Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W świecie języków obcych

Alina Konieczna
My nie znamy języków, ale nasze dzieci muszą umieć po angielsku, czy niemiecku - podkreślają rodzice. To pomoże im w ich przyszłej pracy.

Według metodyków i specjalistów Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE, pierwsze zajęcia językowe warto zacząć jak najwcześniej, by dziecko zyskało wiedzę jednocześnie dobrze się bawiąc.
- Optymalny wiek rozpoczęcia nauki języków obcych to czwarty - szósty rok życia, ponieważ dzieci właśnie wtedy łatwiej zapamiętują wszystko to, co zobaczą i usłyszą od innych - mówi Jacek Członkowski, prezes stowarzyszenia PASE. - Decydując się na rozpoczęcie kursu przez dziecko należy jednak zwrócić uwagę na szczegóły, aby wybrać szkołę, która będzie przygotowana do takiej działalności.

Doświadczenie

Dobra szkoła językowa to na pewno taka, która ma doświadczenie w organizacji zajęć dla maluchów. Zazwyczaj posiada przygotowane i wypróbowane wcześniej autorskie programy nauczania oraz zatrudnia lektorów z kompetencjami w zakresie pracy z dziećmi - także tymi najmłodszymi. Powinny być one potwierdzone odpowiednimi certyfikatami, ukończonymi kursami oraz wykształceniem pedagogicznym, ponieważ praca z kilkulatkami to ogromna odpowiedzialność.
Zajęcia powinien też nadzorować metodyk, z którym rodzice podzielą się ewentualnymi wątpliwościami i który odpowie na wszelkie wątpliwości i pytania dotyczące sposobu prowadzenia kursu.
Bardzo ważny jest także dobry kontakt nauczyciela z dzieckiem, co potwierdza Magdalena Rowecka, wiceprezes Stowarzyszenia PASE.
- Umiejętność rozmowy nauczyciela z małym słuchaczem to podstawa, jeśli chcemy by nasza pełna zapału pociecha chętnie brała udział w zajęciach - mówi Magdalena Rowecka. - W profesjonalnych szkołach językowych normę stanowią również lekcje pokazowe, na które zaprasza się rodziców. Mogą oni wtedy sami przekonać się o kompetencji placówki, a przy okazji zobaczyć, jak radzi sobie ich dziecko w trakcie kursu.

Małe grupy

Powinniśmy też zwrócić uwagę na profil grupy, do jakiej zostanie przydzielony syn lub córka. Optymalna liczba kursantów w grupie nie powinna przekraczać 6 - 8 osób. Trzeba pamiętać o tym, że tylko w małych, kilkuosobowych grupach dziecko ma szansę otrzymać od lektora tyle uwagi, ile potrzebuje. Dobrze byłoby również, gdyby pozostałe maluchy uczestniczące w kursie, były w zbliżonym wieku do naszej pociechy. Rówieśnicy mają bowiem podobne możliwości językowe i lepiej dogadują się między sobą. Nauka nie będzie tak efektywna, jeśli ich stopień zaawansowania będzie się znacząco różnił.

Warunki

Dla rodziców istotne są również warunki sanitarne, przestronność oraz bezpieczeństwo klas, w których ich dzieciom przyjdzie spędzać czas. Najmłodsi uczą się w ruchu, podczas zabawy, dlatego potrzebują dużo przestrzeni.
Sala, w której będą odbywały się zajęcia nie może być ciasna, a wręcz przeciwnie - im większa, tym lepsze stwarza warunki do nauki.
Szkolenia dla dzieci nie mogą odbywać się wieczorem. Preferowane godziny to wczesne popołudnie, kiedy dzieci wracają ze szkoły, czy przedszkola lub zaraz po obiedzie.
Pamiętajmy również o tym, że małe dzieci szybciej niż dorośli odczuwają zmęczenie, dlatego zajęcia nie mogą również przekraczać 60 minut i odbywać się częściej niż dwa razy w tygodniu.
Jednym ze sposobów na zaciekawienie dzieci językiem jest metoda oparta na tak zwanych technikach dramy. Ćwiczenia łączą w sobie elementy tańca, muzyki czy mimiki towarzyszącej komunikacji i w ten sposób zapoznają maluchy z mentalnością kulturową danego języka obcego.

Naturalne formy wypowiedzi

- Kurs oparty o niezobowiązujące ćwiczenia na zaimprowizowanej scenie, pozwala słuchaczom rozluźnić się, zapomnieć o społecznych hamulcach zachowania i dzięki temu, przejść do bardziej naturalnej formy wypowiedzi w języku obcym. Atmosfera teatru, artystyczna aura otaczająca zajęcia teatralne stanowią dodatkowy element budujący atrakcyjność tego typu zajęć językowych - wyjaśnia Marta Gokieli-Obszyńska z Espace Francais. - Jest to bardzo dobra metoda nauki, dzięki której dzieci uczą się swobodnego porozumiewania w języku obcym. Nie można zapominać jednak o tym, że najpierw wszelkie struktury gramatyczne, podstawowe słówka czy czasy trzeba poznać z książki.

Dodatkowe materiały

Ciekawa i dobrze przygotowana lekcja to nie tylko śmiech i beztroska zabawa. Każdy rodzic chce wiedzieć, czy jego dziecko jest zadowolone z zajęć oraz czy nauka przynosi efekty. Warto zatem zwrócić uwagę na to, czy syn lub córka posiadają odpowiedni podręcznik i dodatkowe materiały do nauki w formie na przykład komiksów, rysunków i nagrań MP3.
Pomimo że może wydawać się to nieciekawe, należy zwrócić uwagę na to, aby nasz maluch powtarzał nowo poznane zagadnienia w domu. Powinniśmy zadbać o to, by dziecko chętnie odrabiało zadane mu ćwiczenia, ponieważ kiedy raz się zrazi, bardzo trudno będzie namówić go do pracy nad kolejnymi zadaniami lekcyjnymi.
Oczywiście wskazane jest, aby rodzice pomagali w tym swoim pociechom, co jednocześnie zmobilizuje je do dalszej pracy. Można poprosić dziecko, by wcieliło się w rolę nauczyciela i uczyło opiekuna konkretnych wyrażeń w języku obcym.
Dobitnie czuje się wtedy ważne i potrzebne, a jednocześnie skutecznie powtarza materiał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza