Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł niezgody. Czy z budowanego przez miasto nowego dworca autobusowego w Słupsku będzie korzystał PKS?

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
Czy z budowanego nowego dworca autobusowego w Słupsku będzie korzystał PKS?
Czy z budowanego nowego dworca autobusowego w Słupsku będzie korzystał PKS? Wizualizacje węzła w Słupsku Inwestprojekt
W końcu w praktyce rozpoczęła się budowa węzła transportowego w Słupsku. Po wielomiesięcznych opóźnieniach i problemach ze skorelowaniem miejskiej inwestycji ze spółkami PKP władze Słupska zapewniają, że węzeł powstanie i samorząd nie utraci unijnego wsparcia. Pojawił się jednak nowy problem, czy nowo budowany dworzec autobusowy po drugiej stronie torów będzie miejscem, z którego pasażerów będzie zabierał też słupski PKS?

Słupski PKS jest spółką podległą starostwu słupskiemu i lęborskiemu. Obecny dworzec PKS w Słupsku jest na terenie... starosty. Przez lata mówiono, że budowa węzła i nowego dworca autobusowego przez miasto spowoduje, że cały ruch pasażerski w Słupsku zostanie przeniesiony na drugą stronę torów. W planach był wielki dworzec. Teraz znacznie pomniejszony w projekcie, bowiem już nie ma potrzeby budowy tak wielkich dworców. Jarosław Borecki, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku, tłumaczył to radnym podczas komisji rady miejskiej. Zaznaczył, że uwzględniono w projekcie wszystkie oczekiwania i potrzeby przewoźników, co do kas, potrzebnego zaplecza, itd. Wymienił tu: PKS, Nord Express i Ramzesa.

Tak będzie wyglądał nowy słupski dworzec autobusowy. Zobacz wizualizacje

-Żadnej umowy nie było. Jeśli były rozmowy, to były tylko na poziomie niezobowiązującym - uważa Piotr Rachwalski, prezes słupskiego PKS. - Ja może przypomnę, że przez niepodpisanie przez miasto z powiatem umowy na przewozy w granicach Słupska, spółka PKS traci około 1,5 mln zł rocznie. Nawet radni zobowiązali panią prezydent do podpisania porozumienia. Tak więc jeśli chodzi o współpracę z miastem jest wiele do zrobienia. My musimy patrzeć na dobro pasażera. Obecny model węzła nie zadawala nas. Nie chodzi o to, żebyśmy wybudowali dworzec, tylko o to by pasażerowie z niego korzystali. Liczę jednak na współpracę i że uda nam się to doprowadzić do końca tak, że będzie to satysfakcjonować obydwie strony.

Udziałowiec PKS starosta słupski odmówił podczas prezentacji nowych autobusów dla PKS jasnej deklaracji, czy autobusy te będą dojeżdżać do budowanego węzła i nowego dworca autobusowego, który powstaje przy ul. Towarowej w Słupsku.

- Chcielibyśmy, a by ten węzeł był jak najbardziej dopasowany do potrzeb i oczekiwań pasażerów. Na to liczymy. Braliśmy wcześniej udział w konsultacjach. Zawsze chcieliśmy by zakres węzła był jak najszerszy i by było to przejście odpowiednie. O to wnioskowaliśmy. Liczymy, że skoro jest to inwestycja ze środków zewnętrznych, unijnych, będzie zrobiona tak, że mieszkańcy będą chcieli z niej korzystać - powiedział tylko dziennikarzom Paweł Lisowski, starosta słupski.

- Węzeł transportowy to największa inwestycja. Może budzi kontrowersje i obawy. Ale mamy podpisane umowy z marszałkiem. Przypomnę, że ta inwestycja jest realizowana nie tylko na terenie miejskim, ale i PKP. Uzgodnienia trwały długo. By zaopiniować naszą dokumentację PKP musiało skończyć swoją. Przebudowywane będą tory dworzec PKP, tunel. Stąd te opóźnienia. W chwili obecnej mamy już wszystko. Reszta powinna dać pożądany efekt - powiedział radnym Jarosław Borecki, dyrektor ZIM w Słupsku. - To co było pierwotnie zaprojektowane kosztowało by około 90 milionów złotych. Miało być obniżenie o 3,5 metra całego terenu. Fizycznie możliwe, ale drogie i konia z rzędem temu kto uzgodnił by to z PKP i ile by kosztowała ściana żelbetonowa, która musiałaby utrzymać ich infrastrukturę, by tory nie zjechały. Tam też są dwie warstwy wodonośne, w tym jedna pod ciśnieniem. Dlatego to inaczej zaprojektowaliśmy. Dlatego po wyjściu z tunelu pod torami są windy i schody. A jeśli chodzi o przebicie do Sobieskiego to też PKP zaparło się, że tory trzeba przenieść. Pani prezydent uznała, że skoro mamy uzgodnienia, to niech PKP to zrobi a my tak zrobimy węzeł, by potem zrobić drogę do ulicy Banacha. I teraz PKP postanowiło, że samo zrobi te tory. Najbardziej nam zależy na połączeniu dwóch części miasta. My jeszcze jako ZDM mieliśmy projekt tuneli. Teraz to wszystko wygląda tak, że gdy PKP zakończy dworzec to będzie wyjście z tunelu na Wojska Polskiego na poziomie zero, przejście 14-metrowym tunelem do naszego węzła. Będzie to funkcjonalne i będzie połączenie dwóch części miasta. W końcu - tłumaczył radnym dyrektor ZIM.

Jak nieoficjalnie usłyszeliśmy od słupskich urzędników, widać że trwa obecnie "wojenka" władz samorządów Słupska i powiatu. Chodzi o kwestie umowy, która pozwoliłaby PKS-owi i innym przewoźnikom wystąpić o dopłaty do kursów w granicach miasta. Prezydent Słupska nie chce się na to zgodzić, bo nie chce stracić decydującego wpływu na organizację przewozów w mieście. Z punktu widzenia miasta i tak PKS nie będzie miał wyjścia i przeniesie się do nowego dworca, bo straci pasażerów.

Władze starostwa publicznie przyznają, że kwestia umowy i braku zgody władz Słupska jest ich problemem. Czy PKS będzie korzystał z nowego dworca? Zobaczymy po jego wybudowaniu.

Budowa węzła

Węzły transportowe decyzją władz samorządu województwa pomorskiego budowano w kończącej się unijnej perspektywie finansowej we wszystkich większych miastach regionu. Nawet w Bytowie, gdzie pociągi nie jeżdżą, ale tamtejszy dworzec i infrastruktura z wielkim parkingiem z zadaszeniem, wrażenie robią. Z podobnej inwestycji cieszą się też lęborczanie i ustczanie. W Słupsku zaś dopiero budowa się zaczęła.

- My nie mamy opóźnienia wynikającego z naszych działań. Mamy opóźnienie wynikające z tego, że nasz węzeł jest zupełnie inaczej realizowany. Od początku jest realizowany w bliskim partnerstwie z kilkoma spółkami PKP, z których każda spółka to samodzielny byt. Koordynacja tego projektu, którego najważniejszym elementem jest tunel pod torami, determinowało prace po naszej stronie. Dopóki nie mieliśmy pewności, że węzeł budowany po drugiej stronie torów, będzie miał przejście podziemne, za którego realizację odpowiedzialne jest PKP, nie było sensu budowania. Byśmy w dalszym ciągu musieli obchodzić tory - uważa Krystyna Danilecka-Wojewódzka, prezydent Słupska. - Węzeł ma mieć takie znaczenie, że będzie to połączenie Zatorza z ulicą Wojska Polskiego i centrum.

Zdaniem pani prezydent, mimo tego opóźnienia miasto inwestycję wykona i ma dosyć czasu na prace budowlane i rozliczenie finansowe.

Miasto buduje od ulicy Towarowej nowy dworzec autobusowy wraz z zapleczem socjalnym oraz miejscem obsługi podróżnych udostępnionym dla przewoźników międzynarodowych i regionalnych. By był dojazd samochodem, a także rowerem od strony osiedla Zatorze, przebudowywana też będzie ulica Towarowa.

"Na części terenu dworca autobusowego, przyległej do planu manewrowego znajdzie się parking dla samochodów osobowych. Parking obejmuje 52 standardowe miejsca postojowe oraz 16 powiększonych miejsc specjalnych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, Taxi, a także miejsc postoju krótkotrwałego typu „kiss&ride”. Kolejny parking powstaje w pobliżu budynku Państwowej Straży Pożarnej." - podają urzędnicy. - "Przy dworcu zaplanowano parking rowerowy (bike&ride) na 56 miejsc (stojaków) z samoobsługową stacją naprawy rowerów i elektrycznym kompresorem rowerowym."

Etap prac związany budową dworca autobusowego powinien zakończyć się w czerwcu 2023 r. Koszt inwestycji wynosi 28.900.000 zł brutto.

Sam tunel prowadzący od dworca PKP (ten też zostanie przebudowany przez spółkę PKP, trwa jego projektowanie) zostanie przedłużony (inna spółka PKP już zrobiła przetarg) i połączy się z nowym dworcem autobusowym budowanym przez miasto. PKP przebuduje też w Słupsku perony. Zmieni się też otoczenie dworca PKP, będą dodatkowe parkingi dla rowerów, itd. Za te inwestycje zapłaci państwo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza