Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Województwo zachodniopomorskie kupi nowe szynobusy

Artur Kostecki [email protected] Tel. 94 347 35 99 Fot. Urząd Marszałkowski
Na wykonanie i dostarczenie dwóch nowych szynobusów ogłoszono właśnie przetarg.
Na wykonanie i dostarczenie dwóch nowych szynobusów ogłoszono właśnie przetarg.
Mamy jednoczłonowe i trzyczłonowe. Teraz wzbogacimy się o dwuczłonowe. Zarząd województwa zachodniopomorskiego kupuje nowe szynobusy. Koszt to bagatela ponad 24 miliony złotych brutto.

Województwo zachodniopomorskie jest właścicielem trzech szynobusów jednoczłonowych (o 53 miejscach siedzących) pochodzących z lat 2004-2005 oraz dwunastu nowoczesnych trzyczłonowych (o 157 miejscach siedzących). W taborze województwa jest też jeden model dwuczłonowy (76 miejsc), ale z tym pojazdem są jak na razie same problemy.

Szynobus został wyprodukowany przed laty jako egzemplarz prototypowy i jest bardzo awaryjny, co jest sporym problemem zwłaszcza przy obsłudze dłuższych tras. Co prawda został poddany modernizacji w 2010 roku, ale podjęto decyzję, że potrzebne są dwa nowe i sprawne szynobusy tego typu.

Zgodnie z przeprowadzoną analizą kupione szynobusy mają zastąpić na niektórych trasach duże, mało ekonomiczne i przestarzałe składy elektryczne. Aby poprawić rentowność tych tras trzeba na nie wpuścić mniejsze, ale bardziej opłacalne w utrzymaniu i eksploatacji pojazdy.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za zakupem szynobusów jest potrzeba doraźnego wzmacniania niektórych składów zwłaszcza w piątki i niedziele w godzinach popołudniowych oraz w poniedziałki rano. Tak jest np. na trasie Kołobrzeg-Szczecin-Szczecinek-Szczecin. Dodajmy, ze jeden z nowych składów pojawi się u nas w tym roku, drugi w 2013 roku.

Na wykonanie i dostarczenie dwóch nowych szynobusów ogłoszono właśnie przetarg. Otwarcie kopert zaplanowano na 19 kwietnia. Koszt zakupu to dokładnie 24,6 miliona złotych brutto.

Skąd pieniądze? Tegoroczny zakup szynobusu zostanie sfinansowany z kasy województwa i z rezerwy celowej budżetu państwa. - W 2013 roku do inwestycji włączone zostaną też pieniądze z funduszu kolejowego - mówi Maria T. Markiewicz z biura informacji Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie. - To wsparcie w wysokości około 10 procent.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową każdy z zamawianych szynobusów musi posiadać ogółem minimum 240 miejsc, w tym co najmniej 100 stałych miejsc siedzących.

Wymagany okres gwarancji na bezawaryjną pracę pojazdu określono na 36 miesięcy od dnia przekazania do eksploatacji. Ponadto pociąg zostanie wyposażony w monitoring wnętrza, wewnętrzne i zewnętrzne elektroniczne tablice informacyjne mówiące o trasie pociągu, a także w automatyczny system zliczania podróżnych.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza