Wizerunek przedsiębiorstwa – jak go zbudować?

Materiał informacyjny - Commplace Sp. z o.o. Sp. k.
Wizerunek firmy to w dużej mierze zbiór wszystkich myśli i przekonań o marce i jej produktach, które tworzone są w umysłach jej odbiorców. Ich świadomość i wyobrażenie to rezultat wszystkich doświadczeń związanych z daną organizacją, jaką konsumenci mieli okazje przeżyć. Warto zadbać o to, by były one jak najlepsze.

Kto kształtuje wizerunek przedsiębiorstwa?

Pojęcie wizerunku przedsiębiorstwa dotyczy dwóch płaszczyzn. Po pierwsze otoczenia zewnętrznego, czyli klientów, inwestorów czy mediów. Po drugie otoczenia wewnętrznego - czyli pracowników. Ci drudzy są najlepszą wizytówką firmy, a ich kontakt z klientami sprawia, że oba otoczenia się wzajemnie przenikają. Dlatego tak ważne jest, aby na kształtowanie wizerunku nie patrzeć tylko z jednej perspektywy, ale jak na sumę wielu czynników, które zapewniają sukces misji, jaką obraliśmy sobie jako firma.

Tworzenie wizerunku przedsiębiorstwa powinniśmy zacząć od określenia jego tożsamości. „Tożsamość przedsiębiorstwa” to pojęcie odrębne od „wizerunku”. Jego budowanie to szereg działań, które w założeniu mają tworzyć pozytywny wizerunek marki.

Dążąc do osiągnięcia zamierzonego wizerunku, należy wdrożyć w firmie działania, które ukształtują jej tożsamość. „Niebagatelny wpływ na odbiór organizacji przez otoczenie ma wypracowanie komunikacji z klientami, określenie wartości, do których chcemy dążyć, poznanie i wypracowanie kultury organizacyjnej oraz wzięcie pod uwagę wszystkich aspektów społecznych, które są bliskie konsumentom.” - zdradza Bartosz Zieliński, dyrektor zarządzający, Agencja PR Commplace.

Zacznij od określenia celów

Tworzenie wizerunku należy zacząć przede wszystkim od ustalenia celów, które chcemy osiągnąć jako firma. Należy więc z samego początku odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie są mocne i słabe strony mojego przedsiębiorstwa? Co wyróżnia moją markę pośród innych i pośród konkurencji? Czy też:

  • jakimi wartościami kieruje się firma;
  • do czego dąży, co inspiruje ją do działania;
  • do kogo stara się dotrzeć z ofertą?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą poznać nie tylko cele, ale także ścieżkę działania, którą warto podążać. Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa to cały proces. Jest on sumą tego czego sami oczekujemy oraz tym, czego oczekuje od nas otoczenie.

Jakich instrumentów potrzebujesz?

Public relations oferuje cały szereg narzędzi, które pozwalają kształtować oblicze przedsiębiorstwa. Nie wszystkie narzędzia pasują do profilu każdej firmy. Przy ich doborze warto skorzystać z pomocy doświadczonego partnera. Znająca się na twojej branży agencja PR, pomoże dobrać najbardziej odpowiednią strategię dla twojej firmy. Pośród podstawowych narzędzi PR zapewne zarekomenduje:

  • utrzymywanie stałych i pozytywnych kontaktów z media,
  • przeprowadzanie audytów, które pozwolą rozpoznać twoją grupę docelową lub potrzeby twoich pracowników,
  • utrzymywanie dobrych stosunków z inwestorami,
  • działania e-PR, obejmujące kreowanie wizerunku marki w sieci,
  • stworzenie charakterystycznej identyfikacji wizualnej,
  • działania CRS, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

„Narzędzi PR, które pomagają kształtować wizerunek przedsiębiorstwa, jest o wiele więcej. Ich ich grupa stale powiększa się o nowe skuteczne rozwiązania. Należy jednak pamiętać, aby dobór odpowiednich narzędzi uwzględniał cele, jakie zaplanowała sobie firma”. - uczula Bartosz Zieliński. W ich doborze warto kierować się doświadczeniem fachowców z branży.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza