Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrażenia z jazdy Audi A3 Sportback 2.0 TDI: Kompakt jak limuzyna

Wojciech Frelichowski
Audi A3 Sportback - wymiary kompaktu, ale cena jak limuzyny
Audi A3 Sportback - wymiary kompaktu, ale cena jak limuzyny Krzysztof Tomasik
Audi A3 to dosyć dziwny samochód. Wymiary ma jak kompakt, ale cenę klasy średniej. To tzw. kategoria premium, czyli z mocnym wypasem i eleganckim wykończeniem. "Głos" testował pięciodrzwiowe A3 ze 140-konnym turbodieslem.
Audi A3 Sportback 2.0 TDI

Audi A3 Sportback 2.0 TDI

Druga generacja Audi A3 (na rynku od 2003 r.) latem zeszłego roku przeszło modernizację. Na zewnątrz pojawił się nowy przedni zderzak, reflektory ze światłami diodowymi, a lusterka boczne są większe i mają wbudowane kierunkowskazy. Są też nowości pod maską, m.in. wspomnainy turbodiesel, w którym pompowtryskiwacze zastąpiono systemem common rail.
Odświeżone A3 jest dostępne jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback Sportback oraz jako kabriolet.

Kanapa nie dla trzech

W kabinie jest tak jak było, lepszej jakości są tylko materiały wykończeniowe. W przedniej części jest przestronnie. Wygodę gwarantują również dobrze wyprofilowane fotele (kierowcy ma wielozakresową regulację).
Na brak miejsca na nogi nie można też uskarżać się z tyłu. Ale kanapa jest zbyt wąska, aby wygodnie siedziały tam trzy osoby. Warto podkreślić, że szyby w tylnych drzwiach opuszczają się całkowicie do dolnej krawędzi okien, co jest rzadkością w kompaktach.

Ponadto wnętrze jest bardzo dobrze wytłumione. Hałas docierający z zewnątrz jest minimalny. To jedna z zalet zastosowania w silniku systemu wtrusku paliwa common rail.

Bez turbodziury

Silnik o mocy 140 koni wystarcza, aby spod świateł na skrzyżowaniu auto ruszało z werwą. Co ważne, silnika nie trzeba trzymać na wysokich obrotach. Tzw. turbodziura jest praktycznie niewyczuwalna, bo bardzo wysoki moment obrotowy 320 Nm jest osiągany już przy 1.750 obr./min. Oznacza to, że auto żwawo przyspiesza na każdym biegu.

Do tego tą jednostkę napędową cechuje rozsądne zużycie oleju napędowego. W naszym teście średnie spalanie wyniosło 6 litrów na 100 km, tylko o 0,5 litra więcej od deklaracji producenta.

Dźwignia jak nakręcona

Jak zwykle w Audi trzeba pochwalić zawieszenie, które gładko pokonuje nierówny bruk, a na ostrych zakrętach trzyma nadwozie niemal w pionie. W sukurs idzie precyzyjny układ kierowniczy, który nie pozwala przednim kołom na niekontrolowane harce.
Sporą frajdę sprawia zmiana biegów. Dźwignia chodzi jak nakręcona, choć lewarek mógłby być nieco krótszy.

W zasadzie jedynym, choć istotnym minusem tego auta jest cena. Ponad 100 tysięcy złotych za samochód, bądź co bądź kompaktowy, to jednak sporo. Na usprawiedliwienie pozostaje fakt, że A3 jest bogato wyposażone, zarówno w elementy poprawiające bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy.

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./ szer./ wys./ rozst. osi: 4.286/1.959/1.423/2.578 mm
Silnik: wysokoprężny, 1.968 ccm, R4, 16V
Moc maks: 140 KM przy 4.000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 320 Nm przy 4.000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Prędkość maksymalna: 207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto, trasa, średnio): 7,2/ 4,6/ 5,5 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne, klimatyzacja, radio CD/MP3.
Cena: 106 400 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza