Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wadliwa wyprawka szkolna. Na co należy zwrócić uwagę?

Wojciech Frelichowski [email protected]
UOKiK radzi, aby przemyśleć każdy zakup.
UOKiK radzi, aby przemyśleć każdy zakup. Łukasz Capar
Po rozpoczęciu roku szkolnego może się okazać, że niektóre zakupione artykuły związane z edukacją są wadliwe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, na co należy zwrócić uwagę.

UOKiK przypomina, że warto przemyśleć każdy zakup, ponieważ zwrot złego podręcznika, plecaka i innych rzeczy zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Coraz częściej jednak sklepy dopuszczają wymianę zakupionych towarów, jednak na warunkach przez siebie ustalonych, np. będziemy musieli zatrzymać opakowanie, metki itp.
Wadliwe towary kupione w sklepie, a także w komisie czy antykwariacie możemy reklamować. Ale w każdym przypadku należy zachować dowód zakupu, np. paragon czy fakturę.

– W przypadku zakupu rzeczy używanych sprzedawca może skrócić czas na reklamację do roku. Dłuższy termin obowiązuje, gdy kupujemy nowe produkty. Wówczas reklamację możemy składać w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Z tej możliwości możemy skorzystać także wtedy, gdy kupujemy w promocji – wyjaśnia Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK.

W trakcie zakupów szkolnych zdarza się, że nabywcami są także dzieci. Ale zgodnie z prawem dzieci do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów. Jeżeli jednak umowa dotyczy drobnych, bieżących spraw życia codziennego, czyli np. zeszytu, to jest ona ważna pod warunkiem, że w wyniku tej transakcji dziecko nie zostało pokrzywdzone.

Osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Dlatego mogą zawierać umowy w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, czyli kupować czasopisma, przybory szkolne, książki itp. Ograniczenia pojawiają się, gdy nastolatek zamierza nabyć rzecz o wartości powyżej 10 euro, np. droższą książkę czy komputer. Wówczas potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów.

Problemy pojawiają się również w umowach dotyczących usług edukacyjnych.

– Zdarza się uniemożliwianie odstąpienia od zawartej umowy poprzez zatrzymywanie przez szkoły wpłaconych pieniędzy. Taka praktyka jest sprzeczna z prawem. Szkoła może zatrzymać tylko taką część pieniędzy, która odpowiada poniesionym kosztom, np. na wydruk materiałów – mówi Agnieszka Majchrzak.

Pomoc dla konsumentów

Informacje na temat praw najmłodszych konsumentów dostępne są na specjalnej stronie stworzonej przez UOKiK dla najmłodszych konsumentów www.konsumenckieabc.pl. Bezpłatnej pomocy w rozwiązaniu sporu ze sprzedawcą, napisaniu reklamacji udzielają miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów. Ich adresy i numery telefonów znajdziemy na stronie www.uokik.gov.pl/rzecznicy-konsumentow.php. Pomoc udzielana jest także pod bezpłatnym numerem telefonu 800 007 707.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza