Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrażenia z jazdy: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 170 KM (zdjęcia, wideo)

Wojciech Frelichowski
Audi A4 Allroad jest reklamowany jako samochód uterenowiony, dobry na polne drogi. Ale znacznie lepiej idzie temu autu pokonywanie zakrętów. "Głos" testował wersje z 2-litrowym turbodieslem o mocy 170 KM.

Wrażenia z jazdy: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 170 KM

Stylistyka A4 Allroad nawiązuje charakterem do Audi A4 Avant (kombi), co nie dziwi, bo Allroad to uterenowiona odmiana Avanta. Z przodu obowiązkowy i charakterystyczny dla Audi wlot powietrza do silnika, tzw. singleframe, który urozmaicono pionowymi, chromowanymi listwami.

Chromem otoczono też reflektory przeciwmgielne; w wersji ze światłami ksenonowymi plus zastosowano diodowe światła. Ponadto pod przednią i tylną częścią nadwozia A4 Allroad posiada osłonę ze stali szlachetnej, chroniącą przed kamieniami.powiela rozwiązania znane z modelu A4. Kokpit jest zwrócony ku kierowcy z centralnym monitorem pokładowym. Za dopłatą (15740 zł, uff) może służyć jako wyświetlacz systemu MMI, czyli kombajnu informacyjno-radiowego z nawigacją. Rozdzielnia tego systemu znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.

Ozdobą wnętrza mogą być detale z polerowanego aluminium. Komuś, kto ten metalowy styl uważa za zbyt chłodny, producent proponuje cieplejsze wstawki z drewna.Pojemność bagażnika wynosi 490 l, po złożeniu oparcia kanapy zyskujemy przestrzeń mieszczącą 1.430. Audi dostarcza seryjnie dwustronną podłogę do bagażnika, której spód tworzy szczelną wanienkę.

Cechy szczególne

Nowe Audi A4 Allroad
Nowe Audi A4 Allroad Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek )

Już w ulicznym gąszczu można poczuć, że A4 Allroad jest zwinny, a przy tym wykazuje sprinterskie predyspozycje. Jednak prawdziwa zabawa zaczęła się na krętych drogach. Odnieśliśmy wrażenie, jakby auto jechało po szynach. Nie ma mowy o myszkowaniu po jezdni czy wychyłach nadwozia. Nie ma ani nad-, ani podsterowności, czyli zarzucania tyłu wyrzucania przodu nadwozia.

Tajemnica tkwi w napędzie quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym, który rozdziela siły na przednią i tylną oś w stosunku 40: 60, czyli z podkreśleniem tyłu. W razie potrzeby, np. podczas pokonywania zakrętów albo na śliskiej drodze, 65 procent sił może być przekazywane na przód i nawet 85 procent na tył. Do tego dochodzą świetne nastawy zawieszenia, które gładko połyka wszelkie wyboje.

W terenie rozważnie

Wrażenia z jazdy: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 170 KM (zdjęcia, wideo)
Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek )

Napęd quattro prowokuje, aby wjechać w teren, a i sam producent podkreśla terenowe zdolności auta. Jednak radzimy nie przesadzać. Z naszej żwirowni, gdzie sprawdzamy możliwości samochodów terenowych musieliśmy szybko uciekać, bo koła niebezpiecznie zaczęły buksować w piachu (co prawda miały opony szosowe). Niewiele dało włączenie blokady mechanizmu różnicowego (aktywowanej wyłączeniem systemu ESP), bo jest to tylko jeden z elementów potrzebnych do jazdy terenowej.

Spróbowaliśmy też przedrzeć się błotnistą, leśną drogą. W grząskim terenie przednie koła całkowicie przestały słuchać kierownicy, a wóz zaczął przedziwne tańce. Wniosek, pomimo wspomnianego uterenowienia A4 Allroad prawdziwą terenówką nie jest. Owszem, nadaje się na polne i leśne dukty, ale raczej te w dobrym stanie, z nie za głębokimi koleinami.

Sprinterskie ciągoty

(fot. Fot. Kamil Nagórek )

Auto, którym jeździliśmy, było wyposażone w czterocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności 2 litrów i mocy 170 KM. To nowa generacja motorów Audi, w które wykorzystano system wtrysku common rail. Zalety takiego rozwiązania, to lepsza dynamika, niższe spalanie i mniejszy hałas. W tej wersji silnik połączono z sześciobiegową przekładnia manualną, która pracuje nienagannie.

Co prawda Allroad waży niemal 1700 kg, ale 170-konny silnik daje sobie radę z taka masą zupełnie przyzwoicie. Ważne jest nie tyle przyspieszenie od 0 do setki, co elastyczność podczas jazdy na drodze. Ponieważ silnik ma wysoki moment obrotowy (350 Nm) dostępny już od 1.750 obr./.min., zatem wyprzedzanie wolniejszych pojazdów - a przede wszystkim ciężarówek - idzie jak z płatka.

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./szer./wys./rozst. osi: 4721/1841/1495/2805 mm
Silnik: turbodiesel, 1968 ccm, R4, 16V
Moc maks.: 170 KM przy 4200 obr./min
Maks. moment obr.: 350 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Prędkość maksymalna: 217 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 7,7/5,7/6,4 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS/ESP, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, centralny zamek z pilotem, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, podgrzewane przednie fotele, komputer pokładowy, tempomat, radioodtwarzacz CD/MP3.
Cena: 160100 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza