Województwo zachodniopomorskie jest właścicielem trzech szynobusów jednoczłonowych (o 53 miejscach siedzących) pochodzących z lat 2004-2005 oraz dwunastu nowoczesnych trzyczłonowych (o 157 miejscach siedzących). W taborze województwa jest też jeden model dwuczłonowy (76 miejsc), ale z tym pojazdem są jak na razie same problemy.
Szynobus został wyprodukowany przed laty jako egzemplarz prototypowy i jest bardzo awaryjny, co jest sporym problemem zwłaszcza przy obsłudze dłuższych tras. Co prawda został poddany modernizacji w 2010 roku, ale podjęto decyzję, że potrzebne są dwa nowe i sprawne szynobusy tego typu.
Zgodnie z przeprowadzoną analizą kupione szynobusy mają zastąpić na niektórych trasach duże, mało ekonomiczne i przestarzałe składy elektryczne. Aby poprawić rentowność tych tras trzeba na nie wpuścić mniejsze, ale bardziej opłacalne w utrzymaniu i eksploatacji pojazdy.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za zakupem szynobusów jest potrzeba doraźnego wzmacniania niektórych składów zwłaszcza w piątki i niedziele w godzinach popołudniowych oraz w poniedziałki rano. Tak jest np. na trasie Kołobrzeg-Szczecin-Szczecinek-Szczecin. Dodajmy, ze jeden z nowych składów pojawi się u nas w tym roku, drugi w 2013 roku.
Na wykonanie i dostarczenie dwóch nowych szynobusów ogłoszono właśnie przetarg. Otwarcie kopert zaplanowano na 19 kwietnia. Koszt zakupu to dokładnie 24,6 miliona złotych brutto.
Skąd pieniądze? Tegoroczny zakup szynobusu zostanie sfinansowany z kasy województwa i z rezerwy celowej budżetu państwa. - W 2013 roku do inwestycji włączone zostaną też pieniądze z funduszu kolejowego - mówi Maria T. Markiewicz z biura informacji Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie. - To wsparcie w wysokości około 10 procent.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową każdy z zamawianych szynobusów musi posiadać ogółem minimum 240 miejsc, w tym co najmniej 100 stałych miejsc siedzących.
Wymagany okres gwarancji na bezawaryjną pracę pojazdu określono na 36 miesięcy od dnia przekazania do eksploatacji. Ponadto pociąg zostanie wyposażony w monitoring wnętrza, wewnętrzne i zewnętrzne elektroniczne tablice informacyjne mówiące o trasie pociągu, a także w automatyczny system zliczania podróżnych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?