Radni ustalili, że w gminie Miastko za śmieci od lipca mieszkańcy będą płacić miesięcznie za osobę 12,73 zł (przy segregacji śmieci) i 19,58 zł (bez segregacji). Takie opłaty ustalono na podsta-wie szacunkowych kosztów, które gmina będzie musiała ponieść w nowym systemie. Jeszcze kilka tygodni temu w ratuszu słyszeliśmy, że rzeczywiste stawki poznamy dopiero po przetargu na firmę, która będzie odbierać odpa-dy. Przetarg nie został jeszcze ogłoszony, ale burmistrz Miastka już teraz mówi, że w tym roku żadnych zmian w stawkach nie będzie.
- Byłoby za dużo zamieszania. Zresztą nie sądzę, aby stawki po przetargu drastycznie odbiegały od tych, które ustaliła rada. Nie widzę natomiast przeciwwskazań do ewentualnych zmian na 2014 rok - mówi Roman Ramion, burmistrz Miastka.
Jest jednak jeszcze inna kontrowersja. W uchwałach śmieciowych, jak i w deklaracji, którą każdy właściciel nieruchomości będzie musiał złożyć w miasteckim ratuszu do 31 marca tego roku, jest zapis o "liczbie mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość". Nasi czytelnicy pytają, jak ten zapis rozumieć. Chodzi o to, jaki okres nieobecności uprawnia do wypisania kogoś z nieruchomości, aby pomniejszyć opłaty: osiem dni, 15, a może miesiąc?
Aleksander Sikorski, naczelnik Wydziału Nieruchomości i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Miastku, długo się nad tym zastanawiał i w końcu stwierdził, że co najmniej 14-dniowy. Nie podał jednak sensownej argumentacji. Radzimy więc czytelnikom z Miastka, aby na piśmie pytali o ten okres urzędników, żeby mieć w razie czego podkładkę. Przypomnijmy, że to sami mieszkańcy deklarują liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość, jak i zmiany z tym związane. Ratusz może to sprawdzić, ale nie musi. Urzędnicy na razie nie rozprowadzają druków deklaracji, bo czekają, aż uchwała o ich wzorze stanie się obowiązującym prawem.
Aby płacić obniżoną stawkę za śmieci, trzeba segregować co najmniej 25 proc. odpadów. Firma, która wygra przetarg, dostarczy bez dodatkowych opłat wor-ki na: papier, szkło, tworzywa sztuczne i metale oraz pojemniki na popiół. We własnym zakresie trzeba mieć pojemnik na zmieszane odpady. Dotychczas było tak, że firmy zajmujące się wywo-zem odpadów dzierżawiły mieszkańcom swoje pojemniki. Oczywiście można było sobie je też kupić.
W gminie Miastko odpady będą wywożone raz w tygodniu z zabudowy wielorodzinnej i dwa razy w tygodniu z zabudowy jednorodzinnej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?