Umowę podpisano na początku lutego. Pod koniec ubiegłego tygodnia ratusz przekazał wykonawcy plac budowy kładki nad rzeką. Na początku odbędą się prace geodezyjne, o ile zima ich nie utrudni. Według specyfikacji przetargowej kładka ma być gotowa w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy.
Przypomnijmy, że nasz poprzedni artykuł dotyczył odrzucenia oferty najtańszego wykonawcy - kieleckiego Mostostalu z ceną niespełna 3,2 mln zł. Wówczas ratusz nie podał przyczyn tej decyzji. Teraz wyjaśnienia przekazane przez Elizę Mordal, rzeczniczkę usteckiego ratusza przedstawiamy w całości:
"Postępowanie przetargowe pn.: „Budowa kładki nad rzeką Słupią" w ramach projektu „Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R10 i Wiślana Trasa Rowerowa R9 – Odcinek R-10 na terenie miast Ustki i Słupska” zostało zakończone. W okresie wskazanym w ustawie na procedurę odwoławczą nie wniesiono żadnych odwołań od decyzji zamawiającego.
Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę wykonawcy OPTEM, spełniającą warunki udziału w postępowaniu, niepodlegającą odrzuceniu, za kwotę niższą od środków przeznaczonych na realizację zadania o ponad 125 000 zł. Zamawiający wycenił zadania na kwotę 4 017 297,17 zł, a oferta opiewa na kwotę 3 894 997,95 zł.
W przedmiotowym postępowaniu, termin związania ofertą wynosił 30 dni. Z uwagi na przedmiot postępowania i wartość planowanej inwestycji, wykonawca, który chciał ubiegać się o udzielenie zamówienia, musiał spełnić szereg warunków udziału w postępowaniu, w tym wykazać się doświadczeniem w zakresie budowli hydrotechnicznych i dysponowaniem osobami zdolnymi do realizacji zamówienia. Postawione warunki miały na celu wyeliminowanie z postępowania podmiotów niedających rękojmi należytego wykonania zadania. Kryterium oceny ofert stanowiły oprócz ceny, również okres gwarancji i termin realizacji.
Celem badania i oceny złożonych ofert Burmistrz Miasta Ustka powołał komisję przetargową składającą się z 6 osób. W trakcie badania najlepszej ze złożonych ofert zamawiający, w trybach przewidzianych ustawą, wezwał wykonawcę do złożenia dokumentów, potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia. Ze złożonych przez wykonawcę dokumentów nie wynikało, że spełnia postawione warunki. W związku z tym zamawiający wezwał wykonawcę do uzupełnienia złożonych dokumentów. Mając zarówno uzupełnienia, jak i wyjaśnienia wykonawcy do złożonej oferty, zamawiający wystąpił do radcy prawnego o wydanie opinii prawnej. Każda z w/w czynności wymaga czasu na jej realizację, w zakresie dwóch wezwań do wykonawcy (wezwania o uzupełnienie i wyjaśnienie), minimalne okresy na ich realizację wskazuje ustawa.
W związku z tym, iż proces oceny złożonych ofert przekroczył 30 dni, niezbędne było zwrócić się do wykonawców z wnioskiem o wydłużenie terminu związania ofertą. Trzech spośród ośmiu wykonawców, którzy złożyli oferty wycofało się z przetargu, nie przedłużając terminu związania ofertą. Wykonawca, który złożył najniższą cenowo ofertę, swoje stanowisko uzasadnił aktualną sytuacją na rynku m.in. materiałów budowlanych, spowodowaną pandemią COVID-19, powodującą ogromną destabilizację cen i terminów dostaw. Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 7a) ustawy Prawo zamówień publicznych odrzucił przedmiotowe oferty, w tym ofertę z najniższą ceną, niższą od szacunkowej".
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?