Było to kolejne spotkanie władz gmin, przez które przebiega linia nr 212, na którym omawiano działania mające na celu przywrócenie połączeń kolejowych. Poprzednie odbyły się w 2019 roku. M.in. w maju samorządowcy m.in. z gmin Kępice, Trzebielino, Kobylnica, Kołczygłowy, Bytów oraz starostowie powiatów bytowskiego i słupskiego, podpisali list intencyjny dotyczący modernizacji i przywrócenia ruchu pociągów na linii 212 z Lipusza przez Bytów do Korzybia.
Rewitalizacja tego szlaku kolejowego jest rozpatrywana co najmniej od 2013 roku, kiedy to pojawiły się pierwsze koncepcje rozwoju systemu kolejowego województwa pomorskiego.
Naukowcy z Akademii Pomorskiej przygotowali analizę funkcjonalno - ekonomiczną tej linii. Wynika z niej, że łączna liczba ludności zamieszkująca wokół trasy 212 to ponad 32 tysiące mieszkańców. Co istotne, kluczowa część infrastruktury kolejowej na tej trasie jest dostępna i poza kilkoma punktami, jest przejezdna. Warto podkreślić, że jest jeden z niewielu szlaków torowych w Polsce, który zachował się dzięki staraniom pasjonatów. Chodzi o Słupską Powiatową Kolej Drezynową, której kilka lat temu udało się przekonać PKP PLK SA, aby tej linii nie likwidować, nie rozbierać torów i części pozostałej infrastruktury.
47 kilometrów ma linia kolejowa nr 212 z Korzybia do Bytowa. Zamieszkuje wokół niej 32 tysiące osób.
Najnowsze spotkanie nt. reaktywacji linii 212 w Urzędzie Miejskim w Kępicach nie było przypadkowe, bo burmistrz Kępic, Magdalena Majewska, jest inicjatorką i gorącą orędowniczką wspólnych działań zmierzających do reaktywacji linii 212.
- Szukamy możliwości wsparcia finansowego z różnych źródeł i programów, zarówno unijnych jak i rządowych. Zależy nam, aby to przedsięwzięcie znalazło się w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030 - mówi Magdalena Majewska.
Jak poinformowano, samorządowcy będą usiłowali pozyskać pieniądze z Programu Kolej Plus lub z funduszy unijnych przeznaczonych na najbliższą perspektywę unijną. Ich zdeterminowanie jest potęgowane także przez europejskie dokumenty, m.in. przez „Europejski Zielony Ład”, który zobliguje państwa członkowskie do redukcji emisji zanieczyszczeń, w tym poprzez rozwój transportu kolejowego.
Według burmistrz Kępic, pociągi kursujące od Korzybia do Bytowa (i z powrotem) byłoby alternatywnym połączeniem dla przewozów autobusowych. Poza tym na tej linii mogłyby też jeździć pociągi towarowe. Jest to też korzystne rozwiązanie na przykład w kontekście planów rozwoju portu w Ustce. Ponadto chodzi też o zatrzymanie odpływu młodych ludzi i przyciągnięcie potencjalnych inwestorów, którzy o bocznice kolejowe pytają co raz częściej.
Na dodatkowy aspekt reaktywacji linii kolejowej nr 212 zwrócił uwagę poczas jednego z ubiegłorocznych spotkań Paweł Lisowski, starosta słupski. Jego zdaniem linia z Korzybia do Bytowa, plus kolej drezynowa mogłaby być korzystna w podniesieniu atrakcyjności turystycznej powiatu słupskiego, włączając w to także Ustkę.
Linia kolejowa nr 212 z Lipusza przez Bytów do Korzybia została wybudowana pod koniec XIX wieku. Ruch kolejowy zamarł na niej na początku lat 90. XX wieku - najpierw na odcinku Korzybie - Bytów, a nieco później z Bytowa do Lipusza. W 2007 roku ten drugi odcinek torów przejęła gmina Bytów i udało się przywrócić, co prawda nieregularne, przewozy towarowe. Ruch pociągów obsługuje tam prywatna firma z Kalisza. Ruch jest jednak okazjonalny, a bez rewitalizacji linii 212 na całej długości projekt nie ma sensu.
Zobacz także: Kolej na pociąg do Korzybia. Samorządowcy domagają się przywrócenia pociągów na linii 212.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?