Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Świnoujściu terminal już prawie gotowy

Piotr Jasina [email protected]
W Świnoujściu terminal już prawie gotowyOprócz nabrzeża promowego o długości ponad 242 metrów powstała również galeria pasażerska, z której rękawem dotrzemy na prom.
W Świnoujściu terminal już prawie gotowyOprócz nabrzeża promowego o długości ponad 242 metrów powstała również galeria pasażerska, z której rękawem dotrzemy na prom. ZMPSiŚ
Rozbudowę południowej części portu w Świnoujściu powinniśmy zakończyć w drugim kwartale tego roku - informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (inwestor). - W tej chwili stan wykonanych prac oceniamy na 94 procent.

Na lądzie dobiegają końca prace związane z aranżacją zieleni oraz prace brukarskie. Trwa również próbny rozruch instalacji i systemów.

Wykonawca przymierza się właśnie do najtrudniejszych prac w ramach tego projektu - dodaje nasza rozmówczyni. - Przygotowuje dno basenu portowego do układania i betonowania materaca.

To nowatorska metoda umacniania dna, coraz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone są na tak dużej głębokości, 12 m - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska. - Jest to jedno z najtrudniejszych zadań. Niestety, postęp prac jest w dużej mierze uzależniony jest od warunków pogodowych.

Rozmiar inwestycji

Długość nowego nabrzeża wynosi dokładnie 242,15 m. A głębokość techniczna basenu portowego przy nabrzeżu to wspo-mniane 12 metrów. Oprócz budowy stanowiska statkowego inwestycja obejmuje budowę galerii pasażerskiej o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, przygotowanie rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem. Powstała estakada samochodowa z ruchomymi pomostami: bocznym i dzio-bowo-rufowym, sterownia obsługująca pracę pochylni.

Zakres prac obejmuje także rozbudowę infrastruktury drogowej, parkingów i placów manewrowych wraz z instalacjami. Dodajmy do tego wspomniane umocnienia dna basenu.

Nowinki techniczne

Przy budowie nabrzeża wykorzystano 600 pali stalowych i żelbetowych o łącznej długości sięga ponad 11 km, a zastosowany profil do wbudowania ścianki szczelnej został użyty po raz pierwszy w Europie. Wykonano ponad 1 tys. ton zbrojenia i wylano 6,5 tys. m sześc. betonu. Łączna powierzchnia izolacji przeciwwodnej wyniosła tyle, ile powierzchnia boiska piłkarskiego - 7 tys. m kw. Montaż pomostu dziobowo-rufowego umożliwił jeden z największych na świecie dźwigów pływających - o nośności do 900 ton. Rękaw pasażerski jest najnowocześniejszym i największym w portach europejskich. Nowy terminal Umożliwi cumowanie promów o długości 220 m, co znacznie zwiększy konkurencyjność terminalu. Inwestycja pochłonie 153 mln zł, dofinansowanie unijne wynosi 71 mln.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza