżance.Praca stała sie dziś towarem.Zabiegajmy o to by kapitalizm miał choc trochę ludzkiej twarzy, a będzie lepiej....
G
Gość

przypadek z wlasnego podworka: matka mojej kolezanki ze studiow pracuje w urzedzie, chcac wkrecic corke, utworzono w jej wydziale dodatkowe stanowisko pracy, tak to sie robi, gdzie oni sie pomieszcza niedlugo wszyscy?

n
neo-1

18200000zł : 354 osoby : 12 miesięcy = 4284.37 zł (brutto miesięcznie/osobę)!. Czy to dużo, czy mało, jeżeli w tych czasach firmy aby przetrwać obniżają zarobki.

j
jan k.

Dobrze,że w tym temacie Słupsk jest lepszy od innych miast. Za niedługo UM będzie najwiekszym zakladem pracy na Pomorzu.

a
amen

Dolaczyc te wioski o ktore walczy prezydent i wtedy sie poprawi. Wtedy sobie pozalatwiamy szybko i bez kolejek, bo przybedzie na to konto stado urzedasow.

G
Gość

Święte słowa kolega tu napisał tylko nie pierd. mi tu bzdur bo co innego jest
praca a co innego palenie papierosów na podwórku ratusza załatwiałem dzisiaj
sprawę w USC i czekając w kolejce obserwowałem jak pracownicy ratusza palą papierosy nie bronie im ich zdrowie
ich pieniądze ale chyba to coś nie tak?

no pewnie i jak Pan(i) czekał(a) pod USC to wszyscy z tego wydziału palili papierosy:) albo siedzisz cały dzień w domu albo nie wiesz że w mało ktorej instytucji można palić nie ważne że ratusz czy IBM albo Microsoft wszędzie jest zakaz palenia fajek, myślisz że w Zusie czy PZU na podwórku nie palą??? palą tylko nie zwracasz na to uwagi też to widziałem i jakoś mnie to nie poruszyło a swoją drogą gdzie palą dziennikarza GP podejrzewam że też gdzieś na podwórku( bo nie sądze aby sami niepalący byli) choć ustawa jasno reguluje że w firmach zatrudniających powyżej 20 osób musi być wydzielone miejsce do palenia klimatyzowane ale nikt tego nie robi bo koszty są zbyt wysokie i dlatego ludzie palą na parkingach albo na zapleczach lub przed wejsciami!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3