MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Słupsku rozpoczął się pianistyczny festiwal. Jedyny taki w Polsce

Anna Czerny-Marecka
Inaugurację FPP wypełniły aż trzy koncerty. W przerwie w górnym foyer można było podziwiać wystawę kwiatów urządzoną przez słupskie ogrody działkowe
Inaugurację FPP wypełniły aż trzy koncerty. W przerwie w górnym foyer można było podziwiać wystawę kwiatów urządzoną przez słupskie ogrody działkowe Anna Czerny-Marecka, Mateusz Marecki
Po raz 58. w sali słupskiej filharmonii Mazurek Dąbrowskiego rozpoczął Festiwal Pianistyki Polskiej. Tego sobotniego wieczoru widownia mogła wysłuchać aż trzech koncertów w różnych stylistykach, w tym światowej prapremiery utworu na klawesyn napisanego przez współtwórcę FPP, śp. prof. Andrzeja Cwojdzińskiego. Festiwal potrwa do środy, 11 września.

Festiwal otworzyła Marta Makuch, zastępca prezydenta Słupska, zachęcając do udziału w koncertach, aby przekonać się, "jak wielką moc czynienia dobra i piękna ma sztuka". O programie całej imprezy opowiedziała Janina Cydzik-Brzezińska, prezes Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego, które organizuje FPP. W Polsce to ewenement, że tak wielki festiwal powstaje siłami społeczników. Panie prezes odebrała także na scenie nagrodę od Prezydent Miasta Słupska z okazji 60-lecia działalności STSK.

A co usłyszeliśmy? Na początek Koncert na klawesyn i orkiestrę kameralną Andrzeja Cwojdzińskiego w wykonaniu Elżbiety Stefańskiej. Utwór został przez współtwórcę FPP napisany specjalnie dla tej artystki, mocno związanej ze słupską imprezą. Po jego wykonaniu, na scenę z wielkim bukietem kwiatów dla solistki weszła Alina Ratkowska, dyrektor Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku, także klawesynistka. Okazało się, że inauguracja FPP zbiegła się z urodzinami artystki. Publiczność na stojąco odśpiewała 100 lat.

Usłyszeliśmy też tego wieczoru Koncert d-moll na 2 fortepiany i orkiestrę Poulenca w wykonaniu Rozalii Kierc i Marii Maliszewskiej oraz Koncert fortepianowy a-moll op. 17. Paderewskiego zagrany przez Kiryła Keduka. Młodym solistom towarzyszyła Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara pod batutą Jakuba Chrenowicza.
Wieczór poprowadziła Beata Górecka.

Po więcej zapraszamy jeszcze dzisiaj na nasz portal gp24.pl, gdzie tradycyjnie ukazywać się będą kolejne odcinka festiwalowego bloga. W nim znajdziecie opinie, oceny, plotki i ploteczki, a przede wszystkim - będzie dużo o samej muzyce.

P r o g r a m na kolejne dni:

8.09, niedziela, godz. 19, Filharmonia - klasyka i jazz.
Wykonawcy: Beata Bilińska i Filip Wojciechowski.
Program: J. S. Bach/ Ferruccio Busoni: Chaconne z Partity d-moll, Chopin: 3 Mazurki op. 50, Scherzo h-moll op. 20, Filip Wojciechowski: Impresje jazzowe „Od Bacha do Gershwina”, Mozart: Sonata D-dur KV 381 n 4 ręce, Astor Piazzolla: Liber tango, Mozart:a  Alla turca w oprac. na duet fortepianowy.

9.09, poniedziałek, godz. 19, Biały Spichlerz - Sala im. Barbary Zielińskiej - Koncert z cyklu „Witkacy – obrazy w dźwięku”.
Wystąpią: Kwartet fortepianowy: Zbigniew Raubo - fortepian, Magdalena Kling-Fender - skrzypce, Elżbieta Mrożek-Loska - altówka, Robert Fender - wiolonczela.
Program: Daniel Grupa (ur. 1975) - Fantasmagorie wg obrazów Witkacego na kwartet fortepianowy (światowe prawykonanie utworu zamówionego przez FPP), Aleksander Tansman: Suite-Divertissement na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian, Johannes Brahms: I Kwartet fortepianowy g-moll op. 25.

10.09, wtorek, godz. 19, Filharmonia - Recital mistrzowski.
Wykonawca: Szymon Nehring.
Program: Beethoven: I Sonata fortepianowa f-moll op. 2 nr 1, XVIII Sonata fortepianowa Es-dur op. 31 nr 3; Chopin: Rondo c-moll op. 1, 4 Mazurki op. 68, Berceuse Des-dur op. 57; Liszt: Au lac de Wallenstadt, Pastorale, Les cloches de Geneve (Nocturne, Valleé d’Obermann).

11.09, środa, godz. 19, Sala Filharmonii.
Laureaci Estrady Młodych 2024 – wręczenia dyplomów i wyróżnień. Recitale solowe.
Koncert symfoniczny - Edward Grieg: Koncert fortepianowy a-moll op. 16.
Wykonawcy: Elżbieta Karaś-Krasztel – fortepian, Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara pod batutą Przemysława Neumanna.

Od 8 do 10 września odbędą się także recitale pięciu artystów w ramach Estrady Móodych - w Białym Spichlerzu, godzina 16.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Waldemar Kulej: Ojciec był jak doktor Jekyll i mister Hyde".

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza