Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany

Andrzej Gurba
Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany.
Wariant modernizacji kolei z Bytowa do Lipusza wybrany. Archiwum
Bytowski ratusz wybrał wariant modernizacji linii kolejowej Bytów - Lipusz. To koncepcja z sześcioma przystankami.

Firma WYG International z Warszawy przygotowała cztery warianty modernizacji, a w zasadzie budowy 25-kilometrowego odcinka linii kolejowej między Bytowem a Lipuszem. Zarekomendowano wariant drugi, a więc ten, który zakłada odtworzenie infrastruktury kolejowej bez korekt co do jej przebiegu. Wyjątkiem jest ominięcie obecnego dworca kolejowego w Lipuszu i stworzenie w zamian przystanku osobowego dla tej linii. Bez takiego nowego przystanku w Lipuszu byłby przymusowy postój, co najmniej 10--minutowy, w związku ze zmianą kierunku jazdy. To czas na przestawienie składów.

Bytowski ratusz ostatecznie wybrał zarekomendowany wariant, choć poważnie zastanawiano się też nad tym, który zakładał zmniejszenie liczby przystanków. Dwa pozostałe, których wcześniej nie akceptowano, to: wjazd na obecny dworzec do Lipusza oraz zmiana przebiegu linii. Pierwszy nie był akceptowany z powodu wspomnianego wydłużenia czasu przejazdu, a ostatni z powodu zbyt dużych kosztów.

W wybranym wariancie zakłada się postoje pociągów między Bytowem a Lipuszem w miejscowościach: Róg, Osława Dąbrowa, Studzienice, Ugoszcz, nowy przystanek Lipusz oraz bocznice: Ugoszcz (Naftobaza), Osława Dąbrowa (Prefabet) i Bytów. Koszt modernizacji 25-kilometrowego odcinka szacuje się na 65 milionów złotych.

- Myślę, że są to maksymalne koszty przy wariancie drugim. Pewnie będzie można z nich trochę zejść, ale i tak są to ogromne pienią­dze - ocenia Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa.

Z wcześniej przyjętego harmonogramu wynika, że w ciągu najbliższego roku ma powstać projekt techniczny linii, a więc już bardzo szczegółowe rozwiązania. Gmina Bytów nie będzie jej budowała. Ratusz zabiega, aby inwestorem były Polskie Linie Kolejowe albo Pomorska Kolej Metropolitalna.

Gmina Bytów liczy, że inwestycja dostanie unijne wsparcie (około 75 procent). Według planów modernizacja odcinka Bytów -Lipusz, która umożliwi szybką kolejową podróż do Trójmiasta, ma nastąpić do 2020 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza