Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany

    Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany

    Andrzej Gurba

    Głos Pomorza

    Aktualizacja:

    Głos Pomorza

    Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany.

    Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany. ©Archiwum

    Bytowski ratusz wybrał wariant modernizacji linii kolejowej Bytów - Lipusz. To koncepcja z sześcioma przystankami.
    Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany.

    Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany. ©Archiwum

    Firma WYG International z Warszawy przygotowała cztery warianty modernizacji, a w zasadzie budowy 25-kilometrowego odcinka linii kolejowej między Bytowem a Lipuszem. Zarekomendowano wariant drugi, a więc ten, który zakłada odtworzenie infrastruktury kolejowej bez korekt co do jej przebiegu. Wyjątkiem jest ominięcie obecnego dworca kolejowego w Lipuszu i stworzenie w zamian przystanku osobowego dla tej linii. Bez takiego nowego przystanku w Lipuszu byłby przymusowy postój, co najmniej 10--minutowy, w związku ze zmianą kierunku jazdy. To czas na przestawienie składów.

    Bytowski ratusz ostatecznie wybrał zarekomendowany wariant, choć poważnie zastanawiano się też nad tym, który zakładał zmniejszenie liczby przystanków. Dwa pozostałe, których wcześniej nie akceptowano, to: wjazd na obecny dworzec do Lipusza oraz zmiana przebiegu linii. Pierwszy nie był akceptowany z powodu wspomnianego wydłużenia czasu przejazdu, a ostatni z powodu zbyt dużych kosztów.

    W wybranym wariancie zakłada się postoje pociągów między Bytowem a Lipuszem w miejscowościach: Róg, Osława Dąbrowa, Studzienice, Ugoszcz, nowy przystanek Lipusz oraz bocznice: Ugoszcz (Naftobaza), Osława Dąbrowa (Prefabet) i Bytów. Koszt modernizacji 25-kilometrowego odcinka szacuje się na 65 milionów złotych.

    - Myślę, że są to maksymalne koszty przy wariancie drugim. Pewnie będzie można z nich trochę zejść, ale i tak są to ogromne pienią­dze - ocenia Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa.

    Z wcześniej przyjętego harmonogramu wynika, że w ciągu najbliższego roku ma powstać projekt techniczny linii, a więc już bardzo szczegółowe rozwiązania. Gmina Bytów nie będzie jej budowała. Ratusz zabiega, aby inwestorem były Polskie Linie Kolejowe albo Pomorska Kolej Metropolitalna.

    Gmina Bytów liczy, że inwestycja dostanie unijne wsparcie (około 75 procent). Według planów modernizacja odcinka Bytów -Lipusz, która umożliwi szybką kolejową podróż do Trójmiasta, ma nastąpić do 2020 roku.

    Czytaj treści premium w Głosie Pomorza Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (9)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (9) forum.gp24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Wideo z Bytowa

    Zdjęcia z Bytowa

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GP24 PLUS POLECAMY

    Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej Głosu Pomorza

    Pół roku za pół ceny! Świąteczna promocja prenumeraty cyfrowej Głosu Pomorza

    NAJPOPULARNIEJSZY SPORTOWIEC I TRENER | Zgłoś najlepszego sportowca!

    NAJPOPULARNIEJSZY SPORTOWIEC I TRENER | Zgłoś najlepszego sportowca!

    Nasze Dobre z Pomorza 2018 | Głosowanie zakończone

    Nasze Dobre z Pomorza 2018 | Głosowanie zakończone