Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Słupsku mniej kar za brak paragonu

Zbigniew Marecki [email protected]
W Słupsku mniej kar za brak paragonu Paragon jest dokumentem zakupu. Przydaje się w razie reklamacji.
W Słupsku mniej kar za brak paragonu Paragon jest dokumentem zakupu. Przydaje się w razie reklamacji. Archiwum
75 mandatów nałożyli w czasie letniego sezonu kontrolerzy z Urzędu Skarbowego w Słupsku, którzy prowadzili akcję "Weź paragon". Było ich mniej niż przed rokiem.

Wtedy w sumie ukarano 95 osób. Za to kary były wyższe niż w 2011 roku. Wówczas bowiem nałożono je na łączną sumę 24 100 zł, a w tym roku - na 29150 zł.

- Kwota nakładanych mandatów mieściła się w przedziale od 150 - 3000 zł - mówi Krzysztof Zdunek, zastępca naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku.

Mandaty zostały nałożone na te osoby, które, dokonując sprzedaży towarów lub usług, nie ewidencjonowały sprzedaży na kasie fiskalnej. Akcja tradycyjnie prowadzona była od pierwszego do ostatniego dnia wakacji w całym kraju, ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości turystycznych. W tym czasie prowadzono także kampanię informacyjno-edukacyjną mającą na celu podnoszenie wiedzy i świadomości społecznej o tym, że paragon to z jednej strony dowód potrzebny przy reklamacji, a z drugiej - potwierdza uczciwe rozliczanie się ze wspólnym budżetem.

Konsumenci traktują paragon głównie jako dokument, dzięki któremu mogą dochodzić swoich praw, jeśli zakupiony towar lub usługa posiada wady lub nie spełnia poziomu jakości, gwarantowanego przez producenta. Tymczasem daje ono także klientowi też możliwość kontroli wydatków czy porównania cen towarów na rynku. Dodatkowo paragon spełnia wiele innych funkcji, o których klienci nie zdają sobie na ogół sprawy. Jest swoistym strażnikiem uczciwej konkurencji, bo gdy przedsiębiorca nie ewidencjonuje części swoich przychodów, to tym samym nie odprowadza do budżetu państwa podatku, stanowiącego składową ceny towaru lub usługi, za którą zapłacił konsument.

- Ważne jest zatem, aby o zysku sprzedawcy decydowały jedynie jego umiejętności handlowe i stosowanie zasad uczciwej konkurencji. Pomóc temu może świadome zachowanie klientów, które może mieć wpływ na zmniejszenie "szarej strefy", a w przyszłości może doprowadzić nawet do obniżenia stawek podatkowych - przekonują pracownicy fiskusa.

Tymczasem od przedsiębiorców usłyszeć można, że akcja "Weź paragon" to swoiste polowanie na ich błąd. - Czasem rzeczywiście zdarza się, że gdy obsługuję wielu klientów, to mogę nie podać paragonu, ale to nie wynika z chęci oszukania, bo przecież wszystkie transakcje są odnotowywane w kasie fiskalnej - tłumaczy właścicelka sezonowego sklepiku ze słodyczami w Rowach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza